نگاهی به بازار امروز

بالا بودن حجم معاملات در هفته جاری و ورود خریداران قدرتمند حقوقی در برخی از نمادهای بزرگ از فاکتورهای مهمی است که می تواند امید به شروع یک روند صعودی در بازار را دو چندان کند که در این هفته نظاره گر این موضوع بودیم. هرچند فعالان بازار انتظار دارند بازار از این به بعد بیشتر بر پایه تحلیل و به دور از هیجان رشدی آرام خواهد داشت و جهش های هیجانی دور از انتظار است. بازار این هفته هم افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد و شاهد نوسان های روزانه شاخص کل بودیم. از جمله، موضوع نرخ دلار که نگرانی از ریزش قیمت این ارز تا حدودی چاشنی معاملات سهامداران در این روزها شده است را به وضوح شاهد بودیم، با وجود شکسته شدن کف حمایتی 23 هزار و 800 تومانی دلار در روز سه شنبه و در ادامه معاملات و همچنین طی معاملات روز جاری، مقاومت دلار در مقابل افت بیشتر و نوسان آن در کانال 23 هزار و 700 تومانی تا حدی انتظارات کاهشی در کوتاه مدت را در بازار ارز تعدیل کرد. دیگری کاهش اطمینان نسبت به بازار سهام بود که سیگنال های اخیر رئیس سازمان بورس و تاکید بر حمایت بازار سهام در کنار تداوم خوش بینی به عوامل بنیادین می تواند اعتماد از دست رفته را به بازار بازگرداند.

بازار دیروز با توجه به عرضه های یک ساعت پایانی بالاخره با رشد قابل توجهی در بزرگان و جهش خیره کننده نماگر بورس به کار خود پایان داد. بازار به سهام بزرگتر با بنیاد بهتر روی آورده و بازار امروز برخلاف روند معاملاتی دقایق پایانی روز گذشته، با موجی از افزایش تقاضا و رشد قیمت در اغلب نمادهای پر پتانسیل بنیادی آغاز بکار کرد. با توجه به معاملات دیروز که شاهد چرخش نقدینگی در میان نمادهای بزرگ و گروه های مختلف بودیم، امروز هم مثبت و پر تقاضا تر از روز قبل آغاز شد اما آتش تند خریداران در همان یکساعت ابتدایی فروکش کرد و شاهد غلبه فروشندگان بر خریداران و پررنگ تر شدن نقش عرضه کنندگان بودیم. نکته مهم و قابل توجه معاملات امروز آغاز مثبت و جهش 8000 واحدی نماگر بورس بود که با رشد بزرگان رقم خورد  و نمادهای "وبملت"، "فارس"، "فملی" و "وپاسار" بیشترین تاثیر مثبت را بروی شاخص کل داشتنداما عرضه های صورت گرفته در معاملات امروز و نوسانات برخی از بزرگان از محدوده مثبت کامل و قرار گرفتن در محدوده های مثبت پایین تر و یا حتی منفی موجب شد تا نظاره گر کاسته شدن مثبت های نماگر بورس باشیم که در نهایت شاخص بورس تهران با رشد 5 هزار و 71 واحدی (0.42 درصدی) در سطح 1 میلیون و 207 هزار واحدی به کار خود پایان داد. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در ۴۷۶ هزار و ۸۱ نوبت معاملاتی، ۶ میلیارد و ۴۵۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۴۴ هزار و ۴۴ میلیارد ریال در بورس معامله شد. افزایش تقاضا و رشد قیمت در نماد "وبملت" موجب شد تا بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را به نام خود کند. رخ نمایی گروه بانکی و بلعیده شدن بخش بیشتر نقدینگی موجود در بازار توسط این گروه تا پایان معاملات امروز ادامه داشت و می توان گفت توجه سهامداران امروز به گروه بانکی ها بیشتر از سایر گروه ها بود.

