در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری گزینه‌های زیادی تاثیرگذار هستند. سرمایه‌گذار نیز باید یکسری مراحل را طی کند تا راحت­‌تر بتواند صندوق سرمایه گذاری مناسب خودش را انتخاب کند.

مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری عبارتند از:

  1. روحیات و میزان ریسک پذیری فردِ سرمایه‌گذار
  2. مشخص کردن بازه سرمایه‌گذاری
  3. بررسی شرایط اقتصادی کشور
  4. مقایسه و انتخاب بهترین صندوق

 

اولین گام برای انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب، توجه به روحیات و میزان ریسک پذیری شماست. یعنی شما برای رسیدن به سود مورد نظرتان تا چه حد حاضر به ریسک کردن هستید؟ آیا فردی هستید که ترجیح می‌دهد ریسک زیاد را به جان بخرد تا سود بیشتری نصیبش شود، یا آدم کم ریسکی هستید که بدنبال کسب سود کم و ماهیانه است؟

انواع صندوق های سرمایه گذاری با توجه به ترکیب دارایی خود امکان سرمایه گذاری را هم برای افراد ریسک پذیر و هم برای افراد ریسک گریز فراهم کرده‌اند. بطورکلی صندوق‌های سرمایه گذاری به سه دسته اصلی با درآمد ثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند. این سه نوع صندوق با توجه به ترکیب دارایی خود و سهامی که در سبد خود دارند دارای میزان ریسک متفاوتی هستند.

دومین گام در انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری مشخص کردن بازه سرمایه گذاری و توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است. مهمترین سوالی که باید قبل از سرمایه گذاری از خودتان بپرسید این است که می‌خواهید برای چه مدتی سرمایه‌تان صرف سرمایه‌گذاری کنید؟ می‌خواهید یک سرمایه‌گذاری چند ماه داشته باشد یا چند ساله؟

یک صندوق سرمایه گذاری خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

 

  • نوع صندوق انتخابی با روحیات و میزان ریسک پذیری شما مطابقت داشته باشد.

  • نوع صندوق و مقدار سرمایه گذاری، با توجه به بازه سرمایه گذاری شما (کوتاه مدت یا بلند مدت) و شرایط اقتصادی جامعه انتخاب شود.

  • برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری، صندوق‌های مختلف را با یکدیگر و با بانک و شاخص بورس مقایسه کنیم.

  • اگر بدنبال دریافت سود ماهیانه هستیم، سعی کنیم صندوقی را انتخاب کنیم که پرداخت سود دوره‌ای داشته باشد.

 

۶ نکته مهم برای انتخاب صندوق های سرمایه گذاری:

 

عملکرد گذشته صندوق

یکی از موارد مهم برای انتخاب صندوق های سرمایه گذاری عملکرد گذشته آن ها است. با توجه به اینکه مدت زیادی از آغاز فعالیت های صندوق های سرمایه گذاری نمی گذرد اما تاکنون بسیاری از آن ها رشد قابل توجهی را نشان داده اند. با نگاهی به سابقه صندوق ها می توان رابطه مثبتی بین رشد دارایی های صندوق و عملکرد آن ها مشاهده کرد. این تاثیر در صندوق های بزرگ و کوچک می تواند متفاوت باشد. بنابراین یکی از مواردی مهمی که هر سرمایه گذار قبل از انتخاب و سپرده گذاری در صندوق ها باید در نظر بگیرد این است که بازدهی های دوره ای صندوق را در شرایط مختلف بازار در نظر بگیرد.

ریسک پذیری سرمایه گذار

افراد مختلف درجه های ریسک پذیری مختلفی دارند و براساس اهداف و انتظارات خود از سرمایه گذاری، گزینه های متعددی را برای سرمایه گذاری می توانند در نظر بگیرند. برخی ممکن است ریسک های بالاتری را بتوانند تحمل کنند و با داشتن انتظار بازده های بالاتر در دارایی های با ریسک بیشتر مانند سهام و صندوق های در سهام سرمایه گذاری کنند. برخی دیگر ریسک گریز هستند و سرمایه گذاری با درجه اطمینان بیشتری را انتخاب می کنند. افراد ریسک گریز تمایل دارند تا دارایی های کم ریسک مانند سپرده های بانکی و صندوق های با درآمد ثابت را انتخاب کنند. بعضی از افراد نیز هم در دارایی های پرریسک و هم در دارایی های کم ریسک سرمایه گذاری می کنند تا سبد متنوع با ریسک متعادلی را داشته باشند. بنابراین هر فرد قبل از آغاز به سرمایه گذاری و انتخاب گزینه متناسب با خود، باید میزان ریسک پذیری و انتظار بازدهی خود را تعیین کند.

