سهامداران خرد به طور خالص ۳۶۸‌ میلیارد تومان سهام فروختند و از گردونه معاملات خارج شدند. این دست از سرمایه‌گذاران با توجه به پالس‌‌‌های مثبت برجامی غالبا به فروش سهام دلاری روی آوردند. به این ترتیب خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در گروه فلزات اساسی حدود ۱۳۰‌میلیارد تومان به ثبت رسید و در ادامه بیشترین عرضه در گروه‌‌‌هایی نظیر فرآورده‌‌‌های نفتی، چند رشته‌‌‌ای صنعتی و... صورت گرفت. خالص خرید سهامداران خرد در این روز عمدتا به گروه‌‌‌‌‌‌های ریالی محدود شد؛ به طوری که گروه خودرو و ساخت قطعات با ۴۰‌میلیارد تومان و گروه‌‌‌هایی مانند خدمات فنی و مهندسی و مخابرات در ادامه فهرست خرید حقیقی‌‌‌ها قرار گرفتند.

در بازار دیروز با اینکه ۶۳‌درصد از نماد‌‌‌های معامله شده در بورس تهران و ۶۶‌درصد از شرکت‌های فعال در فرابورس در سطوح منفی قیمتی به کار خود پایان دادند اما نکته قابل‌توجه دیگری نیز وجود داشت. ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) توانست رقم ۴۸۴۵‌ میلیارد تومانی را به خود اختصاص دهد، رقمی که از روز‌‌‌های اوج بازار (۴ روز معاملات صعودی) بالاتر است. هر چند برآیند دادوستد‌‌‌ها در روز یکشنبه منفی شد اما این مهم ‌‌‌می‌تواند نشان از افزایش تحرک بورس‌‌‌بازان نیز باشد.

شاخص کل بورس تهران با افت ۶۷/ ۰ درصدی مواجه شد، از ۳۴۲ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۱۹ سهم (۳۵‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۱۴ سهم (۶۳‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۹ نماد (۸‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۷۸‌میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۴۴ نماد بورسی (۱۳‌درصد) به ارزش ۷۳‌میلیارد تومان بودیم. در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت ۶۳/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۳۸ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۴۷ سهم (۳۴‌درصد) مثبت و ۹۱ سهم (۶۶‌درصد) منفی بود. در این بازار ۱۳ نماد (۹‌درصد) صف خریدی به ارزش ۶۵‌میلیارد تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۳۰ نماد (۲۲‌درصد) به ارزش ۳۳‌میلیارد تومان بودیم. بازارپایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۲۸ نماد بود. در این میان ۳۹ سهم (۳۰‌درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۵ سهم (۶۶‌درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۱ نماد (۱۶‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰۹‌میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۵۳ نماد (۴۱‌درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۱۹‌میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید