عدم نیاز به دانش خاص و صرف وقت

 

یکی از مهم‌ترین چالش‌های سرمایه‌گذاران، بخصوص در بازار سرمایه عدم آشنایی با بورس بازار و شناخت عوامل مؤثر بر بازار است که در نتیجه، تصمیم‌گیری در خصوص زمان ورود و یا خروج از بازار را برای افراد دشوار می‌سازد. از سوی دیگر جستجوی تمام بازارها، عملکرد شرکت‌ها و بررسی مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی که هر یک به نوعی بر روند بازار سرمایه مؤثرند، برای سرمایه‌گذاران امری زمان‌بر و دشوار خواهد بود.

اما مورد توجه قرار دادن این مورد از مزایای سبدگردانی برای کسانی که دانش تخصصی یا زمان کافی برای ارزیابی و تحلیل بازار سرمایه و عوامل تأثیرگذار بر این حوزه را ندارند، بسیار مناسب است، چرا که به راحتی و بدون صرف اندک زمانی در این باب و با استفاده از دانش افراد متخصصی که مدیریت سبد دارایی‌شان را به عهده دارند، از سود بازار سرمایه منتفع خواهند شد.

مدیریت حرفه‌ای

از دیگر مزایای سبدگردانی، داشتن تیم مدیریت حرفه‌ای در سبدگردانی است و این عاملی است که تفاوت عمده سبدگردانی با روش‌ سرمایه‌گذاری مستقیم را به نمایش می‌گذارد. مدیران حرفه‌ای سبدگردانی به دلیل بهره‌مندی از دانش بالای مالی متخصصان بازار سرمایه، دائماً در حال ارزیابی بازار‌های داخلی و خارجی هستند و بر این اساس، از اطلاعات جامعی جهت سرمایه‌گذاری بهتر و کسب سود بیشتر برخوردارند. این متخصصان با تجربه‌ی سال‌ها فعالیت در بازار‌های مالی، توانسته‌اند شناخت و تسلط قابل پذیرشی بر صنایع و شرکت‌ها داشته و به دور از شایعات و هیجانات و با تکیه بر واقعیات حاصل شده از تحلیل‌های حرفه‌ای، سرمایه‌گذاری امنی برای سرمایه‌گذاران فراهم آورند.

عدم وجود تضاد منافع

از دیگر مزایای سبدگردانی که عامل مهمی میان شرکت سبدگردان و شخص سرمایه‌گذار محسوب می‌شود، عدم وجود تضاد منافع است؛ یعنی شرکت سبدگران نمی‌تواند تحت‌تأثیر منافع و سود بیشتر، تصمیمات و رفتارهای حرفه‌ای خود را – که نسبت به آنها مسئول است – تغییر دهد، چرا که کارمزد متغیر شرکت سبدگردانی، در گرو سودآوری بیش از نرخ بهره‌ی بدون ریسک است.

معافیت از مالیات

یکی دیگر از مزایای سبدگردانی، معافیت مالیاتی است. از آن‌جا که بازار سرمایه می‌تواند نقدینگی را به سمت تولید و اشتغال حرکت دهد و منجر به افزایش انگیزه موجود در حوزه فعالیت و توسعه بازار شود، بسیار مورد حمایت دولت‌ها است و دولت‌ها برای حمایت از این بازار، قانون معافیت خدمات بازار سرمایه از مالیات را تصویب کردند. بدین‌ترتیب سود حاصل از سبدگردانی که به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد، معاف از مالیات خواهد بود. البته این معافیت به طور مستقیم بر سرمایه‌گذاران تأثیر نمی‌گذارد، اما باعث می‌شود که انگیزه فعالین جهت توسعه بازار بیشتر گردد.

دارایی‌های سبد سرمایه‌گذاری می‌تواند متنوع و انعطاف‌پذیر باشد.

در سبدگردانی اختصاصی این قابلیت وجود دارد که ترکیب متنوعی از دارایی‌های مالی خریداری و سرمایه‌گذاری شود. بدین صورت سرمایه‌گذار جدا از سرمایه‌گذاری در سهام، می‌تواند ترکیبی از اوراق بهادار، صندوق‌های طلا، گواهی‌های کالایی را نیز در سبد خود داشته باشد و در آنها سرمایه‌گذاری کند.