به گزارش پاداش سرمایه معاملات این روزهای بازار سهام نشان می دهد که این بازار منطق خاص خود را دارد و حتماً تن به بازی‌های نموداری و پیش‌بینی‌های من‌درآوردی چارتیست‌ها نمی‌دهد. نقدینگی در بازار سهام وجود ندارد و همان نقدینگی موجود در کلیت بازار در حال چرخش از سویی به سوی دیگر است. امروز سه شنبه برخلاف روند معاملاتی و لیدری خودرویی ها در روز قبل، با افزایش تقاضا و برتری خریداران در پالایشی ها به کار خود پایان داد. بی رمقی بازار سهام و کم حجم بودن معاملات در نیمه اول داد وستد روز جاری به قدری بالا بود که در نیمه اول شاهد افت قابل توجه معاملات بودیم اما دیری نگذشت که با رونق گرفتن معاملات پالایشی ها و قرار گرفتن برخی از تک سهم ها در مرکز توجهات سهامداران موجب شد تا ارزش معاملات خرد به بالاتر از 3 هزار میلیارد تومان برسد.

اما بورس تهران جامانده و ارزنده‌ترین بازار مالی در حال حاضر و در زمانی که بازارهای موازی در رکود و نبود خریدار بسر می برد، بشمار می رود و نباید به سهام ارزنده و غیرارزنده‌ی آن یک نگاه داشت. این موضوع دست‌کم در مورد بسیاری از سهم‌های کوچک جامانده از قطعیت بیشتری برخوردار است و از گروه‌ها و صنایع بزرگ بازار نیز صداهای متفاوتی به گوش خواهد رسید که هر کدام از صنایع را در یک مسیر قرار خواهد داد.

بازارسرمایه این روزها تحت تاثیر مولفه‌هایی گوناگونی قرار گرفته که احتمالا هیچ بورسی با آنها مواجه نیست و این بورس تهران است که با آن، روزهای پرچالشی را پشت سر می گذارد و همچنان درگیر آن است. از قطعی برق صنایع گرفته تا ریسک تداوم و یا تشدید تحریم‌ها و اتفاقات سیاسی که همگی وضعیت کنونی بازار سرمایه را در یک رکود رقم زده است و می توان گفت عوامل تحلیلی از بازار سرمایه فاصله گرفته و عوامل سیاسی در بازار سهام بولد شده است. شاخص بورس تهران هفته حساس و پر تنشی را پشت سر گذاشت و با تمام لغزندگی ها توانست از مرز 1.500 واحد فاصله بگیرد در محدوده بالاتر از آن قرار بگیرد. اما برای روز پایانی هفته جاری می توان روندی متعادل و با برتری خریداران در برخی از نمادهای بزرگ از جمله پالایشی ها و تک سهم پیش بینی کرد.

 

کارشناس و تحلیل گر بازار سهام: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.