بورس تهران امروز نیز روندی نزولی را تجربه نمود و همچنین نماد شبندر با بیش از 50 درصد رشد به بازار معاملاتی بازگشت.

آیا نماد شبندر موجب رشد بازار خواهد شد؟ آیا انتشار خبرهای مثبت برای رشد یک سهم کافی است؟

حسین مرادی مدیر اوراق بهادار مبین سرمایه در گفتگو با پاداش سرمایه به بررسی روند بازگشایی نماد شبندر پرداخته است.

فردایی بهتر

مرادی ضمن اشاره روند بهتر بازار معاملاتی روز آتی بیان داشت: با توجه به روند معاملاتی نمادهای مختلف و بخصوص نماد شبندر در معاملات روز جاری به نظر می‌رسد که بازار سرمایه  فردا سمت و سویی بهتر به خود بگیرد و قفل‌های صف فروش کاهش یافته و معاملات تا حدودی به تعادل برسند.

در چند وقت اخیر نوسانات قیمت دلار دلیل اصلی تحرکات بازار بوده است و افزایش نرخ دلار موجب شروع رشد بازار گردید. در موقعیت کنونی و تا جایی که نرخ دلار از قیمت کنونی پایین‌تر نیاید و محدوده خود را حفظ کند می‌توان انتظار رشد بازار را داشت.

رشدی منطقی

وی یادآور شد: نماد شبندر نسبت به سایر نمادهای پالایشی از رشد مناسب و درخور خود بازمانده و آماده رشد است. باز شدن این نماد با این قیمت منطقی است اما باید به این نکته توجه نمود نمادی که چندین ماه بسته بود و با این قیمت فعالیت خود را شروع کرده فروشندگان بیشتری نیز خواهد داشت. باز شدن نماد شبندر با بیش از +50 درصد رشد قطعاً با فشار فروش همراه خواهد بود.

در حال حاضر فشار فروش در نماد شبندر با اصلاح دلار همراه شد و همه این عوامل موجب شکل‌گیری بازاری منفی در روز جاری شدند.

نماد شبندر می‌توانست به شیوه‌ی دیگری به بازگشایی برسد و بازار را دچار آشفتگی نکند اما بازگشایی نماد با دامنه نوسان درواقع به‌نوعی دست‌کاری در بازار به شمار می‌رود.

دستکاری در بازار

مدیر معاملات مبین سرمایه گفت: به‌طور مثال این نماد می‌توانست با دامنه نوسانی حتی تا 30 درصد بازگشایی شود و به ‌صف خرید بنشیند و روند شاخص را به‌طور کل دستخوش تغییر نماید. اما انجام این موضوع دست‌کاری بازار به شمار می‌رود و روند بازار را دچار مشکل خواهد کرد.

نمادهای فولادی به‌طور کامل وابسته به عوامل متعددی ازجمله برجام و قیمت دلار و... می‌باشد.

خبر خوب کافی است؟

مرادی در پایان افزود: حتی باوجود خبرهای خوبی که از صنعت خودرو به گوش می‌رسد( کاهش نرخ دلار جز خبرهای خوب برای صنعت خودرو و بانکی به شمار می‌رود) اما به دلیل منفی بودن روند بازار اتفاق خاصی برای این گروه رخ نخواهد داد. این‌طور نیست که گروه فولاد به‌طور کامل منفی و رو به نزول باشد اما خودرو بتواند رشدی صعودی را تجربه نماید.

در بازارهای متعادل این موضوع ممکن است رخ دهد که باوجود عدم رشد یک نماد، سهمی دیگر به رشد خود ادامه دهد اما در بازار معاملاتی ایران این روند فعلا در جریان نیست.

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید