در این گزارش به تابلوی ارزش معاملات خرد در آذر ماه 1401 و اتفاقات و اخبار موثر بر بازار در آذرماه  اشاره شده است با توجه به موارد گفته شده در گزارش ، روند کلی معاملات خرد به صورت کلی ترسیم شده است. :

 

 

www.padash.ir

 

ارزش معاملات خرد چیست ؟

به مجموع ارزش کل معاملات انجام شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند. حال اگر از ارزش کل معاملات، معاملات بلوکی صورت گرفته را کم کنید، ارزش معاملات خرد حاصل می‌شود.

 

حال به بررسی این ارزش در اذرماه خواهیم پرداخت : 

اولین روز کاری اذرماه را در روز سه شنبه یکم آغاز کردیم ، ارزش معاملات خرد در واپسین دقایق بازار به ارزش 2.853 بوده است ارزشی نه چندان زیاد و بازاری نه چندان مثبت تا ششم اذرماه این روال ادامه یافت و در حوالی 2 همت ارزش معاملات خرد نوسان را تجربه کرد ولی نتوانست خودرا به میزانی بالاتر برساند.

در دوشنبه 7 اذرماه از 3 همت عبور کرد و می توانیم یکی از دلایل آن را معاملات و رشد قیمت خودرویی ها بدانیم اما بازار باز هم جانی نداشت و متعادل رقم خورده بود .
تا روز چهارشنبه 16 اذرماه ارزش معاملات خرد در حوالی 2 الی  3 همت حرکت میکرد و از جمله اتفاقات آن روز می توان به نوسان بر روی گروه خودرویی ها و  فروش اوراق  اشاره نمود  به صورت کلی با وجود بالا بودن معاملات خرد اما  بازار چنگی به دل نمیزد  ، معاملات مثبتی که انتطارش را داشتیم در تاریخ 16 اذرماه اتفاق افتاد و ارزش معاملات خرد به بالای 4 همت عبور یافت با وجود آنکه شاخص کل کاهشی 6 هزار واحدی را تجربه کرد اما به دلیل آنکه در ابتدای بازار شاهد رنج مثبت به واسطه ی گروه خودرویی ها بودیم توانست معاملاتش را بهبود بخشد البته با این وجود  رفته رفته در بازار با وجود آمدن عرضه ی بیشتر مخصوصا در گروه پالایشی ها معاملات روز چهارشنبه  با افت بیشتری همراه شد و ریزش در نماگرهای بازار و قرمز شدن شاخص کل بورس و فرابورس را شاهد بودیم .
 

در ادامه  به مقایسه ی جدول  ارزش معاملات خرد در آذرماه 1401 پرداختیم :

 

www.padash,ir

 

مجددا در آغاز هفته ی بعد از تاریخ 19 آذرماه الی 22 اذر ماه ارزش معاملات خرد در حوالی 3 همت قرار داشت در چهارشنبه 23 اذرماه مجددا به 4 همت بازگشت .


در تاریخ 28 اذرماه بیشترین میزان ارزش معاملات خرد اتفاق افتاد و برای اولین بار به فراتر از 5 همت این ارزش عبور یافت  از جمله اتفاقات آن روز می توان به صف فروش شدن خودروسازان بعد از انتشار خبر مخالفت مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا  اشاره کرد  پس از آن خودرو با خبر تکذیب آن  از صف فروش  فاصله گرفت و مجددا صف خرید تشکیل داد .

هم چنین شاخص کل بورس تهران رشدی ۶۷۷واحدی را در ارتفاع ۱میلیون و ۵۰۰هزار و ۹۱۹ واحد تجربه کرد . شاخص هم وزن نیز  برخلاف سایر شاخص ها با افت ۶۵۵واحدی به ۴۴۳هزار و ۳۰۷واحد رسید  ، شاخص فرابورس نیز همگام با رشد شاخص کل با افزایش 53 واحدی به 19 هزار و 75 واحد رسیده بود .

ارزش معاملات بورس نیز به  حدود 5 هزار و 511 میلیارد تومان رسیده بود  شاخص کل با رشد نمادهای فارس و پارس توانست مثبت باقی بماند نماد شستا نیز رشدبه سزایی را تجربه کرد . نماد های  شپنا  فملی خودرو وبملت  از جمله نمادهای موثر بر افت شاخص بوده است . معاملات در روز دوشنبه 28 اذرماه آخرین روز پرقدرت در ارزش معاملات خرد بوده است.

 

 

جمله ی طلایی :

اين كه می‌گويند گذشته فراموش می‌شود، چندان درست نيست.
چون گذشته راه خود را با چنگ و دندان باز می‌كند!

✍? خالد_حسینی
 
 
 
 
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

 




شاخص آرام گرفت..
توسط محمدباقر سلیمانی 14 اسفند 1402 ساعت 14:38
ارزش معاملات خردرکورد...
توسط الناز جمالی 12 آذر 1402 ساعت 07:54
ارزش معاملات خرد رکورد...
توسط الناز جمالی 16 آبان 1402 ساعت 13:00
گزارش بازار / این چنین آغاز...
توسط مرسده گونه 28 مرداد 1402 ساعت 14:41