نرخ سود پیش‌بینی شده صندوق

افراد، سپرده گذاری در حساب‌های بانکی را انتخاب می‌کنند تا نرخ سودی مشخص را بر روی اصل پول خود دریافت کنند. بسیاری از بانک ها برای سپرده های بانکی نرخ سودی را به‌عنوان تضمین سود در نظر می‌گیرند. نرخ سود تضمینی به این معنا است که بانک به‌طور قطع بر اساس بازدهی اعلام شده بر روی وجه سپرده گذاری به سرمایه گذاران سود می‌دهد. این بازدهی ممکن است در بازه‌های زمانی متفاوتی مانند ماهانه، سه‌ماهه، سالانه و … باشد. برخی دیگر از سپرده های بانکی نیز سودی بیش از سود تضمین شده ارائه می‌دهند. این میزان سود و کسب بازدهی بر روی سرمایه کل سپرده ها پس از پایان دوره، مشخص می‌شود.

از بین انواع صندوق های سرمایه گذاری، بیشتر صندوق های با درآمد ثابت سودی را بر سپرده سرمایه گذاران ارائه می دهند. اما طبق قوانین سازمان بورس، صندوق های سرمایه گذاری اجازه تضمین سود را ندارند و تنها می‌توانند نرخ سود پیش‌بینی شده خود را اعلام کنند. نرخ سود پیش‌بینی شده دوره‌های آتی توسط صندوق، بر اساس بازدهی دوره‌های قبل اعلام می‌شود. این صندوق ها دوره پرداخت سود خود را مشخص می‌کنند که این دوره می‌تواند ماهانه، سه‌ماهه، شش‌ماهه، یک‌ساله و دوره‌های دیگری باشد. برخی دیگر از صندوق ها دوره پرداخت سود را مشخص نمی‌کنند. برای مثال صندوق های سرمایه گذازی در سهام پرداخت سود ندارند و افراد از طریق افزایش ارزش خالص دارایی واحد صندوق می توانند کسب سود کنند. شایان ذکر است که؛ ایجاد بازدهی منفی نیز در صندوق های سرمایه گذاری محتمل است؛ اما هرچقدر پشتوانه صندوق سرمایه گذاری قوی‌تر باشد، امکان ایجاد سود منفی کمتر خواهد شد. حتی در برخی از موارد، سود پرداختی صندوق ها بر اساس عملکرد پایان دوره آن‌ها از سود اعلامی شده بیشتر است.

ضامن نقد شوندگی

یکی از موارد بسیار مهم برای در نظر گرفتن صندوق سرمایه گذاری مناسب، ضامن نقد شوندگی صندوق است. افرادی که به دنبال افزایش سرمایه خود هستند، ابتدا به دنبال حفظ آن سرمایه هستند؛ بنابراین وجود ضامن نقد شوندگی صندوق این اطمینان خاطر را به سهامداران می‌دهد که آن‌ها در هر زمانی می‌توانند واحدهای صندوق را بفروشند و سرمایه خود را نقد کنند. ضامن نقد شوندگی در واقع یک شخصیت حقوقی است که تعهد خرید واحدهای سرمایه گذاری را می‌دهد.

بتای صندوق

ضریب بتا یا Beta Coefficient، میزان درجه حساسیت یک سبد از دارایی ها را نسبت به ریسک های کلان اقتصادی (ریسک سیستماتیک) نشان می‌دهد. ریسک سیستماتیک ریسکی است که با افزایش تنوع سبد سهام قابل حذف نبوده و مربوط به بازار است که آن را ریسک بازار نیز می‌نامند. این ریسک نه تنها بر سهام یک شرکت بلکه بر کل بازار تأثیر می‌گذارد. سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه باید نسبت به ریسک‌های موجود در این بازار مطلع باشند تا بر اساس میزان ریسک‌پذیری خود بهترین نوع سرمایه گذاری را انتخاب کنند. ضریب بتا به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا بتوانند ریسک گزینه‌های موجود را بهتر شناسایی کنند. محاسبه بتای صندوق نیز به سهامداران کمک می‌کند تا بتوانند میزان ریسک صندوق را دریابند. 

یکی از خدمات شرکت سبد گردان پاداش سرمایه مدیریت صندوق های سرمایه گذاری در انواع مختلف بوده و سرمایه گذاران با توجه به نوع انتظارات خود از کسب بازدهی از سرمایه گذاری میتوانند به انتخاب هر یک از این صندوق ها اقدام نمایند.




سرمایه گذاری برای آینده...
توسط مجتبی ترکی 08 دی 1400 ساعت 13:43
گام دوازدهم آموزش ; تاثیر و تشخیص حجم...
توسط مرضیه گل محمدی 04 مهر 1400 ساعت 13:32
صندوق سرمایه گذاری چه مزایایی برای...
توسط حاتمی 03 خرداد 1400 ساعت 14:40
صندوق سرمایه گذاری...
توسط فاطمه محرابی 25 اردیبهشت 1400 ساعت 15:55