مشکل ورود کشتی های ایرانی به بنادر چین و هند برطرف شد

 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر مشکلی برای ورود کشتی های ایرانی به بنادر چین و هند وجود ندارد. محمد راستاد درباره حمل دریایی کالا از خزر و برقراری تردد میان بنادر شمالی ایران با بنادر روسیه و قزاقستان اظهار کرد: وزارت صمت اخیراً با خرید کشتی رو-رو موافقت کرده است.

حذف«شورای رقابت» در دستور کار دولت؟

شورای رقابت بار دیگر در آستانه حذف از پروسه قیمت‌گذاری خودرو قرار دارد. این شورا یک‌بار نیز در سال 97 از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از تعیین قیمت خودرو کنار گذاشته شد. حالا نیز سیاستگذار به دنبال حذف این شورا از قیمت‌گذاری خودرو است تا نهاد مورد نظر خود را جایگزین کند. برخی منابع موثق نیز با اشاره به طرح حذف شورای رقابت از تعیین قیمت خودرو تاکید دارند که دولت در کنار وعده افزایش تولید و کاهش قیمت به دنبال اختیارات لازم برای تعیین قیمت خودرو است.

دیپلماسی زنده می‌ماند، حتی اگر برجام بمیرد!

 رابرت مالی علی‌رغم تلاش برای زنده نگه داشتن امید به موفقیت دیپلماسی، اظهار داشت: «زمان برای احیای برجام در حال اتمام است. ما در مرحله حساسی از تلاش‌ها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم برجام را احیا کنیم یا خیر؟». وی با بیان اینکه ما چندین ماه وقفه داشته ایم، ادعا کرد که «دلایل رسمی که ایران برای این وقفه اعلام می‌کند بسیار ضعیف است». با این حال او به خبرنگاران گفت که حتی اگر تلاش‌ها برای اجرای مجدد برجام شکست بخورد، «پنجره دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد».

رییسی درنخستین جلسه شورای عالی آب چه گفت؟

 رئیسی روز سه‌شنبه در نخستین جلسه «شورای عالی آب» در دولت سیزدهم با تأکید بر ضرورت رعایت عدالت در توزیع آب، گفت: مردم از دولت انتظار اجرای عدالت دارند و در توزیع آب لازم است گزارش میزان موجودی و نحوه تقسیم آن با توجه به منابع، به مردم ارائه شود و در این شرایط قطعاً مردم نیز همکاری می‌کنند.رئیسی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی و ارائه الگوی کشت به کشاورزان گفت: بر این باور هستم که اگر وزارت جهاد کشاورزی با اقناع و اعطای جوایز و طرح‌های تشویقی، کشاورزان را برای اصلاح و تغییر الگوی کشت به همکاری دعوت کند، قطعاً کشاورزان مشارکت می‌کنند.

امیرعبداللهیان نه؛ جلیلی رئیس دیپلماسی ایران در برجام است!

 به اعتقاد کارشناسان مسائل سیاسی در راهبری پرونده مذاکرات احیای برجام، سعید جلیلی نقش «سایه» ولی در عین حال کلیدی در وزارت خارجه ایران را از طریق بازوی اجرایی سابق و شاید فعلی خود یعنی علی باقری بر عهده گرفته است. سعید جلیلی زمانی که مستقیم در مذاکرات هسته ای حضور داشت به شخصیتی با ویژگی «سخنوری‌های طولانی و تاکتیک‌های سرگردان‌کننده‌» معروف شده بود و به نظر در مقطع کنونی «به زودی» نباید انتظار گشایش در مذاکرات را داشت. هرچند در شورای امنیت ملی افرادی همچون علی شمخانی نظر متفاوتی دارند.

ذوب

 حرکت ذوب‌آهن اصفهان در مسیر توسعه با تولید محصولات جدید/ ذوب‌آهن اصفهان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ با وجود کمبود مواد اولیه و بحران آب، در تولید چدن مذاب ۱۰ درصد نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته رشد داشت و ۱۲ محصول جدید نیز به سبد محصولات این مجتمع اضافه شد.یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان این مطلب گفت: با جهش قابل توجه درآمد، سود خالص این شرکت رشد چشمگیری نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته داشته است. وی افزود: میزان صادرات ۶ ماهه اول سال جاری این مجتمع عظیم صنعتی نیز ۶۰۵ هزار و ۶۰۶ تن می باشد که ارزش دلاری آن ۱۰۵ درصد و تناژ آن ۳۱ درصد رشد داشته است.

وزیر اقتصاد: ضرورت خروج بانک ها از بنگاه داری های غیرضرور

 خاندوزی در حاشیه مراسم معارفه مدیرعامل بانک ملی: بانکها باید از بنگاه داری های غیرضرور خارج شوند و به فعالیت های اصلی بانکداری یا سرمایه گذاری ها در حوزه های جدید که نیازمند بازیگران پیشرو برای صنایع بزرگ است ایفاء نقش کنند.  _صدا و سیما

کاخ سفید: بایدن خواستار جبهه متحد با اروپایی‌ها در قبال ایران است

 مشاور امنیت ملی کاخ سفید از آنچه به گفته او اقدامات هسته‌ای ایران بعد از «ترک برجام» خوانده ابزار نگرانی کرده است. سالیوان گفته «جو بایدن»، رئیس‌ جمهور آمریکا خواستار هماهنگ‌سازی سیاست‌هایش با طرف‌های اروپایی و رسیدن به جبهه‌ای متحد با آن‌ها در قبال ایران است.

اخبار کوتاه از شرکت ها

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا از پذیرش انبار ۱۰ شرکت سیمانی و زمان راه اندازی معاملات گواهی سپرده این محصول با کف و سقف خرید خبر داد.

 مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به ظرفیت تولید ۹۰ میلیون تنی فعلی از درآمد زایی ۵۳ میلیارد دلاری و تولید ۱۳۵ میلیون تنی تا سال ۱۴۰۶ خبر داد .

 بعداز ادعای مدیرعامل فرابورس مبنی بر بازدهی مناسب سرمایه گذاران از بهمن سال قبل، مشخص شد هرچند شاخص با اهرم بزرگان فقط ۱۷ درصد رشد کرد اما از بین ۶۷۸ شرکت، ۴۷۸ سهم منفی بودند !

 ۱۰ شرکت بورسی و غیر بورسی در نیمه اول سال بالغ بر ۲۵.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ، ۳.۶ درصد افزایش داشت.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52