حال خوشی برای سهامداران باقی نمانده است...

بازار سهام هفته های ناخوشی را در حال گذراندن است دز واقع می توان گفت حرکت بازار سهام در غبار حاکم شده از سوی فروشندگان روزهای منفی و بی رمقی را به نمایش گذاشته است. هفته پر عرضه ای را بازار سهام در حال گذراندن است و ما شاهد افت بیش از 17هزار واحدی نماگر بورس تهران بودیم. بطوری که بازار سهام در تمام نمادهای بزرگ و کوچک با افت قیمت و با افزایش عرضه مواجه بود و تنها در برخی از نمادها که تعداد آنها انگشت شمار بودند که در مدار مثبت دنبال می شود و شاهد رشد قیمت بودیم. افت قیمت و افزایش عرضه به نمادهای کوچک هم سرایت کرد و شاهد افت بیش از 4 هزار واحدی نماگر هم وزن بودیم. نقدینگی کافی در بازار وجود نداشته و ارزش معاملات به شدت پایین است. تا زمانی که ارزش معاملات به بیش از هفت الی هشت هزار میلیارد تومان نرسد، نمی‌توان شرایط خوبی را برای بازار متصور شد. همچنین شاخص کل در محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۳۰هزار واحدی قرار گرفته و به نظر می‌رسد در این محدوده، با افزایش تقاضا همراه شود.

ولی دلیل رشد بانکی ها چه بوده است؟ رشد گروه بانکی به دلیل اخبار منتشر شده در خصوص برجام است. اما رشد بانکی‌ها از این محل ماندگار نیست. رشد دیروز نیز با حجم معاملات بسیار کم بود. بخشی از این رشد نیز به دلیل اقداماتی بود که فعالان بازار انجام دادند، چرا که در حالت معمولی خودرویی‌ها نیز باید از مذاکرات منتفع می‌شدند اما اتفاقی برایشان نیفتاد.

بازار سهام بی انگیزه تر از روزهای قبل در حال گذشتن است و امروز شاهد افت عمیق تری در ارزش معاملات خرد بودیم. ارزش معاملات خرد تنها 2050 میلیارد تومان بوده است. البته متغیرها نشان می‌دهد که بازار در جای بدی قرار ندارد، اما به دلایل اتفاقات مختلفی که در چند وقت اخیر پیش آمده، بازار انگیزه ورود پول حقیقی را ندارد. بازار سرمایه در شرایطی قرار داد که با انتشار هر خبری در انتظار منفی شدن است، در نتیجه به نظر نمی‌رسد حتی مشخص شدن تکلیف برجام و پایین آمدن نرخ دلار نیز تاثیر خاصی داشته باشد. البته مشخص شدن نتیجه برجام، اتفاق مثبتی برای اقتصاد کشور و حتی بورس محسوب می‌شود، اما واکنش بازار به این اتفاقات نامشخص است. ولی در مجموع باید اعتماد به بازار برگردد تا شاهد تغییر در بازار باشیم.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : بازار سهام یک هفته بی رمق و بی حجم را پشت سر گذاشت و انگیزه ای برای سهامداران باقی نگذاشت. بازار سهام در یک روز منفی دیگر افت بیش از 17 هزار واحد را به ثبت رساند و شاهد کاسته شدن نماگر بورس تهران و قرار گرفتن در سطح 1 میلیون و 340 هزار واحد قرار گرفت. بزرگ و کوچک در مسیر افت قرار داشتند و سهامداران همچنان دست به ماشه فروش در آخرین روز کاری به فعالیت خود پایان دادند.  

شاخص هم وزن: افزایش عرضه که هر روز شاهد بیشتر شدن آن بودیم موجب شد تا شاهد افت بیش از 4900 واحدی نماگر هم وزن باشیم.  

فلزی ها: سهامداران فملی نمب دانند از باز نشدن نمادشان در شرایط فعلی خوشحال باشند یا ترس از بازگشت نمادشان. نماد فولاد مبارکه با تمام تلاش حقوقی ها همچنان در بالای 1000 تومان دنبال شد و شاهد نوساانت نه چندان دلچسب در این نماد بودیم. فجهان با نوسانات بهتری همراه بود و شاهد رشد 3 درصدی قیمت در این نماد و قرار گرفتن در قیمت 552 تومان بودیم.  

