بازار در رکود محض

به گزارش پاداش سرمایه، بازار سرمایه در معاملات روز جاری با رشد قیمت در اغلب نمادهای بزرگ دنبال شد و شاهد رشد قیمت و جهش نماگر کل بودیم. بطوری که شاهد رشد بیش از 2000 واحدی نماگر کل بودیم اما با بازگشایی فملی شاهد افت نماگر کل بودیم. بازگشت فملی موجب افت نماگر کل شد و در نهایت شاخص بورس تهران با افت بیش از 865 واحد در سطح 1 میلیون و 342 هزار واحد به کار خود پایان داد. در مجموع بازار بی رمق و کم حجمی را بازار سرمایه شاهد بود و امروز هم شاهد فروش اوراق از سوی دولت بودیم. 

به بررسی متغیرهای بازار بپردازیم، متغیر کلیدی در برجام نقش دلار است، یعنی سریع‌ترین اثر را بر نرخ دلار خواهد گذاشت، باقی متغیرها با فاصله زمانی تاثیرگذار هستند. در واقع نرخ دلار هم در کوتاه‌مدت اثر منفی روی قیمت سهام خواهد گذشت. اما در مجموع تاثیر آن در بلندمدت مثبت خواهد بود؛ به دلیل اینکه در اثر مبادلات تجاری هزینه‌های نقل و انتقال پول را کم می‌کند و احتمالا توان دولت برای کاهش نرخ بهره بیشتر خواهد شد. مجموع این متغیرها در میان‌مدت و بلندمدت به نفع بازار است، اما در کوتاه‌مدت شوک منفی به قیمت‌ها وارد می‌کند. قاعدتا صنایع دلاری و صادرات محور، یعنی صنایعی که نرخ فروش آن‌ها مستقیما به نرخ دلار وصل است در شوک اولیه اصلاح بیشتری خواهند داشت.

در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۲۳۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۴۷۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۴درصد یعنی ۵۹۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۹درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی و بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط و ساخت محصولات فلزی به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد واحیا، بپاس و فملی لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به وصندوق، شپدیس و فاراکح معطوف بود. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان معادل ۳۴میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با برتری ۱۲میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۲۷نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۷۳نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۶۰میلیارد تومان بود.

در کدال چه گذشت؟

ثبهساز:   نتایج برگزاری مزایده/فروش ملک مریم به مساحت 1،565 متر مربع /مبلغ مورد توافق: 1,801,800 میلیون ریال

بموتو: افزایش 15 درصدی نرخ فروش گروه محصولات صنعتی

 کیسون:   انعقاد قرارداد مهم/موضوع قرارداد: احداث کارخانه مجتمع فروآلیاژ چادرملو توسط مشارکت کیسون، کاهنربا و مهندسی پارس فرآوران /طرف قرارداد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو /مبلغ قرارداد: 4,954,068 میلیون ریال

درهآور:   تمدید مجدد مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه

ولیز: تمدید مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : شاخص بورس تهران با رشد آرام و آهسته قیمت ها در نمادهای بزرگ و شاخص ساز با جهش همراه شد اما در دقایق پایانی معاملات روز جاری با بازگشت فملی به مدار معاملات شاهد افت بیش از 866 واحدی نماگر بورس تهران بودیم. فملی اثر منفی بیش از 1900 واحدی را برای نماگر بورس تهران داشت.    

شاخص هم وزن: نماگر هم وزن با افزایش تقاضا در نمادهای کوچک همراه شد بطوری که شاهد رشد قیمت از همان دقایق ابتدایی در نمادهای کوچک بودیم در نهایت نماگر این دسته از نمادها در مدار مثبت به کار خود پایان داد.

فلزی ها:  در معاملات روز جاری نماد فملی به گردونه معاملات در مدار منفی و در قیمت 641 تومان بازگشت و در نهایت این نماد در قیمت 650 تومان به کار خود پایان داد. فولاد مبارکه در قیمت 1019 تومان افت بیش از 1 درصد را به ثبت رساند. فجهان در مدار مثبت تا دقایق پایانی دنبال شد.

خودرویی ها : نوسانات ناگهانی مثبت در این گروه موجب شد تا شاهد پایان مثبت و متعادلی در این گروه باشیم. خگستر در محدوده صفر تابلو قرار داشت و سکان بیشترین حجم معاملات را در دستان خود گرفت و حجمی بالغ بر 112 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. خبهمن در مدار مثبت و در قیمت 194 تومان دنبال شد. قطعات روند متعادل و مثبت قابل توجهی را به ثبت رساندند.

محصولات شیمیایی : نوری در نیمه دوم معاملات به گردونه داد و ستد بازگشت و شاهد نوسانات منفی در این نماد بودیم. افت بیش از 4 درصدی قیمت در نماد پترول برخلاف روند روزهای گذشته موجب شد تا شاهد معاملاتی منفی در این نماد باشیم. شفن افت 4 درصد و در قیمت 1609 تومان به کار خود پایان و حجمی بالغ بر 7 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. شگویا رشد قیمت بیش از 1 درصد را به ثبت رساند.

فرآورده های نفتی : معاملات این گروه به دو نیمه مثبت و منفی تقسیم شد. نیمه اولی که با رشد قیمت دنبال شد و نیمه دومی که با تعادل قیمت در اغلب نمادها و نوسانات مثبتی در این گروه شاهد بودیم. شسپا در این گروه با رشد 2 درصد در قیمت 347 تومان دنبال می شود.شاوان و سایر نمادها با نوسان مثبت دنبال می شوند.   

بانکی ها  : معاملات این گروه متعادل دنبال شد. وبملت در قیمت 288 تومان با رشد 1 درصد به کار خود پایان داد. وتجارت بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. وبصادر با افت قیمت مواجه بود.  

کلیت بازار  : در بازار امروز 230 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. وصندوق بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و واحیا و بپاس با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز 2.8 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

 

جمله طلایی: 

موفقیت از آن کسانی است که یک ثانیه دیرتر ناامید می شوند و یک لحظه دیرتر دست از تلاش بر می دارند مواظب همین "یک"های ساده باشید.

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 08:26
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52