به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِدوشنبه 22 اسفند ماه 1401 به شرح زیر می باشد : 

 

بازار سرمایه در روز دوشنبه 22 اسفند ماه 1401 :  

سنگین ترین صف های خرید شامل نمادهای تنوین واحیا لازما و تکنو و در سمتی دیگر سنگین ترین صف های فروش نیز شامل نمادهای خبنیان فاذر فنفت و آبین بوده اند   ، 39 نماد با صف خرید و 59 نماد با صف فروش دنبال میشدند .

بازار امروز شروع مثبت و متعادلتری نسبت به روز گذشته داشته و عمده نمادهای بزرگ بازار در محدوده سبزرنگ در حال معامله بوده است .

 

آغاز ابتدایی بازار روز دوشنبه 22 اسفند ماه 1401 :

بازار را مثبت آغاز کردیم تمام نماگرها با رشد چنددرصدی همراه گشتند و نمادهای فولاد و فارس از نمادهای موثر بر رشد شاخص کل بورس بوده است ، از تمامی موارد اعم از صندوق ها و بازار سهام خروج پول صورت گرفته بود و پیش بینی میشد که اگر این روند ادامه دار شود می تواند نیمه ی دوم بازار را با عرضه ی بیشتری همراه کند ، با این وجود اخبار مثبت حمایتی از گروه خودرویی ها موجب استارت سبز این صنعت گردید و به طبع زمانی که حال این گروه خوب باشد حال بازار نیز بهتر است ، گروه های فلزی دارویی در صدر ورود پول حقیقی قرار گرفته بودند ، 34 نماد با صف خرید و 34 نماد با صف فروش همراه بودند ، به نظر میرسید که کم کم بازار در حال یافتن تعادلخود بوده است ، گروه پالایشی ها نیز همان طور که در تابلوی اخبار شایعات به آن اشاره کردیم اخبار مثبت زیادی را در روز گذشته به چشم دید وامروز نیز در حال رسیدن به معاملاتی مثبت قرار گرفته بود گروه بانکی ها امروز متعادل مثبت رقم خوردند و در این ایان انتظار انتشار نرخ تسعیرشان را می کشند

 

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

شاید برایتان سوال باشد که دلیل عرضه ی این روزهای بازار سرمایه در چیست ؟

یکی از دلایل فروش این روزهای بازار نزدیک شدن به پایان سال بحث فروش سهام توسط شرکت ها و هلدینگ ها در جهت حفظ نقدینگی برای پرداخت حقوق و مزایای کارمندان  شناسایی سود و هزینه های جاری ان است از دیگر مواردی که می توان به ان ها اشاره نمود بحث اعتبارات و تسویه ی آن ها و در بخشی کوچکتر فروش  اشخاص حقیقی به دلیل نیازمندی افراد به نقدینگی سرمایه شان است .

نیم ساعت از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش معاملات هنوز به 1 همت نرسیده است ولی به بالای 900 میلیارد تومان رسیده پول حقیقی هم چنان از بازار در حال خارج شدن است  ، افزایش تقاضا در اکثر گروه های بازار همچون سرمایه_گذاری ساختمانی خودرو_قطعات پالایشی فراکابی  به وجود آمده بود   ، نمادهای فولاد شستا  شبندرخودرو  بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص_کل داشتند .

40 دقیقه از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش معاملات خرد به بالای 1 همت رسیده بود  و خروج پول هم چنان ادامه داشته است .

با گذشت یک ساعت از بازار :

 با گذشت یک ساعت از بازار شاهد ورود پول حقیقی به بازار سرمایه بودیم  اگر این روند ادامه می یافت  می توانستیم  منتظر افزایش تقاضا در کلیت بازار باشیم.

 شاخص کل با افزایش حدود 6 هزار واحدی به 1 میلیون و 788 هزار واحد رسیده و شاخص هم‌وزن با رشد 2 هزار واحدی همراه بوده است .

با گذشت یک ساعت و نیم از بازار :

شاهد خروج پول حقیقی  از بازار بودیم  . با وجود آنکه پس از یک ساعت ابتدایی  ورود پول به سهام صورت گرفته بود اما پس از گذشت یک ساعت و نیم از تمامی موارد خروج صورت گرفت ولی پس از گذشت یک ساعت و 40 دقیقه مجددا ورود به سهام و بازار صورت گرفت . تزریق نقدینگی از سوی حقیقی ها به بازار امروز به آهستگی پیش می رفت .

   در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

در ساعت 09:30 ورود حدود 2.5 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 ورود حدود 23 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 ورود حدود 7 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 

در نیم ساعت پایانی بازار :

64 درصد از نمادها  با معاملات مثبت و 36 درصد از نمادها با معاملاتی منفی دنبال میشد هم چنان خروج پول از بازار ادامه داشته است و نسبت به ابتدای بازار با عرضه ی بیشتری مواجه بودیم . در بازار روز جاری شاهد خروج پول از تمامی موارد اعم از صندوق ها و سهام در  نیم ساعت پایانی بازار بودیم .

 در نیم ساعت پایانی بازار شاهد منفی شدن شاخص کل بورس و شاخص کل هم وزن بودیم .نمادهای موثر بر افت شاخص کل نمادهای کگل و میدکو و نمادهای موثر بر جلوگیری از افت بیشتر شاخص کل نمادهای فولاد و شیران  بوده است  .

