سید جواد درواری مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان آمیتیس در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: نرخ بهره نرخی است که برای جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده به دلیل ارزش زمانی پول و تورم از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. همچنین نرخ بهره یکی از ابزارهای حیاتی سیاست پولی است و در هنگام برخورد با متغیرهایی مانند تورم، بیکاری و سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و به‌طورمعمول برای افزایش سرمایه‌گذاری و مصرف در اقتصاد نرخ بهره را کاهش می‌دهند.


وی در ادامه افزود: سود بین‌بانکی به‌عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد؛ در واقع نرخ بهره بین‌بانکی، قیمت ذخایر بانک‌ها است و زمانی که بانک‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت خود (روزانه یا هفتگی) دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین‌بانکی با این نرخ استقراض می‌کنند و  نرخ سود بین‌بانکی را تقاضا و عرضه بانک‌ها در بازار بین‌بانکی مشخص می‌کند.


 این مدیر خوشنام بیان کرد: بالا رفتن نرخ سود بین‌بانکی باعث افزایش نرخ سود سپرده می‌شود؛ زیرا بانک‌ها برای بازپرداخت مبلغ قرض گرفته‌شده در بازار بین‌بانکی، نرخ سود سپرده بانکی را افزایش می‌دهند تا برای سرمایه¬گذاران جذاب باشد و نقدینگی موجود در جامعه را به سمت سپرده‌های بانکی هدایت می‌کنند. همچنین معمولاً افزایش سود سپرده بانکی باعث می‌شود سرمایه‌گذاران ریسک گریز منابع خود از بازارسرمایه خارج کنند و در بازار پول و بانک¬ها سرمایه¬گذاری کنند؛ در نتیجه حجم معاملات در بازار سرمایه کاهش‌یافته و باتوجه به این که بین حجم معاملات و بازده سرمایه¬گذاری در سهام رابطه مستقیم وجود دارد (بر اساس مطالعات صورت گرفته) بازدهی سرمایه‌گذاری در سهام کاهش می‌یابد؛ 


به گفته وی؛ لازم به ذکر است که این‌گونه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران معمولاً در شرایط عادی و دورانی که تورم کمتر است، گرفته می‌شود و در دوره‌هایی که تورم و انتظارات تورمی افزایش می¬یابد، دیدگاه سرمایه¬گذاران عوض می‌شود و تصمیمات به سمت سرمایه‌گذاری در سایر بازارها (طلا و ارز) و دارایی¬های فیزیکی که می‌تواند از کاهش ارزش در امان باشد، هدایت می‌شوند. همچنین در حال حاضر، شرایط کشور در موقعیت شدید تورمی قرارگرفته است و تورم بیش از 50 درصدی را تجربه می‌کنیم؛ خبرهایی مبنی برافزایش سود سپرده بانکی به گوش می‌رسد تا سرمایه¬گذاران منابع خود را از بازار پول خارج نکنند، اما به نظر می‌رسد که این تصمیم تأثیری بر روند خروج پول از بانک‌ها ندارد.


درواری خاطرنشان کرد: در خصوص پیش‌بینی روند بازار سرمایه به نظر بنده با در نظر گرفتن مطالب فوق باید عرض کرد: وجود برخی عوامل مانند عدم وجود نقدینگی، نرخ بهره بین‌بانکی و احتمال افزایش نرخ سود سپرده بانکی، اختلاف معنادار نرخ ارز نیما و نرخ ارز بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری تولیدات و محصولات شرکت¬ها¬، تأمین مواد اولیه برخی صنایع و مباحث انرژی آن¬ها، کسری بودجه دولت و فروش اوراق بدهی و... بازار سرمایه را دچار چالش کرده‌اند و سرمایه‌گذاران ارزیابی و پیش‌بینی خود نسبت به حال و آینده را با درجه ریسک بسیار زیاد می‌بینند و با احتیاط بسیار زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند؛ با این وجود قیمت سهام بسیار از شرکت‌ها ارزنده است.


مدیر سرمایه گذاری آمیتیس تصریح کرد: افزایش نرخ ارز و احتمال کاهش اختلاف حدود 40 درصدی نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز بازار آزاد، نرخ تورم و انتظارات تورمی و همچنین کاهش قیمت سهام بسیار از شرکت¬ها در دو سال گذشته عوامل مهمی هستند که سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها می‌کنند و به نظر می‌رسد بازارسرمایه روند صعودی در پیش‌گرفته است. در نتیجه باید به این موضوع توجه کرد که تا شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به ثبات نرسد صعودهای بازار سرمایه پر ریسک ونوسانی ‌باشد؛ بنابراین به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود از معاملات هیجانی اجتناب کنند و با دید میان‌مدت و بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و در صورت امکان از شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت سرمایه خود استفاده کنند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه 




پیش بینی نرخ تورم در...
توسط ملیکا باقلایی 28 آبان 1402 ساعت 12:10
پیش بینی روز جاری و صنعت مورد...
توسط مرسده گونه 05 شهریور 1402 ساعت 08:20
اقتصاد در لبه تیغ...
توسط الناز جمالی 01 مرداد 1402 ساعت 08:12
تقاضا در بازارهای موازی پیشی نخواهد...
توسط الناز جمالی 28 تیر 1402 ساعت 07:16