بازار سهام در معاملات روز جاری با رشد قیمت در بزرگان و در واقع حمایت های حقوقی های توانست در محدوده مثبت و با رشد بیش از 8400 واحد و در سطح 1 میلیون و 343 هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات بورس و فرابورس به شدت کاسته شده و می توان گفت نشان از این است که سهامداران رغبتی برای فروش در این محدوده های قیمتی ندارند و می توان گفت اکثریت نمادها در کف قیمت قرار دارند اما مسئله مهم این است که سهامداران در انتظار یک خبر مثبتی هستند که بتواند بازار سهام را به ثبات برساند.

بازار امروز به نقطه حمایتی رسید و برگشت آن قاعدتا قابل انتظار بود.

اما ریسک‌هایی که برای بازار سهام وجود دارد و عدم اطمینانی که در بازار سرمایه حاکم است، موجب می‌شود که وضعیت بازار همچنان قابل پیش‌بینی نباشد. شایان ذکر است، تا زمانی که این ابهامات رفع نشود وضعیت بازار قابل پیش‌بینی نیست. اگر فردا بازار مثبت باشد، می‌توان گفت از نقطه حمایتی برگشته است، ولی اگر روند بازار به شکلی باشد که در ابتدا مثبت و بعد منفی شود، باید شاهد شاخص ۱.۳۰۰ هزار واحدی هم باشیم. به نظر می‌رسد، به دلیل اینکه حجم معاملات خیلی عدد قابل توجهی ندارد، احتمالا بازار فردا متعادل و معمولی پیش برود.

در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۱۵۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۴۷۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۴درصد یعنی ۵۸۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۶درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی، فلزات اساسی و مواد و محصولات دارویی رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های سیمان، آهک و گچ و فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد بپاس، فسبزوار و غصینو بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به شفن، بورس و توسن معطوف بود. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بیمه پاسارگاد معادل ۴۱میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی پتروشیمی فناوران با برتری ۱۴میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۶نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۶۶ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۰۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۲۱۰میلیارد تومان بود.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : بعد از چندین روز متوالی منفی بالاخره نماگر بورس تهران توانست در مدار مثبت با رشد قیمت در بزرگانش قرار بگیرد. شاخص بورس تهران با رشد بیش از 8400 واحدی در بالاتر از سطح 1 میلیون و 343 هزار واحد قرار گرفت و توانست تا پایان معاملات مدار مثبت خود را حفظ کند.    

شاخص هم وزن: رشد قیمت نسبی در نمادهای کوچک امروز کاملا مشهود بود بطوری که نماگر این دسته از نمادها از مدار منفی در نیمه اول معاملات روز یکشنبه 14 آذر ماه 1400 به مدار مثبت رسید و در سطح 363 هزار واحد به کار خود پایان داد.   

فلزی ها: روزهای حمایتی حقوقی ها از نماد فولاد مبارکه همچنان ادامه دارد. بطوری که این نماد با حمایت از سوی حقوقی ها توانست در مرز 1000 تومان به سمت بالا برگردد و نوسانات مثبت امروز فولاد تا حدودی رضایت سهامدارانش را جلب کرد. ذوب آهن اصفهان با نوسانات مثبت 3 درصد به کار خود پایان داد.

خودرویی ها : در دقایق پایانی معاملات روز جاری شاهد رنج کشی مثبت و افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی بودیم. خودرویی ها کم کم خود را رای بازگشت لیدرها آماده می کنند. خبهمن و خگستر در محدوده صفر تابلو با نوسان مثبت دنبال شدند.

محصولات شیمیایی : نیمه اول معاملات این گروه همانند روز گذشته مثبت دنبال شد اما افزایش نسبی عرضه موجب شد تا شاهد رنگ سرخ تابلو برخی از این نمادها با پایانی مثبت باشیم مانند نماد پترول. پترول در معاملات امروز از سقف قیمت روزانه به محدوده منفی 1 درصد حرکت کرد اما قیمت پایانی نماد مثبت بسته شد. حجم معاملات در این نماد بیش از 92 میلیون برگه سهم به ثبت رسید. نوری در قیمت بالای 11 هزار تومان همچنان در حال کفسازی است بطوری که نوسان مثبت بیش از 2 درصد را در معاملات روز جاری این نماد شاهد بودیم.

فرآورده های نفتی: سبز پوشی معاملات نمادهای پالایشی از ابتدای معاملات تا انتهای داد و ستد روز جاری تحسین برانگیز بود. شبندر با رشد حداکثری قیمت در محدوده 631 تومان با صف خرید به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 150 میلیون  برگه سهم به ثبت رسید. شپنا رشد 1 درصد به ثبت رسید. شتران و سایر نمادها با رشد قیمت روبروست.   

بانکی ها: معاملات این گروه در مدار منفی دنبال شد اما در دقایق پایانی معاملات روز جاری نماد بانک ملت با رشد 1 درصد به کار خود پایان داد. وتجارت در محدوده صفر تابلو با نوسانا منفی دنبال شد.

کلیت بازار: در بازار امروز 155 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و بپاس و فسبزوار با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز باز هم روندی نزولی داشت و 2.4 میلیارد تومان ثبت شد.

در کدال چه گذشت؟

نوری: در اجرای مفاد ماده 13 دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور انجام تعمیرات اضطراری از تاریخ 15 / 09 / 1400 بمدت 40 روز، برخی از واحدهای شرکت متوقف و از مدار تولید خارج می گردد. ولی همزمان واحدهای دیگر با ظرفیت 75 درصد مشغول به فعالیت خواهند بود. با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال، تعمیرات فوق تغییرات محسوسی در پیش بینی های گذشته نخواهد داشت و برنامه تولید و فروش شرکت طبق پیش بینی ها محقق خواهد شد.

بمپنا: با سلام؛ احتراماً به اطلاع می رساند که شرکت تولید برق عسلویه مپنا مبلغ 2،586 میلیارد ریال به عنوان علی الحساب تولید برق از محل قرارداد بیع متقابل احداث بخش بخار نیروگاه عسلویه، از شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی دریافت نموده است؛ تا متعاقباً از محل فروش برق بخش بخار و سوخت صرفه جویی شده در طی دوره قرارداد بیع متقابل تسویه گردد.

 پلاسک: پیرو اطلاعیه با شماره پیگیری 790993 مورخ 1400/06/17 درمورد پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییهای ثابت (زمین) به اطلاع عموم می رساند طرح توجیهی مذکور در حال بررسی توسط حسابرس مستقل می باشد و به محض دریافت اظهارنظر نهایی حسابرس فوراً افشا خواهد شد.

فگستر: برنده شدن در محدوده های معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، در مرحله اول مزایده می باشد. لازم به توضیح است که نتیجه نهایی حاصل از واگذاری حق بهره برداری از محدوده های معدنی مذکور در اختیار سازمان صنعت و معدن استان اصفهان خواهد بود که متعاقبا اعلام می گردد.

جمله طلایی روز 

انگیزه چیزیه که باعث میشه تو حرکت کنی...
اما عادت چیزیه که تو هر روز انجامش میدی...
این عادت‌های تو هستند که آینده تو رو می‌سازند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 18 اردیبهشت 1403 ساعت 08:29
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55