آنچه در بازار سهام روز یکشنبه گذشت...

به گزارش پاداش، بازار سرمایه تهران برای دومین روز متوالی توانست در مدار مثبت و با رشد قیمت نمادها موفق شد تا مجدد قله 2 میلیون واحد را پس بگیرد. در معاملات روز گذشته بازار سرمایه و در دومین روز تعادل بازار شاهد انتشار اخبار مثبتی در خصوص کاهش نرخ خوراک به ۴۸۸۰ تومان بودیم که این اتفاق منجر به تشکیل صف خرید در گروه شیمیایی و هجوم خریداران به نمادهایی شد که در این ۶ ماه عامل اصلی ریزش بازار بودند. برای امروز انتظار می‌رود تعادل در بازار برقرار باشد و هرگونه رشد منوط به افزایش حجم معاملات به بالای ۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. بازار سهام در معاملات روز گذشته هم به ارزش معاملات خرد بالای 4 میلیارد تومان رسید. شاخص کل بورس بعد از 6 روز کاری، در روز یکشنبه با 17 هزار و 536 واحد رشد، توانست بار دیگر کانال دو میلیون واحد را پس بگیرد. ارزش کل معاملات کمی بالاتر رفت و به  7143 میلیارد تومان رسید که البته از این مبلغ  4008 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. اگرچه جو کلی بازار مثبت بود اما بازهم روند ورود نقدینگی معکوس شد و شاهد خروج نقدینگی هرچند اندک بودیم.

بررسی گروه ها و صنایع مختلف

در جریان معاملات محصولات شیمیایی ها شاهد تاخت و تاز خریداران در اکثریت نمادها و شکل گیری صفوف خرید بروی نمادهای این گروه از جمله شیراز، شپدیس، شلرد و شاروم بودیم.

در جریا معاملات فلزی ها نمادهای این گروه هم در مدار مثبت قرا داشتند که از نمادهای تاثیر گذار بروی رشد نماگر کل در معاملات روز گذشته بودیم. نماد ذوب برای چندمین روز متوالی در مدار مثبت قرار داشت که در نیمه های بازار مجدد شاهد شکل گیری صف خرید بروی این نماد بودیم. گزارش ماهانه ذوب نشان میدهد که در مهر 1402 موفق به فروش 4,432 میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته کاهش 20 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 4,910 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه  10 درصد کمتر بوده است. 

در سرمایه گذاری ها در معاملات روز گذشته نماد پترول با رشد بیش از 6 درصد روبرو بود و شاهد روندی متعادل و مثبت در این نماد بودیم. شستا در این گروه در قیمت بالای 113 تومان دنبال شد. وگستر با رشد حداکثری سهادماران خود را در صف خرید در انتظار گذاشت و در قیمت 1917 تومان به کار خود پایان داد.

جریان خودرویی ها هم متعادل و مثبت دنبال شد. نمادهای خودرو و خساپا در مدار مثبت 1 درصد و به ترتیب در قیمت های 245 و 222 تومان به کار خود پایان دادند. خودرو در نزدیکی سطح هندسی 255 تومان قرار دارد. این مقاومت قوی نیست ولی از آنجایی که تقریبا همراه شده است با روند نزولی می تواند سهم را دچار مشکل کند. شکست این سطوح مقاومتی اگر با صف خرید احتمالی همراه گردد، راه را برای رشد تا 275 تومان هموار خواهد کرد.

پالایشی ها روند مثبت را در پرونده معاملاتی روز گذشته خود به ثبت رساندند. شپنا در قیمت 846 تومان رشد 1.6 درصدی را به ثبت رساند. فروش ۱۸.۲ میلیون دلاری برای پالایش نفت اصفهان در رینگ بین‌الملل؛ ️بورس انرژی ایران روز یک‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه شاهد معامله بیش از ۲۳ هزار تن «حلال ۵۰۲» پالایش نفت اصفهان به ارزشی بالغ بر ۱۸ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۰۰ دلار در رینگ صادراتی بود. شبندر در قیمت بالای 1000 تومان به کار خود پایان داد. شتران با رشد نزدیک به 2 درصد در قیمت 419 تومان داد و ستد شد که البته ناگفته نماند این نماد، پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه 41 درصدی از اندوخته را پیش روی خود دارد.

در سیمانی ها نماد سصفها افزایش سرمایه 200 درصدی از محل انباشته در دل خود دارد که طبق شنیده ها بزودی بروی سامانه کدال قرار خواهد گرفت. سهم بعد از یک اصلاح زمانی و قیمتی قابل توجه اکنون در محدوده بالای 11 تومان با روند متعادلی دنبال می شود.

 پیش بینی روز جاری 

و اما برای جمع بندی روند معاملاتی روز جاری باید گفت، بازار سهام در معاملات سومین روز هفته متعادل و با برتری خریداران در گروه های پتروشیمی دنبال خواهد شد.

 

و یک داستان واقعی:

جسی لیورمور بزرگ‌ترین کارگزار بازار سهام در زمان خودش بود. او که در سال ۱۸۷۷ متولد شده بود، قبل از این که اکثر مردم از این کار چیزی بدانند، کارگزاری حرفه‌ای شد. در سی‌سالگی ثروتش، با درنظرگرفتن تورم، معادل صد میلیون دلار بود.

او تا سال ۱۹۲۹ یکی از مشهورترین سرمایه‌گذاران جهان بود. سقوط آن سال بازار سهام که آغازگر رکود بزرگ بود، باعث شد داستان او در تاریخ ثبت شود.

در اکتبر ۱۹۲۹ بیش از یک‌سوم ارزش بازار سهام در عرض یک هفته از بین رفت و بعدها روزهای آن هفته را دوشنبه سیاه سه‌شنبه سیاه و پنجشنبه سیاه نامیدند. اما او این خبر خوب را به خانواده‌اش داد که قبلاً، در اقدامی برخاسته از نبوغ و شانس سهامش را در بازار کاهش داده و سهام پرریسک را فروخته است.

لیورمور پس از افزایش انفجاری ثروتش در سال ۱۹۲۹، مملو از اعتمادبه‌نفس، معاملات بزرگ‌تر و بزرگ‌تری انجام داد. به سبب افزایش بدهی‌هایش به‌شدت آسیب دید و در نهایت همه چیزش را در بازار سهام از دست داد.

پول در آوردن یک چیز است. نگه‌داشتن آن چیز دیگر. اگر بخواهم موفقیت مالی را در یک کلمه خلاصه کنم آن کلمه "بقا" ست.

سرمایه‌داری سخت است؛ اما بخشی از علت این سختی این است که به‌دست‌آوردن پول و نگه‌داشتن آن دو مهارت متفاوت هستند.

به‌دست‌آوردن پول مستلزم ریسک‌کردن  و خوش‌ بینی و درگیر‌کردن خودتان است. اما نگه‌داشتن پول مستلزم انجام کاری عکس ریسک‌ کردن است. این کار مستلزم فروتنی است و ترس از این که چیزی را که به دست آورده‌اید به همان سرعت از دست بدهید. لازمه آن صرفه‌جویی و پذیرش این موضوع است که حداقل برخی از چیزهایی که به دست آورده‌اید به سبب شانس بوده است؛ بنابراین نمی‌توان مطمئن بود موفقیت‌های گذشته دوباره و نامحدود تکرار شوند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52