شاخص با افت هزار و 900 واحدی در همان دقایق ابتدایی کار خود را آغاز کرد و در مدار منفی قرار گرفت و به مسیر خود بدون تعلل ادامه داد. در حالی که تنها یکساعت تا پایان بازار مانده بود ارزش معاملات خرد به 2000 میلیارد تومان هم نرسیده بود و شاخص هم وزن بیش از 2000 واحد با عقب نشینی همراه بود تا برای چندمین روز متوالی شاهد معاملات منفی و بی رمق بازار باشیم. سرانجام شاخص کل با 4733 واحد کاهش در جایگاه 1 میلیون و 337 هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن نیز 2593 واحد به عقب نشست و در عدد 361 هزار واحد کار خود را پایان داد.

بررسی معاملات روز گذشته حکایت از آن دارد که ۴۱‌درصد از کل نمادهای معامله‌شده در روز گذشته طی آخرین معاملات خود بیش از ۲‌درصد افت قیمت داشتند، این در حالی است که از کل نمادهای معامله‌شده تنها ۲۵‌درصد از نمادها افت بیش از ۲درصدی را در قیمت پایانی شاهد بودند. این مساله حاکی از آن است که حجم کم معاملات در بازار سهام در حال حاضر موجب شده است تا قیمت‌های پایانی نمادها در تناسب با قیمت آخرین معاملات نباشد که به دلیل پرنشدن حجم مبنا در این نمادها است. چنین امری به‌خوبی نشان می‌دهد که دلیل کاهش نیافتن بیشتر شاخص کل در واقع نه ناشی از اعتقاد بازار به اوضاع مناسب قیمت‌ها بلکه ناشی از ابهام در مسیر پیش‌روی بازار است که هم فروشندگان را از فروش باز داشته و هم سبب شده است تا تقاضا از همین فروش اندک پیشی نگیرد. از این رو طبیعی است که در این شرایط شاهد افزایش شاخص‌ها در بازار نباشیم.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۳۰نماد بود. در این میان ۹۷سهم (۷۵ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۳۰ سهم (۲۳ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۵ نماد (۱۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۴۱ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۶۸ نماد (۵۲ درصد) با ارزشی بالغ بر ۲۹۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.  

در میان بازیگران بورسی نیز روز گذشته سهامداران خرد خالص فروش ۱۹۵میلیارد تومانی را رقم زدند. در این میان در حالی که حقیقی‌‌‌ها سه گروه وسایل ارتباطی، استخراج نفت و گاز و مخابرات را در لیست خرید خود قرار دادند، شاهد خروج این دسته از معامله‌‌‌گران از ۳۴ صنعت بورسی بودیم. در صدر لیست فروش سهامداران خرد گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۴میلیارد و ۵۶۵ میلیون تومان قرار داشت و پس از آن نوبت به صنایع فلزات اساسی، چندرشته‌‌‌ای صنعتی، فرآورده‌‌‌های نفتی، خودرو و محصولات شیمیایی رسید.

نمادهای «کگل» «شفن» « نوری » « شستا» «تیپیکو» بیشترین نقش را در رشد شاخص بر عهده داشتند و در مقابل نمادهای «شپدیس» «فارس» «جم» «شاراک» در صدر تأثیرگذاران منفی در بازار امروز بودند.

 شاخص فرابورس نیز با 77 واحد رشد همراه بود و در سطح 19 هزار و 103 واحد به کار خود پایان داد.

 نمادهای «آریا» « وهور » « غصینو » «فرابورس» «مارون» تأثیرگذاران منفی بر شاخص فرابورس بودند و در مقابل نمادهای « بساما » « کگهر» « توریل » «صبا» «ودی» «کزغال» در صدر تأثیرگذاران مثبت بر شاخص کل فرابورس بودند. 

نمادهای « فملی » « کالا» « شستا » «بورس» «انرژی3» «برکت» پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار بورس و نمادهای «فرابورس» «سمگا» «مدیریت» «فجهان» «توسن» « سپیدار » «کرمان» نمادهای پر تراکنش بازار امروز فرابورس بودند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.