روانشناسی بازار برای سرمایه گذاری به روش مستقیم

 

چطور می‌توانیم کنار تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، تشخیص بدیم که چه زمانی مناسب ورود به بازار بورس یا سهم مورد نظر می‌باشد؟؟

آیا کنترل احساسات و هیجانات کمکی به سرمایه گذاری ما می‌کند؟؟

با روانشناسی در بازار بورس چه میزان شکست یا موفقیت را تجربه می‌کنیم؟؟

شانس یا تجربه کدام مورد در دیدگاه روانشناسی بازار نقش مهمی را دارد؟؟

حالا ؛ کجا ! و چجوری ؟

اگر ذهنت درگیر این موضوع است ولی نمیدونی چکار کنی ؛ با ما همراه شو . . .

 

همان گونه که بازار‌های مالی از جمله بازار بورس می‌توانند باعث چند برابر کردن سرمایه و افزایش سودآوری باشند، به همان اندازه نیز می‌تواند باعث از بین رفتن سرمایه و ضرر در مدتی کوتاه باشد. به همین خاطر روانشناسی بازار بورس و سایر بازارهای مالی و شناخت رفتار سرمایه‌گذاران از عوامل اصلی موفقیت در این بازارها به حساب می‌آید.

 

 

نگه داشتن یک سهم برای مدت زمان بسیار طولانی، در واقع نشان دهنده این است که فرد می‌خواهد از زیان خود کم کند این فرآیند در زمینه معاملات بازار باعث به وجود آمدن احساسات، انگیزه‌ها و گاهی طمع یا امیدواری می‌شوند

در مورد معامله می‌توان فردی را که مواجه با یک روند کاهشی که هنوز هم قیمت آن در حال پایین رفتن است در نظر بگیریم؛ این فرد سهم خود را به خاطر تنفر از ضرر و زیان، سهم خود را نگه داشته و به این امید که این سهم به سمت بالا باز خواهد گشت ضرر بیشتری را تحمل می‌کند و گاهی اوقات هم مفهوم اجتناب از زیان باعث می‌شود که فرد مقداری کمی سود از فروش سهام خود دریافت کند حتی گاهی اوقات افراد رفتارهای غیر منطقی دیگری را نیز از خود بروز می‌دهند مثلاُ موفقیت‌ها را به مهارت خود و شکست‌ها را به بدشانسی نسبت می‌دهند.

موارد ذکر شده تنها اندکی از موردهایی هستند که هر سرمایه گذار به دلیل عدم برخورداری از مهارت روانشناختی از خود بروز می‌دهند و به زیان‌های بیشتری دامن می‌زنند در حقیقت در بازار سرمایه گذاری و معاملات، کنترل احساسات و درک معنای واقعی و عمیق روانشناختی معاملات، تفاوت میان موفقیت و شکست خواهد بود .

فرد سرمایه‌گذار باید در خود نظم و انضباطی ایجاد کند که اعتماد به نفس داشته و همیشه در حال آموختن و یادگیری باشد و مهارت‌های تصمیم‌گیری را در خود پرورش دهد تا بتوانند تصمیم درست را از نادرست تشخیص دهد

بسیاری از افراد تازه کار با کنترل نکردن احساسات خود بیشتر پول خود را در سال اول از دست می‌دهند و از بازار کنار می‌روند در حالی‌که اگر با آموزش‌های صحیح و به جا سرمایه‌گذاری خود را ادامه دهند به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کنند.

 

چند توصیه از دیدگاه سرمایه گذار موفق (وارن بافت) برای سرمایه گذاران مبتدی و تازه کار :

وارن بافت سومین نفر ثروتمند در جهان می‌باشد او می‌گوید من به عنوان سرمایه‌دار با افراد با تجربه ملاقات می‌کنم و در پایان ملاقات من، دارای تجربه می‌شوم ( تجربه در سرمایه گذاری یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت می‌باشد )و هر کجا اسم از سرمایه و سرمایه‌گذاری می‌آید نام ایشان به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دنیا خود نمایی می‌کند.توصیه‌های ایشان به شرح زیر می‌باشد :

  1. در سرمایه‌گذاری زیاد از حد تنوع به خرج ندهیم.
  2. به تصمیمات سرمایه گذاری خود شک نکنید.
  3. زمانی که اطلاعاتی از شرکتی که میزان کارایی آن را نمی‌دانید سرمایه گذاری نکنید.
  4. از درست بودن اخباری که دریافت می‌کنید اطمینان داشته باشید.
  5. شما با خرید سهام یک شرکت صاحب بخشی از آن شرکت می‌شود.
  6. شکست را تجربه‌ای ارزشمند بدانید ( تجربیاتتان را یادداشت کنید، تا در آینده نخواهید دوباره آنها را تجربه کنید )
  7. در سرمایه گذاری صبور باشید

 

با پاداش سرمایه، آسوده و پرسود باشید...

 

مدیر آموزش: مرضیه گل محمدی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.
 

 







بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 22 خرداد 1401 ساعت 15:49
بررسی نمودار سپاها
توسط مجتبی ترکی 17 خرداد 1401 ساعت 14:18
تحلیل نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 04 خرداد 1401 ساعت 12:17
بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 02 خرداد 1401 ساعت 08:48