روز گذشته نماگر اصلی بازار سهام که به طور پیوسته در خلال معاملات چهار روز قبل از آن سمت و سویی کاهشی داشت تغییر جهت داد و در حالی که از نبود ریزش سنگین در طول این روزها آسوده خاطر بود، رشد بیش از 8‌هزار واحدی را به ثبت رساند. به همین دلیل میانگین وزنی قیمت‌ها به میزان 64/ 0 درصد رشد کرد و شاخص بورس به محدوده یک‌میلیون و 343‌هزار واحد رسید. البته باید به خاطر داشت که این رشد در کل نمادهای بازار فراگیر نبوده است.

از 335 نماد معامله شده در این بازار، قیمت پایانی 166 سهم (50‌درصد) مثبت بود و در مقابل 158 سهم (47‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار 22 نماد (7‌درصد) صف خریدی به ارزش 61‌میلیارد تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در 21 نماد بورسی (6‌درصد) به ارزش 93‌میلیارد تومان بودیم. مقایسه چنین ارقامی حکایت از آن دارد که بازار سهام در شرایط کنونی توانسته خود را با کاهش عرضه‌ها به خوبی وفق دهد، چرا که در روز شنبه ارزش صفوف فروش بورس تهران حدود 160‌میلیارد تومان بوده است. مقایسه این ارقام حکایت از آن دارد که بازار می‌تواند به محض بهبود تقاضا هر چند هم که کم باشد خود را برای روزهای بهتر آماده کند.

فراتر از این ارقام خالص تغییر مالکیت 45‌میلیارد تومانی حقیقی به حقوقی در این روز حکایت از کاهش میل به خروج سرمایه از بازار سهام دارد و در صورتی که این امر در روزهای بعدی نیز تکرار شود، می‌توان به بهبود وضعیت بازار امیدوار بود.

سرانه خرید هر کد حقیقی 15.4 میلیون تومان و سرانه فروش هر کد حقیقی 10.1 میلیون تومان بود. 

 در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های «پتروشیمی» «فلزی» « خودرویی » «پالایشی» اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «شبندر» «فولاد» «شستا» «بپاس» «بورس» «برکت» «انرژی3» «شپنا»  بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای « شبندر » «کرمان» «خگستر» «فاذر » « خبهمن» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند.

 در بین صنایع بازار بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های « سیمان »  «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» اختصاص داشت و در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی را گروه‌های «بیمه» «فلزی» «دارویی» به نام خود ثبت کردند.

 در بین شرکت‌ها، نمادهای «شفن» «بورس» «توسن» «فسپا» «سپاها» «وبملت» «وبصادر» «وتوسم» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل نمادهای «تنوین» «سپ» «بپاس» « امین » «وسپهر»  «واعتبار» «دالبر» «فسبزوار» بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.