نگاهی به بازار امروز

و باز هم سطح 1.200 واحدی از دست رفت...

هرچند بورس امروز شروع نسبتا سبزرنگی را تجربه کرد و در ابتدای معاملات دست کم گروه های بانکی و خودرویی با افزایش قیمت سهام روبرو شده بودند، اما در ادامه و بعد از گذشت 30 دقیقه از آغاز معاملات، روند بورس معکوس شد و اغلب گروه ها در مسیر نزولی قرار گرفتند و اوج هیجان بطوری در دقایق ابتدایی معاملات بالا گرفت که موجب شد تا شاخص کل از محدوده مثبت بیش از 700 واحدی در محدوده منفی قرار بگیرد و هر چه زمان معاملات می گذشت شاهد قدرت بیشتر فروشندگان و غلبه آنها بر خریداران بودیم، بطوری که جو منفی حاکم شده نه تنها موجب شکل گیری صفوف فروش در عمده نمادهای بزرگ و کوچک نشد بلکه شاخص کل مجددا سطح 1.200 واحد هم از دست داد. پارامترهای تاثیر گذار و مهم بازار کم نیست از صعود قیمت های جهانی گرفته تا اتفاقات سیاسی و برجامی، تماماً نوید روزهای خوب را  به بازار می دهند اما مهمترین و تاثیر گذار ترین عامل در این روزها که بارها در گزارشات بر آن تاکید کردیم، کمبود نقدینگی و کمرنگ شدن اعتماد سهامداران خرد نسبت به بازار سهام است، امری که بر لزوم تقویت اعتماد از سوی ارکان دولت تاکید دارد . از سایر ابهامات موجود که در بازار این روزها شاهد هستیم، انتخابات ریاست جمهوری کشور در ماه پیش رو است که تا به امروز اثر روانی خود را در معاملات سهام گذاشته است. در ابتدای هفته با حجم کم معاملات رو به رو بودیم چرا که بازار هنوز دچار عدم اطمینان است. در حال حاضر سایه بحث کاهش نرخ ارز و ابهامات در این مورد که با مذاکرات برجام و انتخابات ریاست جمهوری در خرداد مطرح است، بر سر بازار سنگینی می‌کند اما نکته مهم قیمت فعلی سهم ها می باشد که می توان گفت در کف های قیمتی در حال نوسان هستند. در مجموع بازار امروز با افت بیش از 13.500 واحدی (افت بیش از 1 درصدی) با شکستن مجدد کف یک میلیون و 200 هزار واحدی، شاخص در سطح یک میلیون و 194 هزار و 303 واحدی قرار گرفت. و نمادهای "فولاد"، "فملی"، "فارس" و "شستا" بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بورس داشتند و بازار با ارزش معاملات خرد 2100 میلیارد تومانی و خروج نقدینگی حقیقی ها به مبلغ 557 میلیارد تومان روبرو بود و در سایه تردید و بی اعتمادی در تمام نمادهای بزرگ و کوچک به کار خود پایان داد و همچنان شاهد ادامه دار بودن صفوف فروش قابل توجهی در نمادهای کوچک بودیم.

حال به بررسی برخی از گروه ها و نمادها می پردازیم:

معاملات گروه خودرویی با همت خریداران و قدرت آنها در نماد «خساپا» مثبت آغاز شد و شاهد پیشروی بیش از 3 درصدی قیمت در این نماد بودیم اما با افزایش عرضه در کلیت روند معاملاتی بازار شاهد بارگشت این نماد به مدار منفی و شکل گیری صف فروش بالای 190 میلیون سهمی بودیم. نماد «خودرو» با سرعت بیشتری در محددوه منفی قرار گرفت و این در حالی است که آغاز معاملات این نماد هم در مسیر مثبت بوده است. خبهمن در کانون توجهات سهامداران در این گروه دنبال شد و توانست تا لحظه پایانی معاملات مدار مثبت خود را حفظ کند و با قیمت پایانی 1480 (5/3 درصد) مثبت بسته شود و اسکار بیشترین حجم معاملات را (بیش از 758 میلیون برگه سهم) در دست بگیرد.  در قطعه سازها، همچنان شاهد افت قیمت و شکل گیری صفوف فروش بودن خریدار هستیم.

بانکی ها از دیگر نمادهای مورد توجه در دقایق ابتدایی معاملات امروز بشمار رفتند که توانستند در نیم ساعت ابتدایی با موج تقاضا همراه و جهش قیمت را تجربه کنند. بانک ملت در نهایت در قیمت 447 تومان با افت نسبی تقاضا به کار خود پایان داد و با قیمت پایانی 450 تومان (0.22 درصد) بسته شد و حجم معاملات بالغ بر 282 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. «وتجارت» با گذر از حجم بیش از 248 میلیون برگه سهم در قیمت 260 تومان با صف فروش به کار خود پایان داد و این در حالی است که معاملات این نماد هم نیز در محدوده مثبت در دقایق ابتدایی سپری شد و در نهایت با قیمت پایانی 262 تومان و در کف قیمتی (منفی 3 درصدی) به کار خود پایان داد. «وپاسار» مخالف مسیر داد وستد سایر نمادهای این گروه در محدوده مثبت و با افزایش قیمت بیش از 3 درصدی به کار خود پایان داد و در قیمت 1462 تومان آخرین معامله خود را انجام داد.

گروه دارویی ها با تشکیل صف فروش برای «برکت»، تماما به رنگ قرمز درآمده و اغلب نماد های گروه سه درصد ارزش خود را از دست داده اند. در این میان، نمادهای «دعبید»، «درازک» و «دلر» رشد قیمت را تجربه کردند.

سرمایه گذاری ها عموما قرمزرنگ بودند و برای «وسپهر»،  و «وخارزم»،  صف فروش تشکیل شد.

 فلزات اساسی هم در مسیر نزولی حرکت کردند و خبری از رکوردشکنی های «فملی»،  در هفته گذشته نبود و این نماد در محدوده کف قیمتی با صف فروش در قیمت 1185 تومان مواجه بود. «فولاد مبارکه» نیز با صف فروش 9 میلیون سهمی در قیمت 1239 تومان مواجه بود. سایر نمادها نیز در کف قیمت روزانه با صفوف فروش دنبال شدند.

 فرآورده های نفتی روند نزولی آرام تری در پیش گرفتند و شاهد کاهش یک درصدی قیمت سهام «شپنا، شبندر، شتران و شبریز» در اوج هیجانات بازار بودیم اما در ادامه روند معاملات متاسفانه فشار فروش موجب شدند تا نظاره گر صفوف فروش نمادهای بزرگ و شاخص ساز این گروه هم باشیم.

 دیگر گروه های بازار و اغلب شرکت ها کوچک، امروز مثل همیشه لباس قرمز به تن کرده اند و به کار خود پایان دادند.

جمله طلایی روز

بزرگی می گفت؛ وقتی هیچ چیزی ندارید، چیزی هم برای از دست دادن ندارید.

هیچ چیز خطرناکتر از مردمانی نیست که چیزی برای از دست دادن نداشته باشند...

کارشناس بازار: الناز جمالی