خلاصه فعالیت شرکت

شرکت پتروشیمی قائد بصیر به عنوان اولین تولید کننده اکریلونیتریل استایرن بوتادین ABS و SAN در بخش خصوصی تحت لیسانس شرکت کمهو (KUMHO) کره در سال (1998) 1376 تاسیس گردید و در سال 1382 شروع به تولید و عرضه محصولات به بازار نمود. مجتمع تولیدی پتروشیمی قائدبصیر در زمینی به مساحت 30 هکتار در استان اصفهان ککیلومتر 10 جاده گلپایگان خمین واقع شده است. شرکت پتروشیمی قائدبصیر تولیدکننده محصول کوپلیمر اکریلونیتریل-بوتادین-استایرن (Styrene Butadiene Acrylonitrile ) در گرید های متنوع تزریق عمومی، اکستروژن و ورق، مقاوم به ضربه، مقاوم به حرارت، مقاوم در برابر شعله وری (خود خاموش شونده) آنتی استاتیک است. پلیمر استایرن اکریلونیتریل (SAN)، نیز پلاستیکی سفت و سخت و شفاف بوده که به رزین اکریلونیتریل استایرن نیز معروف است. SAN در اثر کوپلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیتریل تولید می‌شود. محصولات این شرکت (SAN & ABS) تا کنون به کشورهای زیر صادر شده است : آمریکای جنوبی ، آفریقای جنوبی ، ایتالیا ، انگلستان ، آلمان ، اسپانیا ، یونان ، ترکیه ، مصر ، کره جنوبی ، مالزی ، پاکستان ، چین و ... عمدتا محصولات تولیدی شرکت به صورت کیسه های 25 کیلوگرمی بر روی پالتهای 1250 کیلوگرمی بسته بندی و به بازار ارائه می شود. همچنین محصولات این شرکت بعضا به در جامبو بگهای 800 تا 1000 کیلوگرمی نیز به فروش می رسند.  شرکت گروه توسعه انرژی تدبیر، با سهم 39 درصدی، موسسه بنیاد پانزده خرداد با سهم 20 درصدی، شرکت گروه سرمایه گذاری تدبیر، با سهم 6 درصدی و شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با سهم 5 درصدی سهامداران اصلی «شبصیر» هستند.ظرفیت عملی تولید ABS شرکت قائدبصیر سالانه معادل 35 هزار و 500 تن است.  مواد اولیه ABS شامل استایرن مونومر، (سهم 39 درصدی از مبلغ مواد مستقیم مصرفی) اکریلونیتریل (37 درصد)، بوتادین (10 درصد) است. اکریلونیتریل عمدتا از طریق کشورهای چین، هندو بلاروس خریداری میگردد، تأمین کننده استایرن مونومر پتروشیمی پارس و تامین کننده بوتادین پتروشیمی تبریز، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی جم است. شرکت پتروشیمی قائدبصیر دارای سهم بازار 70 درصدی در ایران است. علاوه بر پتروشیمی قائدبصیر، پتروشیمی تبریز نیز ABS  را در سبد محصولات خود دارد. بخشی از بازار نیز با واردات تامین میشود. شرکت پتروشیمی جم برنامه برای بهره برداری از طرح تولید ABS دارد. در 10 ماه ابتدای 1400، حدود 14 درصد از فروش حاصل از درآمدهای صادراتی است.

نکات مهم

 اکریلونیتریل بوتادین استایرن، از صنایع پایین دستی در زنجیره تولید مواد پتروشیمی است. محصول ABS توسط مصرف کننده نهایی شامل خودروسازان، تولیدکنندان لوازم خانگی و پزشکی و سایر صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. با وجود اینکه در سال 1398 میانگین قیمت ABS فوب خاورمیانه 1400 دلار به ازای هر تن بود و در میانه سال 1398 تا نزدیک کف 1000 دلاری نیز رسیده بود. در سال 1399، شاهد رشد تدریجی قیمت جهانی ABS بودیم؛ به صورتی که با وجود شروع سال در قیمت 1190 دلاری اما در آذر 1399، قیمت ABS  از سطح 2000 دلاری/تن عبور کرد و بالای سطح مزبور تثبیت شد.