خودرویی ها در هفته آینده باز خواهند گشت اما در نبود لیدرهای این گروه همچنان بی رمقی حاکم شده در کلیت بازار موجب شد این دسته از نمادها هم با کم لطفی سهامداران به معاملات خود پایان دهند و شاهد افت قیمت در این نمادها بودیم. خنصیر در این گروه در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد.

محصولات شیمیایی : افت قیمت این گروه هم به قدری بالا بود که شاهد سرخی معاملات این گروه هم بودیم. شفن با نوسان مثبت به کار خود پایان داد. پترول در آستانه کف قیمت روزانه قرار گرفت. نوری به پایینتر از 11 هزار تومان رسید.

فرآورده های نفتی: معاملات این گروه هم چنگی به دل نمی زد و شاهد افت قیمت در نمادهای این گروه هم بودیم. افت 2 درصدی قیمت در اکثری نمادهای این گروه هم موجب شد تا شاهد سرخی این گروه هم باشیم.شبندر با ثبت حجم بیش از 57 میلیون برگه سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

بانکی ها: بانکی ها برخلاف روند معاملاتی روز گذشته در مدار منفی به کار خود پایان دادند. آغاز معاملات این گروه در مدار مثبت بود اما رفته رفته با افزایش عرضه در کلیت بازار سرمایه شاهد افت قیمت در نمادهای این گروه بودیم. وگردش نماد پرتراکنش این گروه در سقف قیمت روزانه قراب داشت اما شاهد تعادل و قرار گرفتن این نماد در مدار منفی هم بودیم.

کلیت بازار: در بازار امروز 415 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. وگردش بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فسبزوار و سمگا با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به کمترین سطح طی شش ماه اخیر رسید و 2.9 میلیارد تومان ثبت شد.

در کدال چه گذشت؟

حپترو:  تعداد 7 دستگاه از 28 دستگاه تانکر دو محور گاز که در تاریخ اعلام شده به مزایده گذاشته شده بود بنا بر توافقات صورت پذیرفته با خریدار ان بالاتر از مبلغ پیشنهادی در زمان مزایده به فروش رسیده است که این موضوع مطابق با آیین نامه معاملات شرکت و با تصویب هیئت مدیره می باشد. 

پکرمان:  افزایش سرمایه ۱۵۸ درصدی پکرمان از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

 زاگرس:   با عنایت به اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین شرکت ملی گاز در خصوص کاهش سهم مصرف مجتمع های پتروشیمی به دلیل محدودیت گاز ودر نهایت قطعی بخشی از گاز ورودی به شرکت ، واحد اول تولیدی این شرکت تا اطلاع ثانوی به دلیل قطع گاز از سرویس خارج گردیده است که در این راستا طبق برنامه ریزی بعمل آمده ، شرکت همزمان اقدام به شروع تعمیرات دوره ای واحد اول تولیدی نموده است لذا به محض رفع محدودیت گاز و اتمام تعمیرات دوره ای و شروع مجدد تولید موضوع از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد.

شپاس:  پیرو گزارش منتشر شده در پایگاه خبری کدال مبنی بر علل کاهش تولید و فروش محصول 60/70 به استحضار می رساند براساس گزارش جدول نامه پیوست واطلاعات مشروحه فروش محصول 60/70 فله و بشکه در قیاس با سال گذشته روند کاهشی داشته که دلیل آن تغییر تقاضای بازار/مشتریان جهت برداشت محصولاتی همچون AC30 فله و بشکه ، AC40 فله ، 60/70 جامبوبگ بوده است. البته به این نکته نیز بایستی توجه نمود که برآیند تولید و فروش در مهر ماه سالجاری در مقایسه با سال گذشته روندی مثبت و رو به رشد بوده که حاکی از تعامل با مشتریان میباشد. لازم به ذکر است روند تولید مظروف بشکه به دلیل وضع مقررات در کشورهای مقصد با رویکرد حفظ و رعایت قوانین زیست محیطی با کاهش مواجه خواهد بود که شرکت نفت پاسارگاد در تلاش برای استفاده از سایر شیوه های بسته بندی نوین میباشد.

خلاصه بازار

 

جمله طلایی روز 

هر روز یه قدم حتی کوچیک به سمت رویاهات بردار!
 اگه امروز چیزی نسازی فردا چیزی واسه تماشا کردن نخواهی داشت!

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




تجربه ای همانند...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:36
پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10