خلاصه فعالیت شرکت

هلدینگ تایدواتر خاورمیانه یکی از بزرگ ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات بندری و دریایی کشور است. تایدواتر خاورمیانه به همراه شرکت های تابعه خدمات بندری شامل کانتینر، کالای عمومی و متفرقه‌، کالای فله‌، مایعات و مخازن، خدمات دریایی شامل یدک‌کشی و راهنمایی کشتی ها، آتش نشانی دریایی و عملیات جست وجو و نجات، خدمات لایروبی، سالویج، فنی و مهندسی، آموزشی، فناوری اطلاعات، ایجاد و مدیریت بنادر خشک و راه اندازی ترمینال های اختصاصی و خدمات حمل و نقل چند وجهی (ریلی- جاده ای) را ارائه می کند.

تایدواتر خاورمیانه در سال ۱۳۴۷ با نام شرکت داریوش به ثبت رسید. در ﺳﺎل ۱۳۶۸، سهم ۴۹ درصدی ﺷـﺮﻛﺖ ﺗﺎﻳﺪ واﺗﺮ متعلق به آﻣﺮﻳﻜﺎ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻨﺎدر و ﻛﺸﺘﻴﺮانی جمهوری اسلامی ایران انتقال یافت. هم اکنون فراز انرژی دنا با سهم 65 درصدی و سرمایه گذاری افتخار سهام با سهم  3 درصدی سهامداران اصلی شرکت هستند.

فعالیت اصلی این شرکت‌ تخلیه وبارگیری سه دسته کالای کانتینری (۲۰ و ۴۰ فوتی)، جنرال کارگو (کالای عمومی) و همچنین کالای فله (عمدتا غلات) است. تخلیه و بارگیری کانتینر‌ها استاندارد‌های جهانی داشته و مستلزم برخورداری از تکنولوژی بالاتری هستند.

فعالیت شرکت اصلی تایدواتر خاورمیانه در سه ناحیه اصلی، هرمزگان، سهم 76 درصدی از درآمدهای عملیاتی در 9 ماهه 1400، خوزستان، سهم 26 درصدی و ناحیه مازندارن سهم یک درصدی است.

ناحیه هرمزگان، شامل درآمد حاصل از تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجائی، محوطه اختصاصی 1 و 2 و محوصه ریلی و شاهد بندر رجایی را شامل میشود.

ناحیه خوزستان شامل عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای فله (گروه غلات) و عمومی و مواد معدنی در بندر امام خمینی را شامل میشود.

ناحیه مازندران، بندر امیرآباد، عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای فله (گروه غلات) و همچنین کانتینری در این بندر را شامل میشود.

در سال 1399، سهم تایدواتر خاورمیانه از تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجائی، 49.7 درصد، همچنین از کل تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی 55 درصد بوده است.

میزان عمیلات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری شرکت تایدواتر خاورمیانه در بندر شهید رجائی، در 9 ماهه ابتدای 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 21.9 درصدی همراه شده است.

شرکت های فرعی شامل شرکت راهیاب رایانه گستر (با مالکیت 99.6 درصد) ، شرکت سرمایه گذاری افتخار سهام (80 درصد)، شرکت خط دریا بندر (52 درصد)، شرکت حد دریا (96 درصد)، شرکت خدمات بندری دریایی خلیج فارس کیش (98.8 درصد)، شرکت کانتینری بیکران قشم (98 درصد)، شرکت تندر ایرانیان(82 درصد)، شرکت آموزشی فناوری ساحل و فراساحل(95 درصد)، شرکت ساخل گستر پارس (49 درصد) است.

شرکت تایدواتر خاورمیانه، در سال 1400، افزایش سرمایه 261 درصدی از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها (زمین) را به ثبت رساند.

نکات مهم

در حال حاضر با وجود ظرفیت 285 میلیون تنی بنادر کشور، تنها 60 درصد از این ظرفیت مورد کاربری است. طی دو سال اخیر، بیش از 6 هزار میلیارد تومان توافق تجاری میان شرکت های خصوصی در این بخش صورت گرفته است.

با وجود موقعیت مناسب ایران در منطقه به عنوان هاب بین المللی، همچنان تحریم های آمریکا باعث بلااستفاده ماندن قسمتی از ظرفیت این بخش شده است. در سال 1399، علاوه بر مسائل بین المللی و تحریم ها، شیوع ویروس کووید-19 باعث کاهش قابل توجه حجم تجارت جهانی شد. اما از ابتدای سال 1400، شاهد صعود حجم تجارت جهانی بودیم.