در یک ربع پایانی بازار :

پس از رنج منفی در بازار سرمایه و افت بیشتر نمادهای بپاس وسپهر شاهد منفی شدن  شاخص کل فرابورس نیز بودیم   

   بیشترین ورود پول ها به نمادهای وآذر، خپارس، کاما، فولاد، دفارا کاذر، خراسان، شکام، واحیا، کسرام و بیشترین خروج پول به نمادهای خودرو، وبملت ، شبندر، ذوب، انرژی بپاس، ومعادن، خساپا، خگستر، فلات تعلق یافته بود .

در پایان :

برخلاف ابتدای بازار و ورود پول به سهام در نهایت بازار با خروج پول حقیقی به کار خود پایان داد .

شاخص کل در نهایت با افت 1567.43 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 781 به کار خود پایان داد نمادهای کگل ومیدکو از نمادهای موثر بر افت شاخص کل بوده است .

شاخص هم وزن نیز با افت (0.10) واحدی همراه گشت

شاخص کل فرابورس نیز با نمادهای بپاس وسپهر با افت (0.10) همراه شد و به کار خود پایان داد .

59 درصد از نمادها با معاملاتی منفی و 41 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت دنبال میشدند

65 نماد با صف خرید و 49 نماد با صف فروش بوده اند .

در میان صنایع انبوه سازی  استخراج کانه های فلزی کانی های غیرفلزی رایانه و صندوق های کالایی مانند طلا عیار و مثقال در صدر ورود پول حقیقی قرار گرفته بودند .

در نهایت امروز قیمت دلار در محدوده ی 45 ، 44 هزار تومان  در حال نوسان بوده است

اخبار زیادی در روز جاری منتشر گردید که به برخی از آن ها در ادامه اشاره خواهیم کرد از طرفی دیگر بازار به دلیل قابلیت تکرارشوندگی و ارزنده بودن قیمت سهم ها انتظار یک بالایی را میکشد و همه به انتظار رشد بی سابقه ی آن نشسته اند آیا به انتظار مینشینید و روزهای پرعرضه و کم حجم معاملات را به انتظار رشد و بازگشت مجدد بازار میپذیرید ؟

 

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

در روزهای پایانی بازار شاهد خروج پول از بازار سرمایه هستیم با این وجود اخبار مثبت و وعده های مثبت و نوید بخشی از روزهای آینده ی بازار به شرح زیر به گوش میرسد :

 

خلاصه صحبتهای رییس سازمان بورس:

1-برای تغییر دامنه نوسان زمان تعیین نکردیم و در تصمیم گیری عجله نمیکنیم چون دستکاری ممتد بازار باعث به هم ریختگی بازار می‌شود.
حداقل تا ۱۰ درصد دامنه را باز خواهیم کرد اما زمان آن مشخص نیست. 
2-پیگیر بازگشایی نماد بانک آینده هستیم اما فعلا به جمع بندی برای باز کردن نماد بانک  آینده نرسیدیم زیرا ابهامات بسیار زیادی دارد
3-نمادهایی که ماه‌ها و سالها بسته بودند عمدتا بازگشایی شدند، شمش طلا وارد بورس کالا شد و گواهی سپرده نفت خام هم وارد بورس انرژی شد.
4-اصلاح اساسنامه دارایکم انجام شده و در پروسه انتخاب بازارگردان است.
5-طی روزهای شنبه و یکشنبه سود سهام عدالت به حساب مردم واریز خواهد شد و سهام عدالت استانی باید مجامع را برگزار کنند.بعد از تشکیل مجامع نماد شرکت های استانی باز خواهد شد.
6-در خصوص شایعه حذف کامل بازار پایه و ایجاد یک بازار توافقی که هر روز معامله ندارد: شرکتی که قابلیت پذیرش دارد، سودآور است و دارای سهامداران متعددی است ، دلیلی ندارد که در بازار پایه باشد. سایر شرکت ها اما باید به بازار توافقی منتقل شوند. 
7-در خصوص دوطرفه شدن بازار:این کار نیازمند یک سری زیرساخت های قوی هست.امسال کارهای خوبی انجام شد در شرکت های فناوری تقریبا مراحل نهایی است این موضوع قطعا سال اینده یکی از برنامه های جدی ما عملیاتی کردن این موضوع است.
8-سامانه های نظارتی ما نشان می‌دهند ورودی نقدی به شرکت های کارگزاری مثبت شده است.
9-نمادهایی که ماه‌ها و سالها بسته بودند عمدتا بازگشایی شدند.عمق مظنه برای همگان قابل مشاهده شد.انحصار در نهادهای مالی شکسته شد و مجوزهای جدید صادر شد

10-قیمت ها در روز جاری در تاریخ :۱۴۰۱/۱۲/۲۲ و در ساعت ۱۲:۰۷


    44,140 :::دلار سبزه
    41,700 ::: دلار سقف ۵هزارتا کارت ملی
    40,090 :::دلار مرکز مبادله
    47,360 ::: یورو
    26,299,000 ::: سکه امامی
    20,499,000 ::: سکه تمام بهار آزادی
    2,099,900 ::: گرم طلا ۱۸ عیار
    1,873 ::: اونس جهانی طلا
   43,334 ::: دلار سبزه فردایی

 

جمله طلایی :

صادقانه‌ترین و شفاف‌ترین یادداشت خودکشی‌ ای که خوانده‌ام مال جورج سندرز، بازیگر انگلیسی، است:
"مردم عزیز، من شما را ترک می‌کنم چون حوصله‌ام سر رفته. احساس می‌کنم به اندازه‌ی کافی زندگی کرده‌ام. من شما را با تمام دلواپسی‌های‌تان در این فاضلاب دل‌انگیز تنها می‌گذارم. موفق باشید"
 
 
استیو تولتز
 
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



بازگشت روند مثبت
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 14:30
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 08:42
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 20 اسفند 1402 ساعت 08:50