بگذارید گزارش بازار امروز را با مروری بر گذشته بازار شروع کنیم. بورس اوراق بهادار که روزهای طلایی را برای خود در سال 99 رقم زده بود، بر خلاف تصورات فعالان بازار موج خود را تغییر داد و تابستان 99 تا به امروز را در یک روند فرسایشی و منفی دنبال کرد. چهار ماه ابتدایی سال گذشته روزهای خوشی را برای سهامداران رقم زد اما ماه مرداد، متفاوت تر از هر سال دیگر در سال 99 آغاز شد و بازار بیشتر راه های رفته خود را از این ماه با فشار عرضه و کم شدن حجم معاملات تا به امروز پیش برد و موجب شد اصلاح  اینروزهای خود را گریبان مرداد ماه 99 کند.  بازار این روزها با چاشنی ترس و اضطراب سهامداران خرد همراه شده است. البته اخبار مثبت جهانی و رشد قیمت های کامودیتی ها در کنار گزارشات مطلوب ماهانه شرکت ها و ثبات حاکم شده در محدوده 24 هزار تومان در نرخ دلار همگی از نکات مثبت در این روزها بشمار می رود. اما دیری نگذشت با شروع سال جدید و اتفاقا مثبت سیاسی در این روزها که کم و بیش شاهد روزنه امید در تمام ناامیدی ها نمایان شده و اخبار مثبت در زمینه برجام و توافقات آن به گوش بورس اوراق بهادار تهران رسید.

 بازار، معاملات امروز خود را با شروع پر قدرت قیمت جهانی مس آغاز کرد. کامودیتی ها توانستند بازگشت خوبی را برای بورس تهران رقم بزنند. امروز برای دومین روز متوالی در این هفته شاهد بازگشت بزرگان به گردونه توجهات سهامداران خرد بودیم. این در حالی است که گزارشات فروردین ماه اکثریت نمادهای شاخص ساز بسیار مطلوب بوده است اما بدلیل ترس سهامداران بازار نتوانست آن واکنش که ارزندگی این نمادها را نشان می دهد را نمایش دهد. در بازار امروز همه ی اتفاقات مثبت دست در دست هم موجب رخ نمایی گزارشات ماهانه شرکتها در کنار بازگشت قیمت های جهانی شدند. در روز جاری، چاشنی اطمینان بر سایه معاملات اکثریت نمادها حاکم بود. بنظر شاخص قصد جبران محدوده های از دست رفته اش را با درخشش بزرگانش در سر دارد اما باید دید این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر.

بازار بورس تهران در این روزها نشان داد هیچ چیزی از این بازار بعید نیست و به راحتی می تواند آن سود داده را از سبد سهامداران تخلیه کند. در بازار امروز نوعی روزنه امید و حمایت در همان دقایق پیش گشایش در بزرگان مشهود بود. امروز برای دومین روز متوالی قدرت خریداران و غوغای آنها در بازار سهام موجب شد تا نظاره گر رشد بیش از 15 هزار واحدی نماگر بورس باشیم. خریداران با قدرت بیشتری در میدان معاملات حاضر شدند و به مراتب جهش قیمت در بزرگان بیشتر از روز قبل بود ولی ناگهان در یکساعت پایانی داد وستد امروز شاهد غلبه فروشندگان بر خریداران بودیم. اغلب نمادهای شاخص ساز که در سقف قیمت روزانه با صفوف خذید همراه بودند متعادل و از سقف قیمت روزانه خود فاصله گرفتند البته این در حالی است که بسیاری از این نمادها، نزدیک به کف کانال های صعودی خودشان قرار دارند و پایین خاصی ندارند و می توان گفت انتظار داریم "بازی بزرگان بورس نزدیک باشد". با تقسیم سود شرکت ها در مجامع پیش رو و رقیق شدن قیمت ها و پایین آمدن پی بر ای بازار و سهم های بزرگ انتظار می‌رود که سهم های بزرگ حرکت خوبی را شروع کنند که تماما به واکنش حقوقی ها در این روزها بستگی دارد.

یکساعت پایانی معاملات امروز با اوج هیجانات همراه شد و ما شاهد افزایش عرضه در کلیت روند مثبت و پر تقاضا بزرگان بودیم بطوری که فشار فروش موجب شد تا اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز در محدوده های مثبت پایین تری قرار بگیرند و به کار خود پایان دهند. اما معاملاتی که در نمادهای کوچک در این روزها همچنان پابرجاست، نبود خریدار و قفل بودن در صفوف فروش است به نظر در نمادهای کوچک همچنان نیاز به اصلاح زمانی بیشتری وجود دارد یا می توان گفت تا زمانی که یک روند ثابت در بزرگان شکل نگیرد و ثبات نداشته باشد نمی توان انتظار بر تعادل کوچک ها و بازگشت روند آنها را داشت.

در نهایت، بورس تهران در 7 اردیبهشت ماه 1400 در سایه افزایش میزان تقاضا توانست با رشدی بالغ بر بیش از 15 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 202 هزار واحد به کار خود پایان دهد.

