چندروز گذشته اخبار زیادی پیرامون مسائل اقتصادی، سیاسی و البته بورسی منتشر شد که قطعا می‌توانستند بر روی روند بورس به هر حال تاثیرگذار باشند، اما به نظر این ده خبر تاثیر بیشتری بر روی روند بورس فردا داشته باشند؛ بنابراین توصیه می‌شود که قبل از معاملات فردا این ده خبر را بخوانید.

۱- پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت بیمه سرمد با نماد وسرمد به میزان ۴۸ درصد 
۲- رئیس سازمان خصوصی‌سازی:تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام به دلیل تصویب نشدن پرتفویی که برای جاماندگان در نظر گرفته شده بود منتفی شد.
۳- پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر به میزان ۴۱ درصد 
۴- ادامه پذیره‌نویسی سلب حق تقدم در نماد معاملاتی (گلدیراح ۱) به روز شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ موکول شد.
۵- فدرال رزرو نرخ بهره خود را با %۰.۲۵ افزایش به %۵ رساند.
۶- رئیس سازمان بورس: ۱۴۰۲ سال عمق‌بخشی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است
۷- سخنگوی شورای نگهبان: ‏لایحه ‎بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پس از رفع ایرادات و ابهامات شورای نگهبان، مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
۸- دولت جو بایدن هفته گذشته نسبت به معافیت تحریمی که به عراق اجازه می‌دهد بهای برق خریداری شده از ایران را پرداخت کند، چراغ سبز نشان داده است.
۹- عربستان و ایران برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود آماده می‌شوند.
۱۰- مالیات بر ارزش افزوده برای واردات گندم، برنج، دانه‌های روغنی، حبوبات شامل عدس، نخود و لوبیا و ماش و قند و شکر و گوشت مرغ و گوشت قرمز و چای از ابتدای سال ۱۴۰۲ به میزان ۹ درصد محاسبه خواهد شد.

 

سهامداران کدام نماد‌ها در سال ۱۴۰۱ بیشترین سود را بردند؟

ورق در بورس برگشت

در اوایل آبان ماه دوباره ورق برگشت و بورس وارد فاز صعودی شد که این بار این فاز صعودی تا پایان سال ادامه پیدا کرد و با اینکه در مقاطع زمانی مختلف بازار درجا زد و حتی افت‌هایی هم داشت، اما روند اصلی بورس طی ۵ ماه پایانی سال روند صعودی بود و بورس هم طی این مدت رشد خوبی داشت.  

فعالان بازار سهام همیشه معتقدند که شاخص‌ها معیار مناسبی برای سنجیدن وضعیت بازار نیستند که از جهت‌هایی این سخن درست است. با بررسی بازده نماد‌های مختلف طی سال ۱۴۰۱ به این نتیجه می‌رسیم که عده‌ای از سهامداران در این سال سود عالی کسب کرده اند و عده‌ای دیگر هم با وجود رشد بازار، فقط ضرر کرده اند.  

رشد ۶۸۴ درصدی سهام شرکت سایپا شیشه

در سال ۱۴۰۱ سهام شرکت سایپا شیشه بیشترین بازدهی را داد و با رشد ۶۸۴ درصدی، در صدر لیست پربازده‌های امسال قرار گرفت. اما سایپا شیشه تنها نمادی نبود که سهامداران بازده ۶۰۰ درصدی داد بلکه سهام بانک قرض الحسنه رسالت نیز در سال ۱۴۰۱ وضعیتی عالی داشت و ۶۴۷ درصد رشد کرد.

سهام شرکت سرمایه گذاری وثوق امین با رشد ۴۳۶ درصدی سومین نماد پربازده سال ۱۴۰۱ در بازار سهام بود. سهام شرکت‌های سیمان اصفهان، چرخشگر، لبنیات کالبر، ناب، کابل تک و سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران نیز در رده‌های بعدی این فهرست قرار گرفته اند که بازدهی آن‌ها بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصد بوده است.

کم بازده‌ترین نماد‌های بورسی

اما در میان کم بازده‌ترین نمادها، نام باشگاه استقلال در صدر فهرست قرار دارد که سهام این شرکت فرهنگی ورزشی با افت ۶۰ درصدی طی سال ۱۴۰۱ بیشترین زیان را به سهامداران وارد کرده است.سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه هم با افت ۴۷ درصدی دومین زیان بزرگ بازار را رقم زده است. جالب اینجاست که سهام این شرکت در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ که بسیاری از نماد‌ها افت سنگینی داشتند و بازار در یک روند نزولی قوی بود، با حمایت حقوقی‌ها نه تنها افت نکرد بلکه حتی رشد هم داشت و ارزش بازار آن از بسیاری از نماد‌های بزرگ بازار پیشی گرفت.

اما با افت سال ۱۴۰۱ این شرکت و رشد سایر نمادها، تناسب ارزش این شرکت در مقابل سایر نماد‌ها به حالت سابق بازگشته است.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش 




سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 08:39
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 15 فروردین 1403 ساعت 08:48