شرکت توزیع داروپخش «دتوزیع» 

 

www.padash.ir

خلاصه فعالیت شرکت

مجموعه داروپخش فعالیت خود را از سال 1334 با عنوان بنگاه خیریه داروپخش آغاز و در مرداد ماه سال 1359 با تغییر نام به شرکت سهامی داروپخش تبدیل گردید. در آن مقطع، شرکت توزیع داروپخش کنونی نیز به عنوان سازمان توزیع و فروش نامیده شد. در ادامه روند رشد و شکوفایی شرکت هاي مجموعه در تاریخ 28 /12 /1375 با منفک شدن واحدهاي تابعه شرکت داروپخش (سهامی عام)، این سازمان به صورت شرکتی مستقل، در تهران به ثبت رسید.

عمده فعالیت شرکت توزیع داروپخش، تهیه و تدارک انواع دارو و مواد داروئی شیمیایی، تجهیزات پزشکی، فرآورده های بیولوژیک، محصولات آرایشی و بهداشتی، شوینده و دندانپزشکی، لوازم درمانی، مواد غذایی و مکمل های و اقلام مشابه از داخل و خارج از کشور و توزیع و فروش آن ها در سراسر کشور است.

در حال حاضر شرکت توزیع داروپخش با بیش از 60 سال سابقه فعالیت در صنعت توزیع دارو به عنوان یکی از شرکت هاي زیرمجموعه هلدینگ داروپخش از مجموعه داروئی تأمین، دارای 22 مرکز توزیع در سراسر کشور است. واحد تجاری اصلی نهایی گروه، شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی است.

 محصولات این شرکت در دو دسته داروهای انسانی و غیردارویی در کلیه داروخانه هاي خصوصی و دولتی و مراکز درمانی ( بیمارستانی / غیر بیمارستانی) و مراکز دولتی (دانشگاه هاي علوم پزشکی، هلال احمر، تأمین اجتماعی، نیروهاي مسلح و سایر دولتی ها ) توزیع میگردد.

قیمت فروش محصولات انسانی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می شود که آخرین قیمت هاي مصوب براي هر محصول در سیستم ثبت می باشد. همچنین قیمت محصولات غیر دارویی توسط سازمان تجهیزات پزشکی تعیین می شود.

نکات مهم

شرکت توزیع داروپخش نخستین پخش بزرگ دارویی ایران است. تعداد مشتریان داروخانه اي و دندان پزشکی در سراسر کشور بیش از 17 هزار مشتري می باشد که با افزودن مراکز درمانی دولتی و دانشگاه هاي علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی، آزمایشگاه ها، پلی کلینیک ها، انبارهاي دارویی و تجهیزات پزشکی و مراکز ترك اعتیاد، این رقم به بیش از 19 هزار مشتري می رسد.

سهم داروهای انسانی از کل درآمد در سال 1400، 97 درصد است و سهم غیردارویی تنها 3 درصد است.

با توجه به اینکه از سال 1397 با تعریف نرخ ارز ترجیحی، معادل 4200 تومان، دارو نیز در اقلام کالاهای اساسی قرار گرفت. با این وجود در سال 1398 و 1399 و در ادامه با شتاب بیشتری در سال 1400 شاهد عدم شمولیت بسیاری از اقلام دارویی از اختصاص ارز ترجیحی بودیم. امری که رشد قابل توجه فروش اسمی «دتوزیع» را در سال های گذشته به دنبال داشت.

به صورتی که در سال 1398، معادل 36 درصد، در سال 1399، معادل 25 درصد و در سال 1400، رشد 74 درصدی درآمد «دتوزیع» رقم خورد.

همچنان با وجود حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی در سال 1401، انتظار می رود شتاب رشد فروش شرکت توزیع داروپخش شیب ملایم تری را نسبت به سال 1400 تجربه کند.

با وجود گذشت بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا، بازار فروش محصولات دارویی تا حدی به دلیل مراقبت هاي بهداشتی عمومی و کاهش مراجعه به پزشک، مصرف آنتی-بیوتیک هاي عمومی و داروهاي پرمصرف OTC همچنان قابل توجه  است. همچنین افزایش مصرف ویتامین ها و مکمل ها سبد فروش محصولات شرکت در سال جاري را تغییر داده است.

در سال 1400، شرکت کارخانجات داروپخش، 16 درصد، روناک دارو، اکسیر، صنایع پودر شیر مشهد، سیناژن، آریوژن فارمد و داروسازی عبیدی تأمین کنندگان اصلی شرکت توزیع داروپخش بودند.  

 

مبلغ فروش ماهانه شرکت توزیع داروپخش

 

نتیجه گیری

 

انتظار تداوم رشد درآمد شرکت توزیع داروپخش با توجه به حذف ارز ترجیحی دارو، در کنار روند باثبات درآمدزایی شرکت در سال های گذشته و تقسیم سود میانگین 93 درصدی در سال های اخیر، از جمله عوامل قابل توجه برای سرمایه گذاری بلندمدت در سهم «دتوزیع» است.

در شرایط کنونی نسبت قیمت به درآمد آینده نگر (P/E forward) 1401 در سطح 5 واحدی قرار میگیرد.

 

 




«شبصیر» ارزنده است؟
توسط الناز جمالی 27 بهمن 1400 ساعت 09:32
آیا «حتاید» ارزنده...
توسط الناز جمالی 12 بهمن 1400 ساعت 12:02
آیا «نوری» خریدنی...
توسط الناز جمالی 02 آذر 1400 ساعت 07:52