روحانی: مذاکرات احیای برجام ۷۰ درصد پیشرفت داشته است: روحانی با بیان اینکه معنای حضور قدرتمند امروز ایران در مذاکرات وین شکست قطعی فشار حداکثری دشمنان است، اظهار داشت: مذاکرات حدود ۶۰، ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و اگر آمریکایی‌ها در چارچوب صداقت حرکت کنند در زمان کوتاهی به نتیجه خواهیم رسید. انتخاب

بیانیه هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام پس از نشست ۲۰ آوریل:کمیسیون مشترک برجام، در روز سه‌شنبه، کار خود را با تشکیل نشست‌های حضوری در وین ادامه داد. کمیسیون مشترک مسوول نظارت بر اجرای برجام است.این نشست کمیسیون مشترک که به ریاست، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی، انریکه مورا، از جانب نماینده عالی اتحادیه اروپایی جوزپ بورل برگزار شد و نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران حضور داشتند.مشارکت کنندگان، در جریان پیشرفت‌های حاصل در مباحث مطروحه در وین در خصوص تدابیر مشخص لازم برای رفع تحریمها و امور هسته‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام و اجرای موثر و کامل آن، قرار گرفتند.کمیسیون مشترک تصمیم گرفت که کارگروه سومی برای آغاز بررسی ترتیب تدابیر مرتبط ایجاد شود.مشارکت‌کنندگان بر عزم خود برای پیگیری تلاشهای مشترک دیپلماتیک، از جمله در کمیسیون مشترک و از طریق ادامه ارتباطات مجزای هماهنگ‌کننده با همه اعضای برجام و آمریکا، تاکید کردند.کمیسیون مشترک طی هفته آتی برای ادامه کار مجدداً تشکیل خواهد شد.

افزایش ۴۱ درصدی سود وبیمه:شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹، مبلغ ۱۸۹ میلیارد و ۹۱۳ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۳۸ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته از افزایش ۴۱ درصدی برخوردار است.این شرکت بورسی سود انباشته پایان دوره را با افزایش ۱۸۳ درصدی نسبت به دوره مشابه گذشته، مبلغ ۸۲۹ میلیارد و ۶۸۲ میلیون ریال اعلام کرده است.یادآوری می‌شود وبیمه در دوره ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ (حسابرسی شده)، سود هر سهم را مبلغ ۲۷ ریال و سود خالص را ۵۴ میلیارد و ۳۸۷ میلیون ریال قید کرده است.

گروه خودرو: غول‌های خودروسازی، یعنی ایران خودرو و سایپا که طی روزهای اخیر به شدت تحت فشار عرضه و بعضا صف فروش بودند، امروز در محدوده مثبت آغاز به کار کردند. اما رفته رفته مجدد شاهد افزایش عرضه در این گروه هستیم و بار دیگر این نمادها منفی شده‌اند. البته همچنان صف‌های خرید در نمادهای کوچک خودرویی خودنمایی می‌کند. به طور تجربی هر زمان خبر خوشی از تحولات سیاسی مرتبط با رفع تحریم به گوش می‌رسد، این نمادها مورد توجه بازار قرار می‌گیرند.

 گروه بانکی: سهام بانک‌ها نیز دیگر نمادهایی هستند که از لغو تحریم‌ها و البته به طور خاص‌تر خروج از لیست سیاه FATF می‌توانند با بهبود وضعیت همراه شوند. بر این اساس، پس از حدود یک هفته شاهد سبزپوشی و بعضا صف‌های خرید در نمادهای این گروه بودیم. البته در این دقایق در نمادهای بزرگ بانکی مثل وبملت و وبصادر مجدد عرضه‌ها افزایش یافته و قیمت‌ها از اوج فاصله گرفتند

 گروه فلزی-معدنی: نمادهای فلزی معدنی که البته دیروز نیز تا حدی تحت فشار بودند،‌ امروز نیز در محدوده منفی با فشار بیشتر عرضه مواجه شدند. گرچه قیمت‌های جهانی از این نمادها حمایت می‌کند، اما برخی معتقدند احتمال تعدیل نرخ دلار با اخبار مثبت از FATF می‌تواند بر کاهش اقبال بورسی‌ها از این نمادها اثرگذار باشد. در میان سهام پرطرفدار فلزی، فولاد و فملی و ذوب در محدوده منفی معامله می‌شوند و البته نقطه امیدواری آن است که صف فروشی در کار نیست که نشان می‌دهد خریداران برای این نمادها فعال هستند. در گروه معدنی نیز که فشار فروش‌ها افزایش یافته بود در این لحظات رقابت میان خریداران و فروشندگان بیشتر شده است

 تجربه پالایشی: بدون آنکه واقعا این اتفاقات چه اثری بر گروه‌ها دارند نمی‌توان صرفا با شنیدن اخبار به سود مناسبی دست یافت. تجربه دیروز نمادهای پالایشی درخور توجه است که با خبری از سمت مجلس به ناگهان صف خریدهایی را تجربه کردند و امروز در محدوده منفی با فشار عرضه دست و پنجه نرم می‌کنند. رشد این شرکت‌ها منجر به اقبال به سهام پالایشی یکم هم شد و امروز مجدد شاهد برگشت این نماد به سمت کف ۱۰ هزار تومانی هستیم؛ محدوده‌ای که به نظر می‌رسد بازارگردان پالایش خریدهای سنگینی در آن ثبت می‌کند.  

