نگاهی به بازار سهام 

در روزهای اخیر نه آن قدر اخبار و مولفه‌های مثبت وجود دارد که شاخص‌کل را به سمت شکستن مقاومت 1.6 میلیون واحدی ترغیب کند، نه آن قدر جو بازار منفی است که شاخص‌کل اصلاح سنگین تجربه کند.اما متاسفانه تنها چیزی که وجود هیجان سهامداران است و بس و  در نتیجه نوسان نماگر بازار به چند هزار واحد محدود شده است و در اغلب روزها، جهت بازار در یک روز معاملاتی چند بار تغییر می‌کند که امروز هم مستثنی از این موضوع نبود.

در معاملات روز سه شنبه همانند روز گذشته اگر چه بازار با صف خرید و رشد چند هزار واحدی شروع نکرد اما فشار روز گذشته هم بیشتر بود و ما شاهد سرخی تابلو معاملات اغلب نمادهای بزرگ و کوچک بودیم. در ساعت پایانی امروز هم عرضه‌ها شدت گرفت. شاید این طور به نظر برسد که دو عرضه اولیه روز چهارشنبه دلیل فشار فروش برای تامین نقدینگی باشد اما این موضوع دلیل منطقی نخواهد بود. در هر یک از سه عرضه اولیه اخیر کمتر از 3 میلیون نفر مشارکت داشتند و اگر مشارکت به اندازه عرضه‌های قبلی باشد، شاید در کل به یک میلیون تومان نقدینگی نیاز باشد. اما به طور سنتی، یکی دو روز مانده به عرضه اولیه‌ها، فشار فروش در بازار شدت می‌گیرد چه نقدینگی مورد نیاز 100 هزار تومان باشد، چه چند میلیون تومان.

البته ناگفته نماند، بازار سرمایه قیمت دلار  را یکی از محرک های بازار سهام میدانند که امروز رشد چندانی نداشت به همین دلیل انتظار می رود که تمایل بازار مجددا به سوی سهم های کوچک و تورمی، سوق پیدا کند و پس از شکست مقاومت شاخص کل و ورود به کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، مجددا از سهم های بزرگ و شاخص ساز استقبال شود. این روزها قدرت خریداران در مادهای کوچک بیشتر از بزرگان می باشد و این هم نشان از توجهات سهامداران به نمادهای ریالی است. در مجموع بازار فردا آخرین روز معاملاتی هفته،  همانطور که در پیش بینی های روز گذشته گفتیم، انتظار می رود که تا ایجاد یک محرک قوی، شاخص در این محدوده درجا بزند و از آنجایی که انتشار فجهان و کیمیاتک در روز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۰ انجام می شود، ممکن است فردا شاهد عرضه در بازار باشیم.

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گدشته، ۱.۴درصد کاهش یافت.ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۶۶هزار تومان و ۲۶ میلیون و ۴۹۳هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۳۹هزار تومان رسیده است.

در نهایت معاملات امروز بورس تهران در مدار منفی آغاز بکار کرد و پرعرضه در جریان بود. اگرچه در میانه های معاملات امواج ضعیفی از جنس تقاضا به سوی بازار آمد اما قویتر بودن دست فروشنده موجب خنثی شدن آن شد. شاخص بورس تهران افت بیش از 15 هزار واحد را تجربه کرد و در سطح 1 میلیون و 523 هزار واحد آرام گرفت. در بازار امروز 264 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت که فولاد، شپنا و شتران بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها را داشتند. شسپا، صبا و مادیرا نیز بیشترین ورود پول حقیقی را به نام خود زدند. ارزش معاملات خرد حدود 8500 میلیارد تومان ثبت شد که 20 درصد کمتر از دیروز است...

در صنعت فلزی ها افت تقاضا و عقب نشینی خریداران در اغلب نمادهای این گروه موجب شد تا تابلو معاملات اکثریت نمادهای این گروه قرمز باشد. در مقابل، نماد فنوال بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت.

خودرویی ها در نیم ساعت پایانی شاهد شکل گیری صف فروش نمادهای خودرویی در معاملات روز جاری بودیم. داد و ستد این روزهای قطعه ساز خیره کننده است.    

محصولات شیمیایی همانند روند گروه های دیگر عمده نمادهای این گروه هم در مدار منفی و با افت تقاضا مواجه بودند. پترول باز هم بیشترین معاملات را اذان خود کرد.

فرآورده های نفتی امروز شاهد نوسانات زیادی در نماد شبندر بودیم اما در نهایت این نماد در قیمت 616 تومان به کار خود پایان داد. شپنا در نیمه اول در مدار مثبت قرار گرفت اما درنهایت با افت بیش از 3 درصد مواجه شد. در روانکارها نماد شسپا با بیشترین حجم معاملات همراه و در نهایت با صف خرید به کار خود پایان داد.  

بانکی ها بانکی در مدار منفی دنبال شدند و افت تقاضا را تجربه کردند. وتجارت و وبصادر افت حداکثری قیمت را تجربه کردند.  

در کدال چه گذشت؟

وبهمن: افشای جزئیات زمین و ساختمان

وپست: به دلیل آثار ناشی از بکارگیری استاندارد حسابداری 35 (مالیات بر درآمد بر مبلغ افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های استهلاک پذیر) بمبلغ 429 میلیارد ریال به حساب بدهی مالیات انتقالی منظور شد.

تمدن:   پذیرش تعهدات جدید /موضوع تعهد: پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق مرابحه شرکت کرمان موتور (کرمان 03 )

ولساپا:  موضوع قرارداد: تحصیل ملک شرکت خدمات فنی رنا با هدف تسویه حساب بخشی از بدهی شرکت سایپا به شرکت لیزینگ رایان سایپا

وسدید:  اخذ مبلغ 8.298.463 یورو پروژه در شرکت فرعی پتکو

 

جمله طلایی روز

وقتی این همه اشتباهات جدید وجود دارد که می‌توان مرتکب شد، چرا باید همان قدیمی‌ها را تکرار کرد!

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید