افزایش ضریب فزاینده نقدینگی

حجم نقدینگی در پایان شهریورماه سال 1400 نسبت به پایان سال 1399 معادل 17.0 درصد رشد نشان می‌دهد. در پایان شهریورماه سال 1400، ضریب فزاینده نقدینگی به رقم 7.839 رسید. بدین ترتیب ضریب فزاینده نقدینگی نسبت به پایان سال 1399، 3.5 درصد و همچنین در مقایسه با دوره مشابه سال 1399 معادل  0.7 درصد افزایش نشان می دهد. دلیل اصلی افزایش ضریب فزاینده نقدینگی در پایان شهریورماه 1400 نسبت به پایان سال 1399، عمدتا ناشی از کاهش نسبت ذخایر اضافی به سپرده‌ها بوده است؛ به طوری که حجم ذخایر اضافی بانکها از 304.1 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1399 به 192.7 هزار میلیارد ریال در پایان شهریورماه 1400 رسیده است.

بانک‌ها به جای تعطیلی واحدهای تولیدی‌، باید آنها را دوباره فعال کنند

آیت الله رئیسی: هیچ بانکی در سراسر کشور نباید واحد تولیدی را تعطیل یا نیمه تعطیل کند و کارگران آن را بی کار کند.بانک‌ها به جای تعطیلی تولیدی‌ها با امکانات و بودجه‌ای که دارند باید آنها را دوباره فعال کنند.

هشدار به سرمایه گذاری در ترکیه؛  ورود ترکیه به لیست خاکستری FATF، تجارت را برای آنکارا ناممکن و جذب سرمایه خارجی را به صفر می‌رساند

گنجاندن نام ترکیه در لیست خاکستری FATF، موضوعی بود که موجب واکنش تند مقامات سیاسی و اقتصادی ترکیه شد. مهمترین طرف حساب تجارت خارجی ترکیه کشور‌های اروپایی و برخی از شرکت‌های بزرگی آمریکایی هستند. به عبارت دیگر مهمترین مقصد بازار‌های صادرات کالا‌های ترکیه اروپا و آمریکا هستند و اگر ترکیه برای مدتی طولانی در لیست خاکستری گروه اقدام ویژه بماند، نه تنها تجارت، بلکه جذب سرمایه گذار خارجی برای این کشور بسیار دشوار و شاید ناممکن خواهد شد.‌‌ _تسنیم

فرانسه: ایران همکاری تمام و کمال در برجام را از سر بگیرد

 سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با بی‌اعتنایی به عدول طرف‌های غربی از تعهداتشان در برجام از ایران خواسته «همکاری تمام و کمال» در این توافق را از سر بگیرد.

جمع‌بندی واشنگتن از نتایج رایزنی‌ها برجامی «مالی» در پاریس و غرب آسیا

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جمع‌بندی سفر رابرت مالی گفته واشنگتن با سه کشور اروپایی و سایر طرف‌های گروه ۱+۴ درباره ضرورت دیپلماسی با ایران هم‌نظر است. در واقع دیپلماسی موثرترین روش در قبال ایران است.

غیررسمی؛ خبر مهم FATF برای بازار ارزهای دیجتال؛

 قوانین جدید برای رمزارزها در راه است

 کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) اعلام کرده که به زودی می‌خواهد راهنمایی درباره ارزهای دیجیتال منتشر کند. این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که اخیرا برخی از کشورهای عضو گروه هفت هشدار داده‌اند که برخی از فعالیت‌های مجرمانه و پولشویی‌ها از طریق ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.️ این کارگروه گفته تمام کشورهای عضو FATF موظف هستند هر چه سریع‌تر استانداردهای FATF روی تراکنش‌های مرتبط با رمزارزها را روی سیستم داخلی خود اعمال کنند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه:

 وضعیت اقتصادی به گونه‌ای ست که چاره‌ای جز حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نداریم

رئیسی:

 در کشور کمبود‌های جدی داریم، اما یقین دارم گشایش‌های خوبی در کشور ایجاد می‌شود

دیدار رابرت مالی با معاون وزیر خارجه کره‌ جنوبی با محوریت برجام

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران:️در پاریس دیداری با چوی جونگ کان، معاون وزیر امور خارجه کره‌ جنوبی داشتم و درباره تلاش برای از سرگیری مذاکرات برجامی بحث کردیم.چوی جونگ کان، معاون وزیر خارجه کره‌ جنوبی: ️دیدار بسیار خوبی با رابرت مالی در پاریس داشتم. ما به عنوان دو متحد همکاری نزدیکی با هم خواهیم داشت. سئول از کمک فعال و دیپلماتیک برای احیای برجام و مذاکرات وین و همچنین پا برجا نگه‌ داشتن روابط با تهران دریغ نخواهد کرد.

