نوید فرهادی  مدیر سرمایه گذاری شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت: بورس تهران معاملات، سومین روز کاری هفته را با رگه‌هایی از تقاضا و به شدت کم‌رمق آغاز کرد. 


وی در ادامه افزود: با گذشت از دقایق ابتدایی عدم وجود خریدار باعث شد تا اندک فروشندگان موجود زمام‌دار بازار شوند؛ البته در مجموع جو کلی بازار مناسب بود و فشار فروش به قدری نبود که نمادهای مورد توجه را راهی قیمت‌های درصد منفی و نزدیک به صف فروش کند؛ بدین ترتیب و در نهایت یک روز خسته کننده شاخص کل با کاهش ناچیز 977 واحدی در سطوح دو میلیون و 122 هزار واحد به کار خود پایان داد.
این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: نماگر هم‌وزن، اما با رشد اندک 778 واحدی نشان از معاملات نسبتا بهتر نماد‌های کوچک و متوسط داشت.


به گفته فرهادی؛ تقریبا به اواخر ماه رسیدیم و دیگر خبری از آن خوش‌بینی اوایل شهریور نیست؛ با این حال اکثر تحلیلگران معتقدند که بازار جایی قرار گرفته که فروشنده دانه درشتی ندارد، البته این در حالی است که دلیل قابل اتکایی نیز برای خرید در بازار نیست؛ بنابراین چنانچه بازیگران بازار در روز‌های آتی به طور سنجیده‌ای عمل نکنند، ممکن است حال بازار باز هم وخیم‌ شود؛ بخصوص که ارزش معاملات در این روز‌ها به سطوح حداقلی خود؛ یعنی محدوده 3.9 همتی رسیده که نشان می‌دهد دیگر رمقی برای کسی باقی نمانده است.


این مدیر خوشنام اظهار داشت: عواملی که این روز‌ها باعث ابهامات سرمایه‌گذاران شده است، عدم وجود اخبار مثبت و گنگ بودن سیاست‌های دولت است که شک‌ها و تردید‌ها را دو چندان کرده است و مادامی که معامله‌گران نتوانند رفتار غیر قابل پیش‌بینی و متناقض دولت را در بازاری که شفافیت حرف اول را می‌زند، تحلیل کنند بازار در مسیر بی‌اعتمادی (نوسانی و یا نزولی) خواهد ماند و نوسانات رو به بالا مقطعی خواهد بود.
وی در نهایت گفت: باتوجه به کاهش ارزش معاملات، تراز منفی حقیقی‌ها، حرکت بالا به پایین در بسیاری از نمادها و نبود انگیزه، بازاری کم‌رمق و با فشار نسبی عرضه قابل پیش‌بینی است؛ اگرچه انتظار افت جدی قیمت‌ها را نداریم، اما به هر جهت با نقدینگی فعلی هم نمی‌توان انتظار جهش داشت.

 

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش