در بازار امروز چه گذشت؟

حمایت نیمه دوم معاملات در روز گذشته کارساز شد و شاهد شروعی متعادل و مثبت در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص بودیم، من جمله گروه های بانکی و فلزی که اغلب نمادهای این دو گروه در سقف قیمت روزانه و یا در آستانه حداکثری قیمت دنبال شدند اما در نیمه دوم معاملات امروز نقش حقوقی ها تغییر کرد و در سمت عرضه در بازار حاضر شدند، بطوری که عرضه های حقوقی ها به خصوص نماد وبملت در گروه بانکی ها موجب شد تا شاهد عرضه صف خرید این نماد باشیم ولی در نهایت با تلاش خریداران مجدا نماد وبملت در سقف قیمت روزانه قرار گرفت. همانطور که در گزارش روز قبل نوشتیم، نکته جالب اینکه بازارهای جهانی باری دیگر بر مدار مثبت قرار گرفته‌اند. دلار در حالی شرایط با ثباتی را تجربه می‌کند که اخبار از مذاکرات وین مثبت بوده و به نظر تحولات خوبی در راه است که به بعد از انتخابات در کشورمان موکول می شود و هر چند که بهتر است در کوتاه‌مدت انتظاری مبنی بر حصول توافق نداشته باشیم. با تصمیمات اخیری که در خصوص تغییر دامنه نوسان و حمایت 24 هزار میلیاردی از بازار ، انتظار می رفت که وضع و اوضاع بازار سهام به مرور زمان متعادل شود و بهبود یابد، اما اکنون می بینیم که تصمیمات اینچنینی نیز بر روند معاملات تاثیر چندانی نداشتند و به نظر می‌رسد بزرگترین مشکل بازار، از دست رفتن اعتماد و نبود نقدینگی است. بازار امروز اما روند بهتری را در صنایع بزرگ داشت.

عمکلرد امروز تک نماد مورد توجه و لیدر بازار، نماد شستا بسیار قابل توجه بود و مهمترین و موثرترین نماد در رشد بیش از 2800 واحدی نماگر بورس بشمار می رفت. تاثیر شستا در رشد نماگر بورس بیش از 1500 واحد بود البته ناگفته نماند امروز شاخص کل با همت بزرگان و افزایش تقاضا در برخی از آنها،  رشدی بیش از 3800 واحدی را تجربه کرد اما با افزایش عرضه حاکم شده در نیمه دوم بازار، شاهد عقب نشینی شاخص کل و قرار گرفتن در سطح 1 میلیون و 219 هزار واحدی بودیم و رشد شاخص کل به 2800 واحد رسید.

حال به بررسی گروه های مختلف می پردازیم:

بانکی ها امروز با لیدری نماد بانک ملت در تیررس خریداران قرار گرفتند. بطوری رفته رفته تقاضا در این گروه افزایش پیدا می کرد و با قرار گرفتن نماد وبملت در سقف قیمت  روزانه، شاهد قرار گرفتن تک تک نمادها من جمله نماد وتجارت، ونوین، وپارس و وبصادر در سقف قیمت روزانه بودیم اما این گروه هم نیز همانند کلیت روند معاملات بازار با افزایش عرضه در نیمه دوم مواجه شد و شاهد قدرت فروشندگان و فاصله گرفتن نمادها از سقف قیمت روزانه بودیم. حجم معاملات در نماد وبملت بیش از 528 میلیون سهم بود که بیشترین نقش آفرینی را در این نماد حقوق ها داشتند. نماد وتجارت اسکار بیشترین حجم داد وستد را در این گروه به خود اختصاص داد.

در فلزی ها نمادی که این روزها توجهات برخی از سهامد اران را با خود همراه کرده بود، فایرا دو نیمه متفاوت را پشت سر گذاشت و در نیمه اول شاهد سقف نشینی و مثبت های بالا در این نماد بودیم و در نیمه دوم بازار با رنج کشی فروشندگان مواجه و در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه شد و حجمی بالغ بر 9 میلیون سهم را به ثبت رساند. فولاد و فملی بترتیب در قیمت های 1218 و 1114 تومان به کار خود پایان دادند. حجم معامله در نماد ذوب بیش از 111 میلیون برگه سهم به ثبت رسید. هرمز، کاوه و فخوز در مدار مثبت تا پایان داد و ستد ادامه داند.

در خودرویی ها همچنان شاهد معاملاتی منفی و روندی فرسایشی هستیم اما روند معاملات نماد خودرو در مدار مثبت در نیمه دوم بازار قرار گرفت البته این نماد رنگ سبز را به خود در دقایق ابتدایی دیده بود ولی با فشار فروش قابل توجهی مواجه شد ولی در نهایت در کف قیمت روزانه محدوده 220 تومان با صف فروش 13 میلیونی به کار خود پایان داد. خحجم معاملات خساپا به بیش از 718 میلیون برگه سهم به ثبت رسید.

در پالایشی ها هم شاهد جمع شدن صف فروش شپنا بودیم که البته چندین بار این اتفاق افتاد اما در نهایت صف فروش نماد فوق به بیش از 55 میلیون برگه سهم رسید.

انصافا پیش‌بینی بازار در این وضعیت بحرانی دشوار است اما با توجه به عرضه های دقایق پایانی معاملات روز جاری، بنظر برای فردا با آغازی متعادل و منفی در بزرگان مواجه باشیم.