بازار هفته اول اردیبهشت ماه را صعودی به پایان بُرد و شاخص توانست دوباره به کانال 1.2 میلیون واحد برگردد. در مقابل عرضه و تقاضا، تقاضاها فعلا دست برتر را دارند، هر چند که عرضه ها همچنان توانمند هستند. عرضه ها البته در بسیاری از نمادها به صورت صف‌های فروش خودش را نشان دادند و در بسیاری از نمادها همچنان این رویه جاری است که نشان از توان بالای عرضه‌ها دارد. اگر چه بسته حمایتی بازار سرمایه با خود سیگنال های مثبت به دنبال داشته اما نمیتوان پایان بی اعتمادی در بازار سرمایه را با این بسته حتمی دانست، چرا که بخش عمده بی اعتمادی بازیگران نسبت به بازار به تصمیمات سیاست‌گذار بر می گردد.

بسته حمایتی از بازار سهام بالاخره به داد بورس تهران رسید. روز سه‌شنبه و بعد از انتشار این خبر، شاهد بازگشت جوی مثبت به بازار سهام بودیم و شاخص کل رشد را تجربه کرد. همچنین، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری دولت در هفته گذشته، از اجرای سه مصوبه برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد و به گفته ایشان؛ اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت 5 ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام از امروز به صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی خواهد شد. از دیگر نکات مثبت و تاثیر گذار بر بازار سهام می توان به رشد قیمت های جهانی اشاره کرد.

 قیمت کامودیتی‌ها فراتر از انتظارات در حال رشد هستند و این رشد غیرمنتظره اگر پایدار باشد سودآوری دلاری شرکت‌های بورسی و همچنین تراز ارزی کشور را دچار تحول می‌کند. حجم بالای داد و ستد در برخی از نمادها و گروه ها من جمله گروه خودرویی ها و پایان مثبت این گروه از دیگر نکات قابل توجه در معاملات هفته گذشته بود. در بازار ارز شاهد ثبات نرخ دلار در کانال 23 هزار تومان هستیم و کف این ارز را می توان محدوده 21 الی 20 تومان متصور شد. با بازگشت آمریکا به برجام می توان شاهد ثبات نرخ ارز و افزایش صادرات شرکت های صادرات محور باشیم.

با توجه اتفاقات سیاسی و اقتصادی بازار و همچنین ارزندگی سطوح قیمتی و کفسازی برخی از سهم ها در نقاط قیمتی فعلی می توان انتظار بر بازگشت روند را در برخی از بزرگان داشته باشیم و با پیش روی بودن فصل مجامع و تقسیم سود قابل توجه برخی از سهم ها؛ جذابیت برخی از سهم های eps محور را دو چندان خواهد کرد.

 با این حال روز چهارشنبه نمادهای بانکی به صف خرید قابل توجه رسیدند و گروه‌های خودرویی ها با حجم های خوبی به کار خود پایان دادند، شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها هم وضعیت مساعدتری داشتند و انتظار داریم اوایل هفته پیشرو هم بازار پر حجم تر هم در منفی و هم در مثبت دنبال شود.