شناسایی سود برخی از سهامداران در این روزها و روی آوردن برخی دیگر به سهم های بزرگ و بنیادی در زمان نزدیک شدن به مجامع آنها، یکی از نکات مهم در این روزها می باشد. البته ناگفته نماند کاهش نوسانات نرخ دلار و افزایش قیمت برخی از محصولات در  بورس کالا و همچنین زمزه هایی مبنی بر حمایت دولتمردان از بازار سرمایه از موارد مهم این روزها بشمار می رود ولی در مقابل مهمترین و اساسی ترین معضل بازار سهام نبود نقدینگی و عدم اعتماد سهامداران و چرخش همان نقدینگی موجود در بازار است که با هر مثبت شدن معاملات، برخی از سهامداران زمان را غنیمت شمرده و دست به ماشه برای خروج می شوند و برخی دیگر از سهمی به سهم دیگر حرکت می کنند و اما شاخص در این روزها فقط دنده عقب در حال حرکت بود، اما اقبال سهامداران در این هفته به نمادهای تاثیر گذار موجب شد تا کمی به سمت جلو هم حرکت کند و سطح 1.200 هزار واحد را مجددا پس بگیرد و باید بگوییم، تا زمانی که اعتماد به بازار بازنگشته، باید توقع یک گام به جلو و دو گام به عقب را در این روزها از آن داشته باشیم. امروز گام آهسته به جلو را نظاره گر بودیم.

رونق در دقایق پایانی معاملات امروز به قدری در برخی از نمادها زیاد بود که شاهد رنج کشی ها مثبت قابل توجهی در بعضی از آن نمادها بودیم.

در فرابورس ایران شاخص کل  23  واحد رشد کرده و به رقم 17 هزار و 660 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 196 هزار میلیارد تومان رسید. امروز  معامله گران در فرابورس ایران بیش از 842 میلیون  سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب  96  هزار نوبت معامله و به ارزش بیش از 5 هزار و 400 میلیارد تومان داد و ستد کردند. امروز نمادهای "آریا" ، "میدکو" و "صبا" بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

سه نماد "اخابر"، "شتران" و "وپاسار" لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به وبملت، وتجارت و خبهمن معطوف بود.

در خودرویی ها با توجه به حجم داد و ستد معاملات نماد خساپا در روز گذشته، امروز هم روند معاملاتی این نماد زیر ذره بین سهامداران قرار گرفت و شاهد نوسانات زیادی در طول بازار در این نماد بودیم اما در نهایت با رشد حداکثری قیمت در محدوده 205 تومان با حجمی بالغ بر 925 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. خودرو از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود که در دقایق پایانی با موج تقاضا همراه و در قیمت 216 تومان با حجمی بالغ بر 807 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. خگستر رشد بیش از 1 درصد را به ثبت رساند و در پایان خبهمن سهامداران خود را در انتظار خرید در صف خرید قرار داد و به روز بعد موکول کرد.

در واقع می توان به جرات گفت تمام چشم بازار امروز به گروه بانکی ها دوخته شده بود و بلعیدن نقدینگی موجود در بازار توسط این گروه به طور واضح مشهود بود. بارها شاهد متعادل شدن معاملات نماد وبملت و قرار گرفتن در محدوده های قیمتی نزدیک به سقف قیمت روزانه بودیم اما موج تقاضای حاکم شده در یک ساعت پایانی موجب شد نه تنها بانک ملت بلکه عمده نمادهای این گروه در آستانه سقف قیمت روزانه قرار بگیرند. وتجارت، وبملت و وبصادر نمادهای دارای تقاضای بالا در این گروه بودند و نماد بانک ملت با حجم بیش از 539 میلیون برگه سهم اسکار بیشترین حجم معاملات این گروه را در دست گرفت. 

واگذاری پلی‌اکریل در انتظار تصمیم مقامات کشوری قرار گرفت. شرکتی که در آستانه تعطیلی قرار گرفت و تحریم کشور موجب مشکلات واردات مواد اولیه آن شده بود و اکنون در انتظار مقامات کشور قرار گرفت.

جمله طلایی روز :

نقطه مشترک تمام افراد موفق در این است که حد فاصل میان تصمیم و عمل را بسیار کوچک نگه می‌دارند

کارشناس بازار: الناز جمالی