مفتح: چاره‌ای جز حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نداریم

سخنگوی کمیسیون برنامه‌ و بودجه:وضعیت اقتصادی به گونه‌ای ست که چاره‌ای جز حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نداریم جز ‌در موارد ضروری خرید دارو.صدک گذاری‌های یارانه‌ها در دولت جدید هم هنوز اجرا نشده است و افراد پر درآمدی که نباید یارانه بگیرند هنوز یارانه می‌گیرند.

متانول

از آنجایی که معامله‌کنندگان بازار به خصوص در چین، به دنبال بی‌ثباتی در هفته منتهی به 15 اکتبر در انتظار جهت قیمتی واضح‌تری هستند، پیش‌بینی می‌شود جریان بنیادی بازار متانول آسیا در این هفته پیچیده باشد.کاهش تولیدات در واحدهای صنایع پایین‌دستی متانول به اولفین، همزمان با سطوح بالای موجود‌ی‌ّها در بندرهای شرق چین، جو بازار را بیش از پیش ضعیف کرد و در 15 اکتبر قیمت‌های نقدی را به 445 دلار در هر تن رساند. اگرچه احتمال می‌رود در جنوب شرق آسیا، قیمت‌ّها با تکیه بر مشکلات در تولید مورد حمایت قرار گیرند. _پتروتحلیل

تولید کنندگان تایر: ناچار به افزایش قیمت شدیم

در پی بحث‌های اخیر پیرامون افزایش قیمت و فراخوانده شدن انجمن صنفی صنعت تایر برای ارائه توضیحاتی در این رابطه، سخنگوی انجمن مذکور، ضمن تاکید بر اینکه مستندات حداقل دو ماه پیش برای سازمان حمایت ارسال شد، به روز شدن قیمت تایر با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور و افزایش مواداولیه را لازمه بقای صنعت دانست و اعلام کرد که برخلاف میل انجمن با توجه به اینکه سازمان حمایت موضوع را رسیدگی نکرد، ناچار به افزایش قیمت شدیم.

ترکیه به فهرست خاکستری FATF اضافه شد/ ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه

گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف FATF اعلام کرد که ترکیه، مالی و اردن را در فهرست «خاکستری» خود قرار داده است. کشورهای ایران و کره شمالی نیز در «لیست سیاه» این گروه باقی ماندند.  گروه ویژه اقدام مالی، با قرار دادن نام ترکیه، مالی و اردن در «فهرست خاکستری» خواستار نظارت بیشتر بر معاملات مالی در این سه کشور شده است. این کشورها نیز توافق کرده‌اند که بر اساس توصیه‌های این گروه اقداماتی را اتخاذ کنند.

«نانسی پلوسی» از حفظ برجام دفاع کرد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در یک نشست در واشنگتن با حضور وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از حفظ برجام دفاع کرد. پلوسی درباره خط قرمز علیه ایران نیز گفت: به نظر نمی‌رسد که عقب نشینی از توافق هسته‌ای باعث عبور ایرانیها از خطوط قرمز شده باشد.

بلومبرگ: ذخایر نفت آمریکا به پایین‌ترین رقم از زمان نفت خام ۱۰۰ دلاری رسید.

ذخایر نفت خام در کاشینگ اوکلاهاما طی دو هفته گذشته بیش‌از ۴ میلیون بشکه خالی‌شده و به ۳۱ میلیون رسیده‌اند و انتظار می‌رود به زودی به زیر سطح عملیاتی برسند.ذخایر نفت خام در بزرگ‌ترین قطب نفت خام آمریکا به‌سرعت خالی می‌شوند. آخرین‌بار این اتفاق زمانی افتاد که قیمت نفت خام به 100 دلار در هر بشکه رسیده بود.️خالی شدن سریع ذخایر نفتی در کاشینگ حاکی از کمبود عرضه نفت در بازار و احتمال بالا رفتن بیشتر قیمت آن است. افزایش قیمت نفت همین حالا هم هزینه سوخت و حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی را افزایش داده و تورم را در بسیاری کشورها در بحبوحه‌ بهبود اقتصادهایشان از بحران کرونا بالا برده‌است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
پیش بینی / نگاهی به چشم انداز...
توسط مرسده گونه 20 شهریور 1402 ساعت 07:37
گزارش بازار / بلاتکلیفی موج...
توسط مرسده گونه 15 مرداد 1402 ساعت 13:22
پیش بینی بورس تهران /بازار به پشتوانه ی...
توسط مرسده گونه 14 مرداد 1402 ساعت 08:09