طوفان خریداران در هفته سوم آبان ماه 1400

در ادامه رشد قیمت سهام در هفته گذشته، آغاز این هفته هم با رشد قیمت و با افزایش تقاضا رقم خورد. بطوری که بازار سهام را رنگ سبز فراگرفت و ما شاهد رشد قیمت در تمام نمادهای بزرگ و کوچک بودیم. فروشنده های روزهای گذشته در نقش خریدار در این روزها ظاهر شدند. اما همچنان ترس و ابهام در مورد برجام تا حدودی سایه ترس خود را از بازار سهام بر نداشته است اما با توجه به اخبار روزهای پایانی هفته و نوید از آغاز مذاکرات موجب شد تا ما خریدارانی با اطمینان بیشتر در کلیت بازار سهام باشیم.

از سوی دیگر ثبات در بازار دلار و بحث کسری بودجه دولت عوامل هستند که منجر به افزایش انتظارات تورمی می‌شود، بازار بورس تهران یک بازار تورم دوست است و انتظار می رود در ماه‌های پیش رو روند بهتری را از شاخص کل داشته باشیم.

نکته قابل توجه در معاملات روز جاری مثبت شدن تراز ورود پول حقیقی ها در معاملات روز جاری بود.

اما چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. شروع شورانگیز بورس تهران و با بیش از 309 صف خرید و رشد همه‌ی شاخص‌ها را نظاره گر بودیم. رسیدن بزرگان به سطوح قیمتی حمایتی، موجب شد تا با افزایش تقاضا و جهش قیمت در معاملات امروز همراه شوند و البته واکنش شاخص کل به خط حمایت بی تاثیر نبوده است. شاخص کل با رشد بیش از 33 هزار واحد مجددا خود را بالاتر از سطح ۱ میلیون و 400 هزار واحد قرار داد و در بالاتر از سطح 1 میلیون و 431 هزار واحد اکنون قرار دارد و به استقبال بازگشت دو نماد شستا و فارس رفتند. با بازگشت هر دو نماد مهم بازار سهام شاخص پرتاب نماگر بورس تهران به بالاتر از سطح 1 میلیون و 440 هزار واحد بودیم. شاخص هم وزن و اقبال به کوچک ها نیز موجب شد تا شاهد پیشروی بیش از 11 هزار واحدی این نماگر باشیم. شستا، فولاد و فارس بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران داشتند.

و اما بازار سرمایه در مرکز توجهات سهامداران قرار گرفت؟

اگر بخواهیم جواب این سوال را بگوییم باید گفت که بازار سهام با توجه به اصلاح قیمت در نمادهای بزرگ و کوچک اش در محدوده حمایتی قرار گرفت چه از لحپه حمایت دز سهم ها و چه از لحاظ حمایتی از نظر نماگر بورس تهران در تایم فریم روزانه. همچنین رشد نسبی قیمت ها در کامودیتی ها و افزایش قیمت نفت برنت در کنار ثبات قیمت دلار و رکود بازارهای موازی تماما دست در دست هم دادن تا بازار سهام را در مرکز توجهات قرار دهند. بازار بورس تهران در اکثریت نمادها در محدوده قیمتی قرار دارد که این قیمت بر می گردد به سال 98 یعنی از اصلاح عمیق قیمت ها در نمادها حکایت می کند. طوفان خریداران در معاملات روز جاری به قدری بالا بود که بازار سهام برای چندمین روز متوالی توانست در مدار مثبت و پر تقاضا تر از روزهای قبل دنبال شود. در ادامه رشد قیمت سهام در هفته گذشته، آغاز این هفته هم با رشد قیمت و با افزایش تقاضا رقم خورد. بطوری که بازار سهام را رنگ سبز فراگرفت و ما شاهد رشد قیمت در تمام نمادهای بزرگ و کوچک بودیم. فروشنده های روزهای گذشته در نقش خریدار در این روزها ظاهر شدند. اما همچنان ترس و ابهام در مورد برجام تا حدودی سایه ترس خود را از بازار سهام بر نداشته است اما با توجه به اخبار روزهای پایانی هفته و نوید ار آغاز مذاکرات موجب شد تا ما خریدارانی با اطمینان بیشتر در کلیت بازار سهام باشیم. از سوی دیگر ثبات در بازار دلار و بحث کسری بودجه دولت عوامل هستند که منجر به افزایش انتظارات تورمی می‌شود، بازار بورس تهران یک بازار تورم دوست است و انتظار می رود در ماه‌های پیش رو روند بهتری را از شاخص کل داشته باشیم.

