به‌طور کلی دو روش سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد:

۱- سرمایه‌گذاری مستقیم

۲-‌سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

سرمایه‌گذاری مستقیم که در آن شخص، دارای دانش و فرصت کافی برای انجام معاملات و آگاهی از اخبار، اطلاعیه‌ها و متغیرهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اثرگذار بر بازار بوده و با این آگاهی نسبت به خرید یا فروش سهام شرکت‌ها اقدام می‌کند. اما طبیعتا همه افراد مهارت، اطلاعات و یا زمان کافی را برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند. این افراد می‌توانند به روش‌های دیگری در بورس سرمایه‌گذاری کنند. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری برای چنین افرادی، سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

صندوق  های سرمایه گذاری روشی غیرمستقیم اما مطمئن برای سرمایه گذاری در بورس برای افرادی است که دانش و اطلاعات لازم را برای وارد شدن به این بازار در اختیار ندارند یا نمی توانند زمان کافی برای فعالیت و حضور در بورس صرف کنند. صندوق‌ های سرمایه گذاری با تجمیع وجوه سرمایه‌ گذاران و در اختیار داشتن منابع مالی زیاد و با استفاده از دانش و مهارت مدیریت سبد دارایی، تلاش می ‌کند این امکان را برای سرمایه‌ گذاران فراهم ‌کند تا با دارایی مورد نظر خود در سبدی متنوع از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌ گذاری نموده و از مزایای آن بهره ‌مند شوند.

در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاران با خریداری واحد های صندوق سرمایه گذاری یا اصل سهام، پول خود را در اختیار شرکت قرار می دهند. هر واحد، نشان دهنده سهم سرمایه گذار از درآمدهای صندوق سرمایه گذاری است. این شرکت ها با مدیریت حرفه ای که دارند، تلاش می کنند با تشکیل پرتفوی از انواع اوراق بهادار و سهام، سرمایه گذاران را به سود برسانند.

 

دو راه برای کسب سود در صندوق سرمایه گذاری:

  • سود تقسیمی: بعضی از صندوق های سرمایه گذاری امکان دارد با توجه به سیاستی که دارند، از درآمد سودهای سهام پرتفوی یا بهره های اوراق با درآمد ثابت، سود را بین سرمایه گذارانشان تقسیم نمایند.
  • افزایش قیمت سهام صندوق سرمایه گذاری: با بالا رفتن ارزش پرتفوی صندوق، به صورت طبیعی باعث بالا رفتن خالص ارزش دارایی های صندوق می شود که خالص ارزش دارایی هر سهم، NAV نامیده می شود. این معیار برابر است با ارزش بازاری پرتفوی دارایی ها منهای هزینه ها تقسیم بر تعداد سهام منتشره.

 

واحد یا یونیت سرمایه‌گذاری چیست؟

همانطور که گفته شد هزار نفر از مردم سرمایه های خود را در صندوق های سرمایه گذاری قرار می دهند. همه این سرمایه ها روی هم دارایی های یک صندوق سرمایه گذاری را تشکیل می دهد. صندوق های سرمایه گذاری برای اینکه سهم هر شخص را از این دارایی ها مشخص کنند و همچنین به منظور تسهیل ورود و خروج سرمایه گذاران از صندوق ها بخش هایی با عنوان واحد یا یونیت هایی را تشکیل می دهند.

قیمت هر کدام از این واحد ها چیزی در حدود صد هزار تومان است که هر فرد به هنگام ورود به یک صندوق سرمایه گذاری می تواند یک تا چند واحد را خریداری کند و به هنگام خروج نیز به هر میزان واحد که خواست بفروشد. لذا شما با ۱۰۰ هزار تومان نیز می توانید وارد این صندوق های سرمایه گذاری شوید.

همچنین زمانی که نیاز به پول نقد داشتید لازم نیست که کل سرمایه خود را از صندوق خارج کنید بلکه می توانید به میزان نیاز پول برداشت کنید بدون اینکه به میزان سود دهی شما خللی وارد شود.

شرکت‌سبد گردان پاداش سرمایه تلاش می‌کند با متنوع‌سازی ومدیریت انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سلیقه مالی سرمایه‌گذاران را در نظر بگیرد تا سرمایه‌گذار بتواند انتخابی هم‌راستا با اهداف مالی‌ و متناسب با سطح ریسک‌پذیری خود داشته باشد.




سرمایه گذاری برای آینده...
توسط مجتبی ترکی 08 دی 1400 ساعت 13:43
صندوق سرمایه گذاری چه مزایایی برای...
توسط حاتمی 03 خرداد 1400 ساعت 14:40
بهترین صندوق سرمایه گذاری...
توسط فاطمه محرابی 28 اردیبهشت 1400 ساعت 15:02