شاخص بورس تهران امروز هم همانند روزهای گذشته با نبود نقدینگی و عدم اعتماد دنبال شد و آغاز بازار بورس تهران در اولین روز هفته با رشد خیره کننده قیمت های جهانی من جمله مس رقم خورد و شاهد عبور مس از ۹۵۴۰ دلار بودیم بطوری که سقف ۹ ساله خود را شکست. مس از جمله فلزاتی است که از سال گذشته روند رو به رشدی را در پیش گرفت و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود تا صعود چشم‌گیری داشته باشد و با افزایش تقاضا مواجه شود که البته همین اتفاق نیز رخ داد. در راستای رشد و پیشروی قیمت فلزی مس شاهد داد وستدی مثبت و پرتقاضا در گروه فلزی ها بودیم.

صنایع مس ایران در گروه فلزی ها امروز یک تکان جدی خورد و آن هم نشأت گرفته از بالا رفتن قیمت‌ جهانی مس بود که تاثیر جهش قیمت جهانی بعد از مدت طولانی بر بازار بود بطوری که افزایش تقاضا در نماد فملی تاثیر بیش از 1100 واحدی بروی شاخص کل داشته است.

انتظار می‌رود همچنان طرف تقاضا در معاملات بورس به دلیل کاهش نرخ ارز، روشن شدن چشم اندازهای سیاسی ناشی از گره‌گشایی‌های برجامی که در حال وقوع است و نیز ابهامات موجود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چندان قوی ظاهر نشود و روند گذشته در بازار تداوم پیدا کند.

از منظر تکنیکال سطح حمایت بعدی شاخص کل،را  میتوان یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد ر نام برد و می توان گفت، شاخص تا سطح حمایت بعدی ۳۷ هزار واحد فاصله دارد. اگر روند نزولی بازار در این هفته نیز ادامه یابد و نرخ نزول شاخص‌ها همانند هفته گذشته باشد بورس می‌تواند سطح حمایت بعدی را هم از دست بدهد.

در بین نمادهای بانکی، تقاضا در نمادهای وتجارت و وبملت جلوی تشکیل صف فروش را گرفتند اما با این حال شاهد افت حداکثری قیمت در نماد وتجارت در نیمه دوم معاملات بودیم. دیگر نماد های بانکی از جمله وبصادر، وپارس، ونوین و وسینا و ... با صفوف فروش دست و پنجه نرم می کردند.

در گروه خودرویی ها همچنان معاملات منفی و در کف قیمت روزانه با صفوف فروش دنبال شد.

اپال و تاصیکو با تعادل میان خریداران فروشندگان تک نماد مثبت گروه کانه های فلزی در نیمه اول بازار بودنداما رفته رفته با افزایش عرضه حاکم شده در کلیت بازار شاهد منفی شدن معاملات هر دو نماد بودیم.

و در پایان

معاملات امروز، شاخص کل با افت بیش از 7700 واحدی، سطح 1 میلیون و 200 هزار واحد را از دست داد و در ارتفاع 1 میلیون و 199 هزار واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد امروز حدود 1300 میلیارد تومان ثبت شد و حقیقی ها 365 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.

در معاملات امروز، نمادهای فارس، فولاد، کچاد، شستا، خودرو و کگل بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

همچنین بیشترین حجم معاملات امروز را نمادهای خودرو، وتجارت، وبملت و وبصادر به خود اختصاص دادند .

حجم های مشکوک در معاملات روز جاری را نمادهای دماوند، دسبحان، رافزا و دالبر داشتند.

اهم اخبار روز

در فروردین ماه بازار رمز ارزها رقیب اصلی بازار سرمایه بود، به گونه ای که هر چه از ارزش معاملات بازار سهام کاسته می شد به ارزش معاملات رمز ارزها از طریق صرافی های غیرمجاز در داخل کشور اضافه می شد. بر اساس برخی فرآوردها، میزان ورود سرمایه های جدید به بازار رمزهای کشور روزانه حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که در فروردین ماه، روندی افزایشی داشته است.

قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۳ هزار و ۳۶۹ تومان و قیمت خرید ۲۲ هزار و ۹۰۷ تومان تعیین شده است.

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه اگر برنامه بزرگ برای احداث سالانه ۱.۲ میلیون واحد نداشته باشیم رشد قیمت مسکن تا ۲۰ سال آینده ادامه پیدا می‌کند گفت: تصور اینکه ۲.۶ میلیون مسکن خالی داریم و با اعمال مالیات وارد بازار مصرف می شود، توهمی بیش نیست و زمانی می‌توانیم طرحهای مالیاتی بدهیم که سهم مسکن در سبد خانوار به ۸ درصد برسد.

بازار خودرو در آخرین هفته از فرودین تحت تاثیر محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی نمایشگاه‌ها و مراکز شماره‌گذاری، اخبار مثبت هسته‌ای و فرا رسیدن ماه رمضان هفته آرامی را سپری کرد و قیمت‌ها نوسان چندانی نداشت. پیش‌بینی می‌شود با توجه به تداوم محدویت‌های کرونایی در هفته پیش رو همچنان دامنه نوسانی قیمت‌ها کم باشد. اما نگاهی به بازار خودرو در اولین ماه از سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد به رغم ثبات نسبی که در تمامی بازارهای عمومی کشور از جمله بازار خودرو ایجاد شده است این بازار همچنان پتانسیل نوسانی شدن را دارد.

ظریف به قطر و عراق می‌رود، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر روز یکشنبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیئتی به قطر و عراق خبر داد.

جمله طلایی روز

"در قلبت باور داشته باش که قصد داری زندگی پر از شور، هدف، جادو و معجزه رو دنبال کنی"