روز گذشته بورس تهران شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 120‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در این شرایط صنعت فلزات اساسی در صدر فهرست بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها قرار گرفته است. کانه‌‌‌های فلزی، بانک‌ها و فرآورده‌‌‌های نفتی نیز از دیگر گروه‌‌‌هایی بودند که سهامداران خرد اقدام به فروش آنها، بدون توجه به وضعیت قیمتی و بنیادی آنها کردند.

از 335 نماد معامله شده، قیمت پایانی 167 سهم (50‌درصد) مثبت بود و در مقابل 152 سهم (45‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار 10 نماد (3‌درصد) صف خریدی به ارزش 23‌میلیارد تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در 22 نماد بورسی (7‌درصد) به ارزش 52‌میلیارد تومان بودیم. در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت 15/ 0 درصدی را ثبت کرد، 142 نماد معامله شدند که در این میان قیمت 69 سهم (49‌درصد) مثبت و 68 سهم (48‌درصد) منفی بود. در این بازار 6 نماد (4‌درصد) صف خریدی به ارزش 24‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در 12 نماد بورسی (8‌درصد) به ارزش 72‌میلیارد تومان بودیم. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد 129 نماد بود. در این میان 24 سهم (19‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد 98 سهم (76‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز 16 نماد (12‌درصد) صف خریدی به ارزش 24‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به 70 نماد (54‌درصد) با ارزشی بالغ بر 256‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

 نمادهای «فملی» «شفن» « فولاد» « شتران» « تیپیکو » بیشترین نقش را در افت بازار بر عهده داشتند و در مقابل نمادهای « اپال » « شپدیس » « وبملت » از تأثیرگذاران مثبت در بازار امروز بودند.

 نمادهای «سمگا» « زاگرس» « مارون» « آریا» « وهور» تأثیرگذاران منفی بر شاخص فرابورس بودند و در مقابل نماد «فرابورس» «فجهان» از نمادهای مثبت در فهرست نمادهای تاثیرگذار بر شاخص بودند. 

نمادهای «برکت» «شستا» « انرژی3» «بورس» «غزر» «کالا» پرتراکنش‌ترین نمادهای بازار بورس و نمادهای «توسن» «شاروم» «فرابورس» «مدیریت» «سپیدار» «کرمان» نمادهای پر تراکنش بازار امروز فرابورس بودند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.