شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت در ادامه روند صعودی خود و به دنبال برگزاری مراسم تنفیذ رییس جمهوری با ۹۰ هزار واحد افزایش نسبت به هفته گذشته با ثبت رقم 1 میلیون و ۴۰۶ هزار واحدی به کار خود پایان داد. بررسی روند معاملات بازار بورس در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات در هفته جاری با ۷۲ درصد رشد نسبت به هفته گذشته توانست از ۱۶۷ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال به ۲۸۶ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال برسد.

تاخت و تاز سر صبحی بورس

در ادامه رشد آخرین روز هفته، سومین هفته مرداد ماه با افزایش تقاضا در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک رقم خورد و شاهد جهش بیش از 11 هزار واحدی نماگر بورس تهران در نیم ساعت نخست معاملات بودیم. سیگنال های برجامی رئیس جمهور جدید در مراسم تحلیف تاثیر خود را در همان ساعات ابتدایی بازار بر روی معاملات بورس گذاشت.  اما تفاوت داد و ستد 16 مرداد ماه نسبت به روزهای قبل، حرکت و توجهات سهامداران به نمادهای خودرویی و بانکی بود. بانکی ها و خودرویی ها در یک ساعت ابتدایی معاملات توانستند با بیشترین توجهات دنبال شوند و شاهد شکل گیری صفوف خرید بروی اغلب نمادهای این دو گروه بودیم و در مقابل نمادهای کالایی محور در یک روند متعادل و منفی دنبال شدند. از منظر تکنیکال شاخص کل از مقاومت روانی 1 میلیون و 400 هزار واحد پرقدرت عبور کرد و بنظر می رسد برای تثبیت بالای این محدوده نیاز است تا چند روز در این محدوده نوسان کند که این امر طبیعی است.

در مجموع روند کلی بازار در این هفته مثبت است اما انتظار رشد شارپی را نباید داشت.

با توجه به اینکه خریداران در هفته گذشته قدرت بالایی داشتند و شاهد افزایش تقاضا بودیم،  انتظار می رود تا زمان انتقال قدرت و مشخص‌شدن ترکیب کابینه در بورس تهران با خوش‌بینی معاملات طی شود. بنظر می رسد با توجه به رشد قیمت در نمادهای کامودیتی محور در هفته گذشته، این هفته شاهد استراحت کوتاه مدتی در این گروه ها باشیم. شاخص کل تا پایان سال از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی عبور خواهد کرد، چراکه تورم و کسری بودجه ای دولت در سال جاری با آن مواجه می شود بی سابقه بوده و اگر میزان فروش نفت را افزایش ندهد می‌تواند تا ۵۰ درصد بودجه مصوب را دربرگیرد. با توجه به تورم حاکم شده در کشور و با درنظر گرفتن سایر مولفه های اثرگذار در بازار سهام من جمله ثبات در بازارهای جهانی، نوسانات ارز در کانال 24 الی 25 هزار تومان و همچنین تقسیم سودهای جذاب در مجامع سالانه شرکت ها و اخبار مثبتی در مجامع شرکت ها تزریق شد می توان روند بازار را در مجموع صعودی دید.

در اولین روز هفته در نهایت با رشد نزدیک به 2 هزار واحد نماگر بروس تهران در محدوده بالای 1 میلیون و 407 هزار واحد به کار خود پایان داد و نمادهای فارس، وبملت و وتجارت بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند. بازار امروز با خروج 234 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید که  51 میلیارد تومان از این عدد مربوط به معاملات نماد شپنا است. فارس امروز بیشترین ورود نقدینگی حقیقی ها را به مبلغ 45 میلیارد تومان داشت. ارزش معاملات خرد نیز حدود 6800 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 10 درصد کمتر از روز چهارشنبه است. در کل تب تند خریداران در دقایق ابتدایی معاملات پایدار نماند و قویتر شدن دست فروشنده موجب شد از رشد بیش از 11 هزار واحدی شاخص کل کاسته شود و این عدد به محدوده 2000 واحد نزول کند.

غوغای خریداران در همان ابتدای معاملات روز جاری در گروه بانکی ها موجب شد تا شاهد شکل گیری صفوف خرید بروی اغلب نمادهای این گروه باشیم. نماد وبملت در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 518 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. نیامده تمام نمادهای گروه با افزایش و جهش قیمت همراه شدند و رشد قیمت در این گروه موجب شد تا تمام توجهات در محوریت این گروه قرار بگیرد.

در خودرویی ها برخلاف روند روزهای قبل رشد قیمت و هجوم خریداران موجب شد تا با لیدری نماد خساپا در این گروه نمادها با رشد قیمت همراه شوند ولی در ادامه روند معاملات امروز نیمه دوم با عرضه حاکم شده در کلیت بازار فشار فروش بالا رفته و شاهد فاصله گرفتن نمادها از سقف قیمت روزانه بودیم. خودرو در مرز 200 تومان به کار خود پایان داد. خنصیر امروز هم در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد.

نماد سپید با حجم و صف خرید قابل توجهی دنبال شد.

در محصولات شیمیایی نماد فارس در مرحله پیش گشایش با صف خرید بالای 300 میلیون برگه سهم روبرو بود اما با شروع معاملات توانست در سقف قیمت روزانه با ثبت حجمی بالغ بر 268 میلیون سهم در قیمت 1269 تومان به کار خود پایان دهد. پترول با عقب نشینی خریداران مواجه بود. شگویا افت 3 درصد داشت.

در انبوه سازها روند معاملات مثبت و در سقف قیمت روزانه دنبال شد و شاهد قرار گرفتن نماد کرمان در قیمت 127 تومان با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان داد. ثشاهد در قیمت 1407 تومان رشد بیش از 4 درصد را به ثبت رساند.

نماد شستا در قیمت 1323 تومان آخرین معامله خود را به ثبت رساند و حجمی بالغ بر 123 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند.

جهش عجیب بانک ها، باعث افزایش بیش از شش درصدی قیمت واحدهای صندوق ETF دارا یکم در ابتدای معاملات امروز شده است. هرچند پالایش به رشد یک درصدی و اغلب صندوق های سهامی به رشد کمتر از سه درصد بسنده کرده اند. در گروه فلزات اساسی و در غیاب فولاد امروز فملی نزدیک قیمت روز قبل معامله می شد و شرایطی مشابه میدکو داشت. فجر، فخوز، ذوب و فتوسا عقب نشینی کرده اند و فسپا و وتوکا کمی افزایش قمیت داشتند. گروه خودرو و ساخت قطعات هم امروز لباس سبز به تن کرده و انگار که نوبت به نمادهای ریالی رسیده باشد، برای خساپا، خودرو و خگستر شاهد هجوم خریداران هستیم. دارویی ها و سرمایه گذاری ها امروز یکدست سبزپوش بودند و نهادهای مالی، سیمانی ها، قند و شکر و ساخت محصولات فلزی هم شرایط نسبتا خوبی را تجربه کردند.

جمله طلایی روز

روزی که تصور کنیم دیگر کامل پیشرفت کرده‌ایم و نیازی به تلاش برای بهتر شدن نداریم، روزیست که در مسیر شکست قرار خواهیم گرفت...

 

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.