لایحه1403

 

لایحه پیشنهادی نشان از این دارد که دولت در سال آینده سهم منابع پایدار را در تامین منابع عمومی بودجه افزایش داده است و اتکای بودجه به به فروش نفت وگاز کاهش پیدا کرده است (اعداد به هزار میلیارد تومان می باشد) لایحه بودجه  1403 انقباضی و در جلوه ی ضدتورمی و رکودزا است که می توان اشاره کرد که در پی افزایش 36 درصدی انتشار  اوراق بدهی ظرفیت های بازارمالی توجه چندانی نشده است.

 

لایحه 1403

 

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ قیمت نفت ۶۵ یورو، نرخ تسعیر ارز ۳۱ هزار تومان، افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد پیشنهاد شده است.

 

لایحه1403

 

 

مالیات بر واردات نیز با کاهش 3.8 درصدی به 140 همت بالغ خواهد شد.درآمد دولت از محل سود سهام شرکت های دولتی نیز از 34 همت سال 1402 به 60 همت افزایش خواهد یافت.بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن نیز 13.4 درصد افزایش یافته است.

درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات نیز 75 درصد رشد کرده است.

 درمجموع تراز عملیاتی بودجه 1403 حدود 32 درصد منفی خواهد بود.

 

 

لایحه1403

 

توزیع ۷۵۸ هزار میلیارد تومان یارانه در ۱۴۰۳دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع هدفمندی یارانه‌ها را بیش از ۷۵۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد

 که نسبت به سال جاری ۱۵ درصد رشد دارد.

 

در بودجه 1403 مالیات از کدام بخش ها بیشتر افزایش یافته؟

سهم مالیات اشخاص حقوقی122 درصد، مالیات واردات67 درصد و مالیات بر درآمد 45 درصد رشد داشته است.

میزان مالیات بر ثروت 37 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده که نسبت به سهم 27 هزار میلیاردتومان سال جاری ،37 درصد افزایش داشته است.

رقم مالیات واردات در لایحه بودجه سال آینده معادل 129 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال جاری که 77 هزار میلیارد تومان بوده، 67 درصد افزایش را نشان می دهد.

 

برخی نکات لایحه 1403

برای اولین بار ۴۶/۱ درصد از کل منابع بودجه از محل مالیات تامین خواهد شد

اگر درآمدهای گمرکی را نیز به درآمد مالیاتی اضافه کنیم، سهم مالیات از منابع لایحه بودجه سال آینده حدود ۵۲ درصد خواهد بود.درآمد مالیات بر واردات ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد شد. دولت همچنین ۵۵ هزار میلیارد تومان از محل بهره مالکانه معادن درآمد پیش بینی کرد.

 

دفعات واریز به حساب‌‌های بانکی، سقف‌دار می شود

 در بودجه 1403 تاکید شده؛  در صورتی که جمع مبلغ و دفعات واریز به حساب های غیرتجاری هر شخص حقیقی در هر ماه از رقم مشخصی بیشتر باشد، اگر درآمدی نبودن تراکنش ها اثبات نشود، از صاحب حساب مالیات گرفته می شود.

 

خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان باید مالیات بدهند

براساس لایحه بودجه سال 1403  انواع خودروهای سواری، وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که قیمت روز خودروی انها بیش از 3میلیارد تومان است مشمول سالانه یک درصد مالیات می‌شوند. همچنین زمین، ویلا، باغ و منازلی که ارزش آنان بالای ۲۵ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند.

 

تحلیلگر اقتصادی:ملیکاباقلایی




بازار سهام به کدام سو می...
توسط مرضیه گل محمدی 09 آبان 1400 ساعت 14:36
پیش بینی روند بازار / از کسری بودجه تا...
توسط مرضیه گل محمدی 06 مهر 1400 ساعت 10:38