یک نکته‌ی بسیار مهم که در اغلب تحلیل‌های اخیر بورسی و یا آگاهانه اصلا بدان توجه یا پرداخته نمی‌شود، خود بازار سرمایه و ارزش فیزیکی شرکت‌های موجود در آن است. به عبارتی، بازار سرمایه اگرچه در ظاهر فقط متکی به گردش نقدینگی و عرضه و تقاضا است، اما مهم‌ترین رکن آن، ناگفته وجود فیزیکی خود شرکت‌هاست. یعنی، چه بخواهیم و چه نخواهیم هر یک از ما سهام‌داران صاحب بخشی از این شرکت‌ها هستیم و اگر ارزش سهام ما به هر طریقی پایین آمده، خود شرکت‌ها یا دارایی ما هنوز سر جای خود هستند و نیست و نابود نشده‌اند. همین هم تفاوت اصلی بازار سرمایه با سایر بازار‌های موازی است.

 

در این بین، بدترین حالت ممکن این است که عده‌ای بتوانند سهام شرکت‌ها را در بالاترین قیمت‌ به ما بفروشند و در پایین‌ترین قیمت از ما بخرند. این زیان مشهودترین و آزاردهنده‌ترین زیانی است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند متحمل شود. شرکت‌هایی که به هر دلیل ورشکسته شده‌اند و به بازارهای زرد و نارنجی و قرمز بورس سقوط کرده‌اند. وقتی گزارش‌های ماهانه و سالانه اغلب شرکت‌ها حکایت از رشد سودآوری آن‌ها دارد اما در مقابل بهای تمام شده ها بشدت افزایش یافته است پس سهام ما هم ناگفته ارزنده‌تر شده است. کلید ماجرا اتحاد سهام‌داران حقیقی است. کلید ماجرا سهام‌داری شرکت‌هایی است که ارزش ذاتی و بنیادی بالا دارند.

 

شرکت‌هایی که چرخ آن‌ها تحت هر شرایطی می‌چرخد. اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم، اتفاقاً حالا، همین حالا، وقت خریدن سهام است و نه فرصت فروش آن. بدون‌شک اگر ما عرضه نکنیم، قیمت سهم بالا می‌رود. حقوقی هم در این شرایط عرضه کند، فقط سهم خود را از دست داده است. حقوقی تا کی حاضر است از سهام خود بگذرد و ارزان‌فروشی کند؟ باور کنید حقوقی‌ها به هیچ‌وجه فروشنده نیستند که اگر بودند تا الان باید سلطه‌ی خود را بر تمام شرکت‌ها از دست می‌دادند. تا وقتی هم که ما فروشنده باشیم، آن‌ها فقط نوسان خود را می‌گیرند.

 

حالا اگر بخواهیم دومین روز هفته را شرح دهیم، همچنان بازار بورس تهران در پی بی اعتمادی سهامداران غرق شده است و امروز نیز همانند روز گذشته شاهد عرضه های بسیار زیاد در کلیت بازار بودیم. نماگر اصلی تالار شیشه ای با توجه به محدودیت هایی که در دامنه نوسانات وجود دارد با افت بیش از 19430 واحدی همراه شد و به سطح 2 میلیون و 79 هزار واحدی رسید و شاخص هم وزن نیز با 4210 واحد کاهش در ارتفاع 685 هزار واحد ایستاد. اصلاح این روزها و بی اعتمادی به بازار بورس تهران همچنان ادامه دارد و متاسفانه شاهد شکل گیری صفوف فروش بروی نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم، بطوری که می توان گفت، عدم اعتماد مانع ورود نقدینگی به بازار بورس در این روزها شده است و مهم ترین عامل ریزش بازار، بی پولی است. تا زمانی اعتماد به بازار برنگردد جذاب بودن قیمت ها نه تنها اهمیتی ندارد بلکه بازار بدون هیچ دانشی دست به ماشه برای طرف فروشنده می شود و حاضر به فروش در هر قیمتی است، همانطور که در این روزها شاهد این اتفاق هستیم.

 

سخن طلایی : 

"باور من این است که از میان تمام چیزهایی که می‌توانند بر آینده شما تاثیر داشته باشند، رشد شخصی، مهم‌ترین آن‌ها است.
ما می‌توانیم از رشد فروش، رشد سود یا رشد سرمایه صحبت کنیم اما شاید هیچ کدام از آنها بدون رشد شخصی اتفاق نیفتد."

کارشناس بازار : محمدباقر سلیمانی

 




روز خوب بورس با نوری از صنایع...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 مرداد 1403 ساعت 16:34
امید چاشنی معاملات شد
توسط محمدباقر سلیمانی 01 مرداد 1403 ساعت 16:25
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 مرداد 1403 ساعت 08:34
بازگشت مجامع معضل جدید...
توسط محمدباقر سلیمانی 31 تیر 1403 ساعت 16:00