بازار زیر ذره بین پاداش قرار گرفت:

درپایان معاملات امروز 6 اردیبهشت، شاخص کل 903 واحد افت کرد و به عدد 1 میلیون و 186 رسید. غالب نمادها به ویژه پالایشی ها با افت قیمتی  همراه شدند فولاد، فملی و شستا بیشترین اثر افزایشی و نمادهای وامیدکگل، کچاد و شپنا بیشترین اثر کاهشی را بر نماگر  بازار رقم زدند.  ارزش کل معاملات بورس و فرابورس حدود 19 میلیارد تومان به ثبت رسید . خودرو با داد و ستد بیش از 766 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات بورس را به خود اختصاص داد. محصولات شیمیایی و  فلزات اساسی به ترتیب، برترین گروههای صنعت بودند. نمادهای  شگویا و غگیلا بیشترین تقاضا و نماد تپکو و خساپا بیشترین عرضه را  به خود اختصاص دادند.

بازار امروز با قطار بزرگانش خوش درخشید و این در حالیست که روزهای پر استرسی را در حال گذراندن است. همچنین جهش قیمت در نمادهای فملی، فولاد و شستا موجب شد تا شاهد کاسته شدن منفی های نماگر بورس و حرکت آن از محدوده بیش از 2800 واحدی به سمت کمتر از 1000 واحد باشیم. قرار گرفتن مس در سقف تاریخی اش و رشد خیره کننده این فلز گران بها در کنار افزایش تقاضا و همت خریداران برای جمع آوری صف فروش خودرویی ها از جمله نماد خودرو و همچنین روانه شدن گزارشات ماهانه، تماما از عوامل اصلی بازگشت رونق به بورس د ر معاملات روز جاری بشمار رفتند. ناگفته نماند که در دقایق پایانی معاملات امروز هیجانات به نقطه اوج خود رسید و در پایان معاملات امروز هم شاهد قرار گرفتن 423 نماد در کف قیمت روزانه به ارزش بیش از 5 هزار و 416 میلیارد تومان بودیم.

همانطور که گفتیم، رشد و جهش قیمت های جهانی من جمله مس، منجر شد تا نمادهای تاثیر پذیر از جمله فملی با جهش حداکثری قیمت معاملات خود را دنبال کند. قدرت تقاضا و غلبه خریداران بر فروشندگان در بازار امروز موجب متعادل داد و ستد اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز و فاصله گرفتن آنها از کف های قیمتی روزانه شد ولی خریداران در نیمه دوم بازار به مراتب بهتر از دقایق ابتدایی عمل کردند و می توان گفت، خریداران در نیمه دوم بازار گل کاشتند.

گل نیمه دوم بزرگان رونق را به بازار بورس تهران تزریق کرد و در معاملات این هفته بورس تهران رنگ سبز را در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز به خود دید و این در حالی است که در آغاز معاملات امروز شاهد پررنگ بودن نقش خریداران در نمادهای بزرگ در مقابل فروشندگان بودیم. خریداران در معاملات روز جاری پرقدرت حاضر شدند. تمام پارامترهای موجود، برای متعادل بودن معاملات و شروع برگشت روند معاملات به مدار مثبت را نشان می دهد و می توان گفت بازار در حال حاضر به دنبال سهم‌های بزرگ و بنیادی است تا از این فضای ریسک سیستماتیک فاصله بگیرد. در معاملات بازار امروز با تدوام توجهات بر نمادهای فلزی و بانکی استارت خورد و توانست تا پایان معاملات، دلچسب تر از روزهای دیگر پیش رود.

تعادل در بازار در گروه خودرویی ها تنها نماد خودرو را تحت تاثیر خود قرار داد و بارها شاهد متعادل شدن داد و ستد این نماد در معاملات روز جاری بودیم و همچنین حجم معاملات در این نماد بیش از 766 میلیون برگه سهم به ثبت رسید.

مطرح ترین گروه در معاملات امروز، گروه محصولات شیمیایی بود. شیمیایی ها در نیمه دوم بازار حضوری پر رنگتر از روزهای اخیر، برای خود به ثبت رساندند. در این گروه نماد نوری و شگویا در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه بودند و نماد نوری صدر نشین ورود نقدینگی حقیقی ها در معاملات امروز بود. پترول رشد 1 درصدی و فارس رشد اندکی را به ثبت رساند. البته نماد پترول با حجمی بالغ بر 62 میلیون برگه سهم بیشترین حجم معاملات را در این گروه به خود اختصاص داد.

در گروه بانکی ها، جو آرام و متعادلی بر آسمان معاملاتی نماد وبملت حاکم بود.  بانک ملت با رشد بیش از 2 درصد آخرین معامله خود را انجام داد و در قیمت 419 تومان به کار خود خاتمه داد و می توان گفت در این روزها خوش معامله تر از سایر نمادها در حال درخشش است.

آغاز مثبت بودن معاملات گروه فلزی ها و تکانه های مثبت بازار امروز از این گروه منشات می گیرد. آغاز داد وستد مثبت نماد فملی و صف نشینی خریداران در دقایق پایانی موجب شد تا نه تنها این گروه بلکه اغلب نمادهای بزرگ با رشد تقاضا همراه شوند. فولاد مبارکه با ثبت حجم بیش از 55 میلیون برگه سهم در محدوده مثبت بیش از 3 درصد در قیمت 1222 تومان به کار خود پایان داد. فخوز از دیگر نمادهای مورد توجه در معاملات امروز بشمار می رفت که رشدی بالغ بر 4 درصد را برای خود به ثبت رساند. کاوه نیز در این روزها خوش می درخشد. این نماد امروز هم با رشد تقاضا و افزایش قیمت دنبال شد و توانست در پایان معاملات با حجمی بالغ بر 5 میلیون سهم در قیمت 2107 تومان به کار خود پایان دهد.

اخبار مهم روز:

  • فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووبرکت ایران صبح روز گذشته با تزریق به تعدادی از داوطلبان در تهران آغاز شد،
    ۲- افزایش قابل توجه قیمت سنگ آهن در عرضه‌های روز گذشته بورس کالا نسبت به عرضه قبلی،
    ۳- ارزش بازار ایران خودرو به ۲.۶ میلیارد دلار رسید،
    ۴- وزارت صمت: ۴ تا ۶ درصد از رمزارز‌های جهان در ایران استخراج می شود،
    ۵- تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ خرید مواد اولیه برای خلیبل،
    ۶- رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به درخواست فعالان بورس از آمادگی اصلاح نرخ تسعیر ارز بانک ها و معافیت مالیاتی سود ناشی از این محل برای بهبود سهام بانک ها خبر داد.
    ۷- محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی: اشخاص حقیقی می توانند املاک خود رادر بورس کالا به فروش برسانند،
    ۸- محمد باقری عضو ناظر مجلس: مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت اعلام شد،
    ۹- قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با افزایش ۱۱۸ ریالی به دلار ۲۳۱۳۲۵.۵ ریالی اعلام شد.
    ۱۰-اوراق اختیار فروش تبعی ۴ نماد (نوری) (پارس) (مبین) (شگویا) ظرف هفته آینده منتشر می شود.

 

جمله طلایی روز:

زندگی مجموعه ای از انتخابها و تصمیمات است.انتخابها و تصمیماتی که درگذشته گرفته اید کیفیت زندگی امروز شما را تعیین کرده است.

گزینه ها و تصمیمات امروزتان نیز تعیین کننده کیفیت زندگیتان در آینده هستند.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی