در بازار چه گذشت؟

آخرین هفته فروردین ماه 1400  با بازدهی منفی و شاخص کل با افت بیش از 12 هزار و 500 واحد در سطح 1 میلیون و 207 هزار واحد بسته شد و نماگر اصلی این بازار با ثبت افت 6/7 درصدی، منفی‌ترین فروردین تاریخ بازار سهام را رقم زد تا آنجا که برای نخستین بار، ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله از ارزش معاملات خرد پیشی گرفت و بسیاری از نمادهای غیردلاری این بازار برخلاف ماه‌ها و سال‌های اخیر بالاخره از نمادهای دلاری در جلب نظر خریداران موفق‌تر عمل کردند. شاخص هم وزن نیز افت بیش از 1600 واحدی را به ثبت رساند. نمادهای فارس، فولاد، فملی و شستا بیشترین تاثیر منفی را بروی شاخص کل داشتند. خروج پول حقیقی ها در معاملات امروز 577 میلیارد تومان بوده است.

اصلی‌ترین دلیل افت قیمت ها در این روزها را می توان از ابهامات مسیر پیش‌روی برجام و احتمال افت قیمت دلار نام برد که سبب شد تا در کنار دامنه نوسان نامتقارن تداوم یافته در ماه فروردین شاهد ثبت منفی‌ترین بازده فروردین ماه در طول تاریخ فعالیت بورس تهران باشیم.  فروردین۱۴۰۰ اگرچه مانند بسیاری از فروردین‌های دیگر به تاریخ ۶ دهه فعالیت بازار سهام پیوست اما در طول این مدت هیچ‌گاه پیش نیامده بود فرا رسیدن نخستین ماه سال برای بازار سرمایه تا این حد بد باشد و ما شاهد افت های سنگبن در کلیت روند معاملاتی بازار بورس تهران باشیم البته بازار های موازی این بازار هم شرایط خوبی را پشت سر نگذاشتند. روزهای 1400 در حالی سپری می شود که شاهد تداوم فرار حقیقی ها از بازار بورس تهران هستیم که در کنار افت قابل توجه ارزش معاملات موجب شده تا بی اعتمادی به بازار بورس تهران هر روز بیشتر از روز قبل خود را نمایان کند. به توافق رسیدن برجام و ترس از ریزش دلار موجب سده تا در عمده نمادهای دلاری شاهد افت تقاضا باشیم.

سردرگمی سهام‌داران در میانه‌ی اخبار سیاسی، مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی آن‌ها از جبهه‌ی خرید بود. بسیاری فکر می‌کنند که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، ارزش همه چیز، از جمله سهام سقوط می‌کند که اصلا چنین چیزی درست نیست. چرا که در موقعیت کنونی قیمت عمده نمادهای در کف های قیمتی قرار دارد و بیشتر در اصلاح زمانی و روند فرسایشی دنبال می شوند.

جریان داد و ستد در تمام نمادهای بزرگ و کوچک منفی دنبال شد. در حالی از روز چهارشنبه دامنه نوسان در محدوده جدید قرار گرفت که با موکول شدن مذاکرات وین به هفته آینده و زمزمه هایی درباره نتیجه مذاکرات  برجام شدهمراه هستیم. آخرین روز فروردین ماه همراه شد با عرضه بسیار سنگین حقوقی بانک ملت که موجب به افت ارزش بازار شد و می توان گفت که این حجم از فشار فروش تنها از سمت سهامداران حقیقی نیست و بخش عمده‌ای از آن از سمت حقوقی‌های بازار است. بازار بورس تهران بار دیگر در بزرگانش هم دچار ترس و عقب نشینی قیمت شد و امروز شاهد افت حداکثری قیمت در عمده نمادهای بازار بودیم. در دقایق پایانی بازار 448 نماد با صف فروش به ارزش 5 هزار میلیارد تومان مواجه بودند.

جمله طلایی

همیشه بعد از تاریکی نور هست،  باید داخل آن تاریکی به راهت ادامه دهی، روشنایی در انتظارت است...

درست مثل حرکت قطار داخل یک تونل تاریک

 اگر بترسی و بیرون بپری، وسط راه و داخل تاریکی می مانی، داخل آن تونل ولی باید داخل قطار بمانی و مسیر را تا آخر با قطار طی کنی، در ادامه، روشنایی در انتظارت است.

وسط تاریکی نپر...