از منظر تکنیکال شاخص کل، در روزها اخیر با افزایش عرضه در نمادهای بزرگ و شاخص ساز همچنان شاهد افت شاخص کل و قرار گرفتن آن در محدوده پایین تر از سطح 1.200 واحدی بودیم. شاخص کل در تایم فریم روزانه در حال تکمیل موج اصلاحی c خود می باشد و اگر نوسانات اخیر شاخص را در نظر بگیریم، شاخص در محدوده 1 میلیون و 215 هزار واحد حمایت قابل توجهی داشت که با توجه به عقب نشینی بزرگان و افت و کاهش تند و تیز نمادهای تاثیر گذار نتوانست در این محدوده باقی بماند که از همان محدوده تا کف کانال فرضی اصلاح خود را ادامه داد و  شاخص هر بار که خط روند نزولی رو شکسته و حرکت رو به بالا داشته و مجدد برگشته رو خط روند نزولی قبلی و تا نزدیک سقف قبلی بالا رفته است و اکنون هم با گذر از خط روند نزولی و با توجه به برخورد به کف این کانال و حمایت فیبو و قرار گرفتن HL های بالای هم، می توان گفت شاخص کل روند متفاوتی را در پیش گرفته است و  تا محدوده 1 میلیون و 220 هزار واحد امکان رشد دارد.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم:

 در جریان داد وستد معاملات گروه خودرویی ها امروز شاهد سبز شدن و معاملات پر تقاضای دو نماد لیدر این گروه خودرو و خساپا بودیم. خودرو بارها در آستانه سقف قیمت روزانه قرار گرفت و در نهایت با توجه به عرضه های یکساعت پایانی معاملات روز جاری شاهد عقب نشینی قیمت و قرار گرفتن نماد در قیمت 203 تومان بودیم. خساپا هم با همت خریداران بارها در محدوده مثبت قرار گرفت و در نهایت با افزایش عرضه در قیمت 192 تومان با گذر از حجم بیش ار 1 میلیارد و 144 میلیون برگه سهم با صف فروش 16 میلیونی سهمی به کار خود پایان داد و نکته مثبت معاملات امروز این نماد حجم قابل توجه داد وستد و جریان نقدینگی در این نماد بود که بعد از مدت ها شاهد افزایش حجم داد و ستد در این نماد بودیم. در این گروه نماد خبهمن هم در مرکز توجهات سهامداران قرار داشت و شاهد نوسانات مثبت و رشد بیش از 3 درصدی قیمت در معاملات امروز این نماد بودیم.

گروه بانکی و بزرگانش امروز هم گل کاشتند و توانستند در محدوده های مثبت بالا بدون هیجان به کار خود ادامه دهند. نماد بانک ملت با رشد بیش از 3 درصد در قیمت 429 تومان به کار خود پایان داد. وتجارت با حجم بیش از 197 میلیون برگه سهم اسکار بیشترین حجم معاملات را در این گروه اذان خود کرد. و بصادر خوش معامله امروز در این گروه شناخته شد و توانست در محدوده قیمتی 221 تومان با رشد 3 درصد به کار خود پایان دهد.

فلزی ها گروهی بودند که رونق را در معاملات روز جاری و روز گذشته به بازار سهام تزریق کردند و می توان گفت رشد حاکم شده در معاملات امروز هم منشات گرفته از قیمت جهانی مس و  قرار گرفتن معاملات تا 9965 دلار در بورس کالای لندن (LME) که بالاترین قیمت از مارس 2011 می باشد می بوده که از عوامل تاثیر گذار بر رشد مس می توان به افزایش تقاضا و احتمال اعتصاب در معادن شیلی که بزرگترین عرضه کننده مس نام برد.

در گروه پالایشی ها نماد شپنا در سقف قیمت روزانه قرار گرفت اما در نهایت در قیمت 1088 تومان با رشد نزدیک به 2 درصد به کار خود پایان داد. شتران تا محدوده مثبت بیش از 4 درصد پیشروی قیمت را تجربه کرد اما در نهایت در قیمت 871 تومان به آخرین معامله خود را انجام داد.

شستا در معاملات امروز در مسیر سقف قیمت روزانه قرار گرفت اما در نهایت با افت تقاضا در محدوده مثبت 2.5 درصد در قیمت 1153 تومان به کار خود پایان داد. وغدیر در نیمه اول بازار در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد اما در نیمه دوم بازار متعادل و در قیمت بالای 1000 تومان با رشد بیش از 5 درصد به کار خود پایان داد.

اخبار مهم:

دهقان، رئیس سازمان بورس در شبکه خبر: 

موفق شدیم 10 مورد مصوبه از هیئت دولت  بگیریم از همین امروز قابلیت اجرایی دارد.

۱. تزریق یک درصد صندوق تثبیت بازار معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار

۲. تخصیص خط اعتبار بانکی به هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

۳. خرید سهام در بازار سرمایه کشور به عنوان یکی از مصادیق برای دریافت اقامت سرمایه‌گذاران خارجی افزوده شد

برای طرح در جلسه سران قوا:

۴. ۸۰ درصد درآمد ناشی از مالیات نقل و انتقال سهام در ۱۴۰۰ در حساب صندوق تثبیت بازار وارد خواهد شد

۵. سود انباشته شرکت‌ها اگر صرف افزایش سرمایه شود از مالیات معاف خواهد شد

۶. شرکت‌هایی که نسبت به خرید سهام خزانه یا زیرمجموعه‌ها اقدام کنند تا ۵۰ درصد مبلغی که خرید این سهام کردند به عنوان امهال مالیاتی برای آنها منظور خواهد شد

۷. اگر بانک‌ها وارد خرید سهام شدند به مدت ۳ سال از شمول قانون رقع موانع تولید معاف باشند

۸. امکان سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه فراهم بشود

۹. به صندوق تثبیت و توسعه بازار تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر کنند.