شوک ناشی از پندمیک در سال 2020  و سپس خروج از بحران با شتاب گرفتن قیمت های جهانی همگام شد. به این ترتیب رشد قیمت محصولات بالادستی شامل بوتادین استایرن و اکریلونیتریل از یک سو در کنار تقویت تقاضا از صنایع پایین دستی جهش قیمت ABS را رقم زد. بازگشت تقاضا به ویژه از سوی صنایع خودروسازی و همچنین صنایع تجهیزات پزشکی با توجه به شیوع پندمیک، از جمله عوامل حمایت از قیمت ABS شد.

تعطیلی های کارخانه های تولیدکننده خوراک ABS، با توجه به تعطیلی به دلیل کمبود برق و آلودگی در چین و در نتیجه با کمبود خوراک، اکریلونیتریل و استایرن قیمت ABS در آسیا توانست به صورت مقطعی از مرز 3000 دلار عبور کند. در ماه های اخیر قیمت ABS در آسیا با اندکی افت همراه شد.

پیش بینی میشود بازار ABS با رشد سالانه 6.9 درصدی همراه شود و تا سال 2027، کارشناسان اندازه بازار جهانی ABS را 42 میلیارد دلار تا سال 2027 پیش بینی میکنند.

با توجه به انعطاف پذیری، مقاومت و سبکی پیش بینی میشود در بازار خودروهای جدیدتر، برقی، اقبال بیشتری برای این محصول وجود داشته باشد. هم اکنون ABS در صنایع خودروسازی و هوایی کاربرد قابل توجهی دارد.با وجود چشم انداز اصلاح نسبی قیمت ABS، همچنان بالا بودن قیمت حامل های انرژی، نفت و گاز، با رشد قیمت خوراک استایرن و اکریلونیتریل، احتمال ریزش قابل توجه ABS در کوتاه مدت را تا حدی دور از انتظار کرده است. در این تحلیل میانگین قیمت ABS برای سال 1400، 2330 دلار فرض شده است که تا حدی خوش بینانه است.  تعرفه واردات ABS به کشور 15 درصد است و نرخ فروش گرانول ABS داخلی نسبت به صادراتی شرکت پتروشیمی قائدبصیر با توجه به هزینه های صادراتی به صورت میانگین 14 درصد بالاتر از نرخ فروش صادراتی در گزارش های ماهانه 12 ماه اخیر است.

 

نتیجه گیری

برای سال 1401، اصلاح نسبی قیمت ABS مورد انتظار است، به این ترتیب در این تحلیل میانگین قیمت ABS، برای سال 1401 معادل 2330 دلار و نرخ دلار 25 هزار تومان فرض گرفته شده است.  گرچه باید توجه داشت تشدید نوسانات قیمت نفت بر قیمت های محصولات پتروشیمی به شدت موثر است. بنابراین با توجه به ریسک های ژئوپولتیک موجود در بازار نفت، از جمله احتمال توافق بین المللی ایران و یا وقوع جنگ میان اکراین و روسیه و جهش اخیر قیمت نفت برنت و WTI به بالاتر از 90 دلار با کمبود عرضه، در نتیجه رسیدن به سقف 7ساله، می تواند بر معادلات در بازار پایین دستی پتروشیمی به شدت اثرگذار شود.

با افزایش اسپرد میان قیمت ABS و خوراک استایرن و بوتادین، در سال 1399 و 9 ماه ابتدای 1400، شاهد جهش قابل توجه حاشیه سود ناخالص «شبصیر» بودیم. همچنان روند قیمت نفت و گاز در کنار تقاضای پایین دستی عوامل اثرگذار بر بازار ABS هستند.

با مفروضات کنونی و با فرض تقسیم سود 85 درصدی (میانگین دو سال اخیر) نسبت قیمت به درآمد آینده نگر (P/E forward) 1401 «شبصیر» در سطح 5.4 واحدی قرار میگیرد.

تحلیل حساسیت سود هر سهم «شبصیر» سال 1401 نسبت به تغییرات نرخ فروش ABS و نرخ دلار

تحلیل گر بنیادی: طلیعه لطفی زاده 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.




تحلیل بنیادی شرکت توزیع داروپخش...
توسط حاتمی 07 تیر 1401 ساعت 20:10
«کاوه» زیر ذره بین...
توسط الناز جمالی 14 فروردین 1401 ساعت 16:08
آیا «حتاید» ارزنده...
توسط الناز جمالی 12 بهمن 1400 ساعت 12:02
آیا «نوری» خریدنی...
توسط الناز جمالی 02 آذر 1400 ساعت 07:52