طبق آمار سازمان بنادر و کشتیرانی، میزان تخلیه و بارگیری بنادر از ابتدای سال 1400 تا 11 بهمن در بنادر کشور، در مجموع 132 میلیون تن گزارش شده است که 18.7 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.

تا 11 بهمن 1400، میزان تخلیه و بارگیری در همه رشته ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است؛ کانتینری، 15 درصد، فله خشک، 13.7 درصد، فله مایع، 20 درصد، جنرال کارگو، 9 درصد و نفتی 29 درصد.

کلیه تعرفه های خدمات بندری به پیشنهاد سازمان بنادر و دریانوردی و تصویب ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده در وزارت صمت تعیین میشود.

بر اساس آخرین کتابچه تعرفه های خدمات بندری و دریایی، قابل اجرا از ابتدای 1400، هزینه تخلیه و بارگیری در بنادر جنوبی (به جز چابهار) کانتینر 20 فوتی، 177 دلار و 40 فوتی، 266 دلار است.

کلیه صورتحساب های درآمدی شرکت شامل دو بخش است که  یکی اعلام تعرفه توسط سازمان بنادر و دریانوردی است و دیگری بخش ارزی است. نرخ تسعیر ارز نیز توسط سازمان بنادر و دریانوردی تعیین میشود.

درآمد حاصل از تخلیه و بارگیری کانتینر (THCTerminal Handling Charges) بین شرکت های اپراتور،  و سازمان امور بنادر و دریانوردی به صورت سهم 41.9 درصدی برای شرکت های اپراتور و سهم 58.1 درصدی سازمان بنادر و دریانوردی تقسیم میشود.

همچنان تحریم های علیه ایران، فرسودگی ناوگان حمل و نقل، مشکلات در تراکنش های مالی به دلیل عدم پیوستن ایران به لوایح FATF، تصاحب بازار ایران توسط رقبا از جمله چالش های جدی در صنعت حمل و نقل کشور هستند.

نتیجه گیری

افزایش 19 درصدی حجم تجارت در 11 ماه ابتدای سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سهم بازار 50 درصدی «حتاید» در بنادر اصلی کشور، بندر شهید رجائی، واقع در بندرعباس استان هرمزگان، و بندر امام خمینی واقع در ماهشهر استان خوزستان و بندر امیرآباد واقع در بهشهر، استان مازندران، و رشد مناسب سودآوری شرکت اصلی در ماه های اخیر از عوامل خوش بینی به پایداری درآمد «حتاید» است.

با توجه به قرار گرفتن در مراحل حساس مذاکرات بین المللی و احتمال حصول توافق برای بازگشت به «برجام» این عامل می تواند با رشد حجم تجارت و در نتیجه ایجاد امکان کسب درآمد برای شرکت «حتاید» و شرکت های زیرمجموعه آن که علاوه بر عملیات تخلیه و بارگیری در زمینه ارائه خدمات به کشتی ها از جمله خدمات سوخت رسانی و سایر فعالیت های بندری و دریایی فعالیت دارند، فرصت مناسبی برای افزایش درآمدزایی را فراهم آورد.

در 2 سال های گذشته نسبت تقسیم سود، 60 درصد بوده است. به این ترتیب با فرض تقسیم سود 60 درصدی در سال 1401، نسبت قیمت به درآمد سال 1401 (P/E forward) در سطح 4.9 واحدی قرار میگیرد.

تحلیل حساسیت سود هر سهم «حتاید» سال 1401 نسبت به تغییرات نرخ ارائه خدمات و تغییرات مقدار تخلیه و بارگیری کلیه کالاها

 

تحلیل گر بنیادی: طلیعه لطفی زاده 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.




تحلیل بنیادی شرکت توزیع داروپخش...
توسط حاتمی 07 تیر 1401 ساعت 20:10
«کاوه» زیر ذره بین...
توسط الناز جمالی 14 فروردین 1401 ساعت 16:08
«شبصیر» ارزنده است؟
توسط الناز جمالی 27 بهمن 1400 ساعت 09:32
آیا «نوری» خریدنی...
توسط الناز جمالی 02 آذر 1400 ساعت 07:52