درج شرکت سرمایه‌گذاری استان قزوین در بورس تهران:در راستای اجرای ابلاغیه مقام معظم رهبری به تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۹ و آیین ­نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت مصوب ۱۳۹۹/۰۵/۰۴ شورای عالی بورس و اوراق بهادار، براساس مصوبه جلسه مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۲ هیئت پذیرش، با پذیرش شرکت سرمایه‌­گذاری استان قزوین به عنوان بیست و هشتمین شرکت سرمایه‌گذاری استانی و پانصد و هشتاد و هفتمین شرکت در بورس اوراق بهادار تهران موافقت شد و در گروه «سرمایه‌گذاری‌ها» و نماد وسقزوین در فهرست نرخ­های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج گردید.

پیشنهاد هیات مدیره برای افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی پکویر:هیات مدیره کویر تایر، افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی به مبلغ ۴۳۶ میلیارد تومان این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را به سازمان بورس ارائه کرد.

به اطلاع کلیه سرمایه‌گذاران و فعالین بازار می‌رساند، مطابق مصوبه هیات مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار، از روز چهارشنبه مورخ 1400/02/01 تا اطلاع ثانوی، دامنه نوسان قیمت سهام در کلیه نمادهای معاملاتی بازارهای بورس اوراق بهادار تهران و بازارهای اول و دوم فرابورس به صورت نامتقارن +6 و -3 درصد خواهد بود.

برجام بد است اما احیای آن، کار انتخاباتی است!سخنگوی دولت گفت: کسانی که شائبه‌ی انگیزه انتخاباتی دولت در مذاکرات احیای برجام را به میان می کشند، همان هایی هستند که سالهاست در انتظار نابودی برجام و به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده اند که از این نمد، کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده، قیاس به خود می گیرند و تصور می کنند که لابد دولت هم باید مثل آنها نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد.

احیای برجام تا یک ماه آینده؟رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها پیرامون فعال شدن توافق هسته‌ای ایران در عرض یک ماه آینده به نتیجه برسد. میحائیل اولیانوف گفت که این روند آسان نخواهد بود اما می‌توان به موفقیت آن در یک ماه امیدوار بود. مقام روس با اشاره به وعده دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام هشدار داد که اگر کاخ سفید تعلل و از وعده‌های داده شده عقب نشینی کند، با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ممکن است در ادامه کار مذاکرات دشوار شود.

افزایش چشم‌گیر سود وصنا:شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران در دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹، مبلغ یک هزار و ۷۱۱ میلیارد و ۳۳۱ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۶۳۴ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته از افزایش ۲۵۶ درصدی برخوردار است.این شرکت بورسی سود انباشته پایان دوره را با افزایش ۱۹۶ درصدی نسبت به دوره مشابه گذشته، مبلغ ۴ هزار و ۱۶۴ میلیارد و ۴۶۱ میلیون ریال اعلام کرده است.یادآوری می‌شود وصنا در دوره ۳ ماهه سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۳۹۹ (حسابرسی شده)، سود هر سهم را مبلغ ۱۷۸ ریال و سود خالص را ۴۸۱ میلیارد و ۶۹۳ میلیون ریال قید کرده است.

بازار چه می شود؟

 روند معاملات زیر سایه مذاکرات: شاخص کل بورس و اوراق بهادار امروز اندکی مثبت بود. صنعت بانک مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت و ارزش معاملات بهتر از روزهای گذشته بود اما همچنان به نظر ارزش معاملات خرد سهام به کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. شاهد خالص فروش اشخاص حقیقی در بازار امروز بودیم البته روز گذشته در برخی از سهام و صنایع مجددا افزایش عرضه ها را داشتیم که حضور خریداران حقیقی در بازار سهام هم امروز جالب توجه بود. از روز جاری نیز دامنه نوسان با توجه به تصیمات سازمان تغییر میکند و به صورت نامتقارن در محدوده +6 و -3 انجام خواهد شد و می توان گفت در معاملات نمادهای بزرگ و شاخص ساز شاهد معاملاتی متعادل باشیم.

 

کانال تلگرامی: https://t.me/Padashmoshaver