پیام صالحی، تحلیلگر ارشد و مدرس بازار سرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: با تغییر نرخ تسعیر ارز و محاسبه آن بر اساس نرخ، مرکز مبادله ارز و طلای ایران، وضعیت درآمد شرکت‌ها شفاف‌تر می‌شود.


وی با بیان ‌این که با این تصمیم پتروشیمی‌ها لیدر بازار می‌شوند، اضافه کرد: در واقع اجرای این تصمیم، به شرط اینکه همانند دیگر تصمیمات دولت یک باره لغو نشود ، می‌تواند موج پایدار و بلند مدتی ایجاد کند‌.


صالحی با اشاره به اینکه افزایش درآمد شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و لیدر شدن آنها باعث می‌شود بازار نیز دید مثبتی به این تصمیم داشته باشد، توضیح داد: هم‌اکنون بسیاری از سهام‌ها در بازار چه از نظر ارزشگذاری با استفاده از ارزش دارایی شرکت‌ها و چه از نظرارزشگذاری با استفاده از تنزیل جریانات نقد و آتی کمتر از ارزش واقعی است بنابراین این سهام‌ها با موج مثبت در صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی می‌توانند مجموعه بازار را مثبت کنند.


این تحلیلگر ارشد بازارسرمایه با اشاره به اثرات این تصمیم بر اقتصاد کشور گفت: معمولا قبل از اتخاذ چنین تصمیماتی شبهات فعالان بازار این است که  دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به اجرای چنین سیاست‌هایی می‌کند، اما موضوع این است که امکان دارد تصمیمات گذشته تاثیر چندانی در جبران کسری بودجه نداشته باشد، اما با تعدیل چنین تصمیماتی شبهه رفع کسری بودجه دولت توسط ایجاد قانون‌های رانتی برطرف می‌شود.


به گفته وی؛ در واقع با وضع این قوانین و حرکت به سمت واقعی شدن نرخ ارز در صنایع شبهه جبران کسری بودجه دولت در ذهن همگان برطرف می‌شود؛واقعیتی که وجود دارد این است که برخی قوانین رانت‌ساز است و رانت‌ها برای افراد است، دراین صورت دولت انتفاعی از آن نمی‌برد وکسری همچنان پایدار است و در این میان تنها عده معدودی رانت را می‌برند وعده‌ای متضرر می‌شوند و کسری بودجه دولت نیز به تورم دامن می‌زند.


صالحی با تاکید بر این که با واقعی شدن نرخ تسعیر ارز، شفاف‌سازی در صنایع افزایش می‌یابد و پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد بهتر اتفاق می‌افتد، گفت: با اجرای این تصمیم بسیاری از منافعی که قبلا در دست دلالان بود دیگر از شرکت‌ها خارج نمی‌شود. به عنوان مثال؛ با ارز 28 هزار و 500 تومان نیز بسیاری ازمحصولات شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی نیز فروخته می‌شد، اما بسیاری از قیمت‌هایی که در تابلو دیده نمی‌شد از خریداران گرفته می‌شد و درحساب شرکت‌ها مشخص نبود، اما تصمیم اخیر بانک مرکزی باعث می‌شود مازاد قیمت دریافتی توسط دلالان در حساب شرکت‌ها وارد و به اموال شرکت‌ها اضافه شود.


این کارشناس ارشد بازارسرمایه؛ افزیش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری شرکت‌ها را دستاورد دیگر این تصمیم برشمرد و توضیح داد: علاوه براین، هم شعار سال مبنی بر کنترل و مهار تورم محقق می‌شود و هم نقدینگی و مابه‌التفاوتی که در دست دلالان بود اکنون صرف تولید در داخل شرکت‌ها می‌شود.


این مدرس بازار سرمایه با بیان ‌این که چنین تصمیماتی با استقبال عده زیادی از اقتصاددانان و تحلیلگران روبرو می‌شود، تاکید کرد: تک نرخی شدن نرخ ارز یک شبه اتفاق نمی‌افتد اما حرکت به سمت واقعی شدن نرخ ارز مقدمه‌‌ تک نرخی شدن ارز است و اگر این مقدمه‌ها با دقت مناسب شکل بگیرد، قطعا در انجام رانت زدایی موثر خواهد بود.


وی تاکید کرد: طبیعتا با انجام رانت زدایی، علاوه برکاهش تورم، رونق تولید، افزایش تولید ناخالص داخلی و کاهش نرح بیکاری ، واردات محصولات مصرفی نیز کاهش می‌یابد و محصولاتی که توسط دولت سوبسید داده می‌شود به طورغیر قانونی از کشور خارج نخواهد شد.


این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با بیان‌اینکه تاثیرات مثبت تک نرخی شدن ارز چند برابر تبعات منفی کوتاه مدت آن است، توضیح داد: بدون شک چنین تصمیماتی در جهت تصمیم بزرگ تک نرخی شدن ارز است به شرط این که دولت عقلانیت به خرج دهد و بتواند در چند مقطع متفاوت و بهم پیوسته این تصمیم را نهایی و ارز را تک نرخی کند.


صالحی در پایان گفته‌هایش این نکته را هم یادآوری کرد: با واقعی‌تر شدن نرخ ارز اطمینان بیشتری بر تصمیمات اقتصادی حاکم می‌شود و فعالان اقتصادی  بهتر و راحت‌تر می‌توانند در افق زمانی بلندمدت تصمیم‌گیری کنند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش 




فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اسفند 1402 ساعت 08:47
بازار بی پول...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اسفند 1402 ساعت 14:49