برای دومین روز متوالی تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و بیش از 422 میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد جذب بازار شد.

در اولین روز سومین هفته آبان ماه بازار سهام با درخشش نمادهای خودرویی من جمله خودرو توانست در مدار توجهات قرار بگیرد اما نکته حالی معاملات این نماد این بود که کسی فروشنده در این محدوده قیمتی در نماد خودرو نبود و می توان گفت پایانی نماد پر نشد و این در حالی است که سهامداران این نماد در نقش فروشنده در روزهای قبل ایفای نقش می کردند.

در جریان تاخت وتاز فلزی ها و در میان سبز پوشی تمام نمادهای این گروه شاهد تاثیر گذاری نماد فولاد بروی نماگر بورس تهران بودیم. فملی هم اثر 1852 واحدی را بروی شاخص کل به ثبت رساند. ذوب در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شد.  

لیدری بازار سهام به دوش خودرویی ها گویا افتاده است بطوری که نماد ایران خودرو در مرحله پیش گشایش با صف خرید بیش از 1 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم روبرو بود اما در پایان معاملات صف خرید این نماد به 564 میلیون برگه سهم رسید. خساپا و سایر خودرویی ها و قطعه سازها در سقف قیمت روزانه با صف خرید قابل توجهی دنبال شدند.   

معاملات بی سر و صدایی را از نمادهای محصولات شمیایی شاهد بودیم. نمادهای پترول، نوری و سایر نمادها در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شدند. نکته قابل توجه در معاملات روز جاری این گروه بازگشت نماد فارس به گردونه معاملات بود. فارس با رشد بیش از 2 درصد بازگشایی شد و شاهد پیشروی قیمت تا محدوده 1282 تومان مثبت 3.7 درصد بودیم. بازگشت این نماد تاثیر مثبت بیش از 2500 واحدی را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساند.   

معاملات پالایشی ها به قدری جذاب بود که حرفی برای گفتن باقی نگذاشت. معاملات این گروه هم در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه دنبال شد. شبندر با ثبت حجم بیش از 105 میلیون برگه سهم سکان بیشترین حجم معاملات را در دست گرفت.  

در ادامه رشد قیمت نمادهای گروه بانکی ها در معاملات روز چهارشنبه شاهد جنب و جوش خریداران در نمادهای وتجارت، وبصادر و سایر نمادها بودیم و این در حالی است که همچنان سهامداران بانک ملت و دی چشم انتظار بازگشایی نمادهایشان هستند. در نمودار پایین سهم وتجارت در تایم فریم روزانه را مشاهد می کنید. سهم با برخورد به کف خط روند حمایتی با افزایش تقاضا همراه شده و می توان مسیر پیش روی ان را تحلیل زیر دید.

اما برای کلام آخر باید گفت، ارزش کل معاملات امروز بازار 8014 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ  5714 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. امروز 71درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خرد بود که نشان از ورود نقدینگی در قیمت های حراجی بازار سهام است می دهد. شاخص کل بورس در معاملات امروز خیلی پرقدرت توانست از مقاومت مهم 1410000 واحدی عبور کند و خط روند نزولی کوتاه‌مدت (موج 4 اصلاحی) را بشکند. البته تایید این موضوع با تثبیت سه روز کاری بالای این محدوده همراه خواهد بود که با توجه به سیگنال مثبت اندیکاتورها چندان دور از ذهن نیست.

جمله طلایی روز

شما نمی‌توانید موج‌های زندگی را متوقف کنید، اما می‌توانید موج‌سواری یاد بگیرید و از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید...

 

 

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34