در بازار چه گذشت؟

سقوط بازار سرمایه امروز هم ادامه داشت و خروج نقدینگی در 8 ماه گذشته از بازار سرمایه مبلغ قابل توجهی بوده که در تاریخ معاملات بورس بی سابقه است و این نقدینگی تاکنون در بازارهای موازی دیگری هم وارد نشده است. روز گذشته شاخص‌ بورس به کانال 1.1 میلیونی قدم گذاشت و در ادامه معاملات منفی روز گذشته امروز هم شاهد افت بیش از 11 هزار واحدی نماگر بورس و قرار گرفتن آن در سطح 1 میلیون و 187هزار واحد قرار گرفت و نمادهای فملی، فولاد، شستا و کچاد بیشترین تاثیر منفی را بروی شاخص کل داشتند. معاملات خرد حدود 1350 میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی ها 509 میلیارد تومان ثبت شد. ارزش معاملات دیگر نماگر مهم بورس است که نشان دهنده نقدشوندگی بازار و رونق یا رکود معاملات است.

این روزها بیشتر ترس از ادامه دار بودن این منفی های بازار، ذهن بسیاری از معامله گران را آشفته کرده است اما فعلا جو هیجانی ایجاد شده در بازار، شدت و قدرت بالایی دارد که آرام شدن این جو، فقط در گرو خواست و اراده حقوقی های بازار است. تا زمانی که لیدرهای بازار مانند شستا، سهام بانک ملت، بانک صادرات، بانک تجارت، سایپا و ایران خودرو منفی بوده و فشار فروش داشته باشند، بعید است سایر سهم ها هم به تعادل برسند که همچنان شاهد افت دسته جمعی تمام نمادهای بزرگ و کوچک هستیم.

ارزش معاملات دیگر نماگر مهم بورس است که نشان دهنده نقدشوندگی بازار و رونق یا رکود معاملات است.

بازار سهام با ادامه روند نزولی قیمت ها و شاخص، منجر به ناامیدی و نگرانی فعالان بازار شده و کمتر کسی، خوش بین به آینده کوتاه مدت حداقل تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد است اما به کف رسیدن قیمت شرکت ها و ثبت پایین ترین نسبت P/E برای اکثر صنایع هم تغییر در روند حاکم شده در بازار نداشته است.

و در نهایت همه چشم ها به جلسه سران قوا دوخته شده است.مباحث سیاسی در خصوص انتخابات و بحث مذاکرات برجامی مورد توجه است اما برای بورسی‌ها، حضور مردم در مقابل شرکت بورس مهم ارزیابی شد. شعارها تند و تیز و تعداد مردم بیشتر شده بود. مساله می‌تواند منجر به واکنش‌هایی شود و  جلسه سران قوا در خصوص بورس بسیار مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته که آیا می‌تواند منجر به تزریق منابعی جهت باز شدن قفل بازار شود یا خیر. زمانی که یک موضوع در سطح سران قوا مطرح می شود، انتظار بر این است که یک سری از خواسته که جایگاه قانونی دارد مورد توجه قرار بگیرد، چون خروجی این تصیمات تاثیر مثبتی برای بازار سرمایه خواهد داشت، حال باید دید چه می شود.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم:

در گروه بانکی وبملت امروز هم با افزایش نسبی تقاضا در محدوده صفر تابلو آغاز به کار کرد و با نوسانات مثبت نیز همراهست. وبصادر و وتجارت حداکثر افت قیمتی را تجربه می کنند. وپاسار همچنان در مدار مثبت در حوالی صفر تابلو دنبال می شود.

برکت در میان گروه دارویی ها معاملات مثبت و پر تقاضایی را پشت سر گذاشت.

در جریان معاملات پر عرضه فلزات اساسی‌ها نماد فملی در قیمت ۱۱۰۰ تومان افت بیش از ۲ درصدی را تجربه کرد اما در نهایت با افزایش عرضه در کف قیمت روزانه با صف فروش تا پایان معاملات ادامه داد. فولاد در قیمت ۱۱۷۸ تومان با افت حدود ۲ درصدی مواجه بود. ذوب در کف قیمتی روزانه داد و ستد می‌شد. فنوال در نیمه دوم بازار با رشد تقاضا همراه شد و تک نماد سبز پوش گروه بود که با رشد بیش از 3 درصد همراه شد.

در گروه خودرویی ها همچنان شاهد رکود و افزایش حجم صفوف فروش در نمادهای لیدر گروه من جمله خودرو و خساپا بودیم. در قطعه سازها معاملات نماد خکار ابطال گردید.

اهم اخبار روز:

توافقات کگل و کگهر درباره تعیین نرخ سنگ آهن،
ثبت شرکت سرمایه گذاری استان قزوین و شرکت تعاونی پست پیشگامان بادپا، نزد سازمان بورس واوراق بهادار،
فاراک ۸۲ ریال) (شکلر ۱۸۴۷) (غاذر ۸۲۶) (شنفت ۳۶۵۳) (ددانا ۲۴۵۷) ریالسود به ازای هرسهم محقق شده است،
دیپلمات ارشد اروپایی: واشنگتن برای لغو احتمالی تحریم‌های خودرو سازی، کشتی رانی، بیمه ابراز آمادگی داشته است.

شرکت ملی مس ایران (فملی) وعبور از برنامه بارشد ۷ درصدی تولید کاتد،
مدیر تحقیقات واکسن ایرانی؛ خردادماه واکسیناسیون عمومی با واکسن (برکت) آغاز خواهد شد،
رکورد شکنی نرخ صادرات (بیلت ۵۹۰) (اسلب ۷۲۰) دلار معامله شد. مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا:شاهین اتوماتیک نیمه دوم امسال به بازار می‌آید،
دومین رشد متوالی هفتگی قیمت مس باچاشنی سقف شکنی

مادیرا: وبهره برداری ازطرح هاوپروژه‌های جدید.

۴ تا ۶ درصد از رمزارزهای جهان در ایران استخراج می‌شود: مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت اظهار داشت: ظرفیت پردازش استخراج مراکز مجاز امروز ۶۵۰ هزار تراهش برثانیه است که با نرخ روز بیت کوین معادل روزانه ۲۰۰ هزار دلار می‌شود. به نظر می‌رسد با فرض بسیار ضعیف اختصاص تمام رمزارز استخراجی به بانک مرکزی حتی استخراج در یک سال هم پاسخگوی نیاز یک روز سامانه نیما هم نخواهد بود.

جمله طلایی روز

آینده شما میتواند هیچ شباهتی به گذشته شما نداشته باشد! تنها اگر خودتان بخواهید و اراده کنید.