انتخاب و بهینه سازی سبد سهام

 

حالا که با مفهوم ریسک و بازدهی آشنا شدیم بهتر است برای سرمایه گذاری با سود مناسب سبدی رو داشته باشیم که همیشه پر بار باشه .

چطور با کاهش سطح ریسک سبدی سبز را در بازار سهام داشته باشیم ؟؟

چه وزنی از سرمایه را به چه سهمی و صنعتی تخصیص بدیم ؟؟

وزن سبد بورسی با سرمایه ما چقدر باید همخوانی داشته باشد ؟؟

چقدر از سرمایه کلی را برای سرمایه گذاری در بورس در نظر بگیریم ؟؟

چند درصد بازدهی از سبدی که تشکیل دادم میتونم بگیرم ؟؟

حالا ؛ کجا ! و چجوری ؟

اگر ذهنت درگیر این موضوع است ولی نمیدونی چکار کنی؛ با ما همراه شو….

 

حالا که مقداری از سرمایه مازاد را در صندوق‌ها سرمایه گذاری کردیم و با ریسک و بازدهی آشنا شدیم می‌تونیم با مبلغ کم برای شروع وارد بورس بشیم اصطلاحی که خیلی رایج هست در بورس اینکه " بهتر همه تخم مرغ ها را در یک سبد نذاریم " به این دلیل که اگر ضرر کردیم همان مبلغ کمی که سرمایه گذاری کردیم را هم از دست ندیم پس بهتره بدونیم چی بخریم و به نسبت سرمایه مازادمون چند سهم از صنایع بورسی که فعال هستند رو تو سبدمون داشته باشیم که سود خوبی رو کنار سودی که ماهیانه در صندوق‌ها سرمایه گذاری کردیم داشته باشیم پس باید صنایع رو بشناسیم بدونیم چه صنعتی رو چه زمانی باید بخریم گزارشات شرکت‌ها و ارزش ذاتی شرکت‌ها را بررسی کنیم اگر نمی‌تونیم خودمون سبد بورسی داشته باشیم بهتره سرمایه خودمون رو به دست کسی بسپریم که بتونیم استفاده مفیدی رو ازش داشته باشیم.

 

موفقیت در بازار سهام یا هر بازار دیگری نیاز به انتخاب یک رویکرد مناسب و نظم فکری دارد . سبد سهامی که به خوبی تنوع بخشی شده باشد بهترین شانس برای رشد پایدار و طولانی مدت در سرمایه گذاری شما خواهد داشت .

 

برای خرید سهام بهتر به نکات زیر توجه کنیم :

سرمایه مازاد را برای سرمایه گذاری انتخاب کنیم سرمایه‌ای که حداقل 6 تا 12 ماه به آن احتیاج نداشته باشیم . ممکن است پس از سرمایه گذاری در سهام شما مجبور باشید برای مدتی سهم را در سبد خود نگه دارید که اینکار به سرمایه بیکار نیاز دارد .

با اخبار یا تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی همراه باشید قبل از سرمایه گذاری باید به اتفاقات سیاسی اقتصادی توجه داشته باشیم و تصمیمات سرمایه گذاری را با توجه به ( قیمت جهانی کالا، قیمت ارز، اقتصاد کلان و نرخ تورم، رشد ، تورم و....) این مسائل انجام بدهیم.

سبد سهام یا پرتفوی تشکیل بدیم برای سرمایه گذاری در بورس باید بخشی از سبد سهام را کوتاه مدت و بخشی را بلند مدت و میان مدت تقسیم کنیم عمدتا سرمایه گذارانی که روش میان مدت را برای سرمایه گذاری خود انتخاب می­‌کنند به مراتب بازدهی بیشتری از سرمایه گذارانی که کوتاه مدت سرمایه گذاری کردن را دارند.

 

راه‌های تنوع بخشی سهام

هر چقدر تعداد سهم‌­های یک سبد بیشتر و وابستگی بازده سهم‌ها به هم کمتر باشد ریسک غیر سیستماتیک هم کمتر می‌شود اما تنوع بخشی با هزینه می‌باشد و اداره یک سبد بزرگ از سهام نیاز به زمان دارد

سبد مبتنی بر ارزش بازار

وزن سهام هر شرکت در سبد با توجه به ارزش بازار آن شرکت در مقایسه با دیگر سهم‌های سبد تعیین می‌شود مثلا اگر 10 سهم با بیشترین ارزش بازار انتخاب شده و ارزش بازار سهم  اول نسبت به سهم دوم 15 درصد بیشتر باشد وزن سهم اول در سبد هم باید 15 درصد بیشتر از وزن سهم دوم باشد

وزن هر سهم در سبد با توجه به نسبت ارزش خرید آن سهم به کل ارزش سبد مشخص می شود.

 

برای مثال برای سرمایه یک میلیون تومانی 10 سهم را در سبد خود قرار می‌دهید در این صورت اگر 1000 سهم یک شرکت به قیمت 200 تومان خریداری شود ارزش خرید آن سهم 200 هزار تومان و وزن آن سهم در سبد معادل 20 درصد است

 

پس برای اینکه سبد مبتنی بر وزن بازار باشد باید نسبت وزن سهام در سبد با نسبت ارزش بازار شرکت مطابقت داشته باشد

 

سبد هم وزن

ساختار سبد هم وزن ساده و تمام سهم‌ها در سبد با یکدیگر برابر می‌باشد بدون توجه به اینکه ارزش بازار شرکت‌های مربوطه چقد می‌باشد

 

سبدگردانی اختصاصی که یکی از انواع سرمایه گذاری‌های غیر مستقیم می‌باشد که از مزایایی زیر برخورد دارد است :

مدیریت درست و اثر بخشی در سبد سهام

تشکیل سبد سرمایه گذاری با توجه به سطح ریسک سرمایه گذار

استفاده از تحلیل‌گران و متخصصان در انتخاب سبد سهام مناسب

پرهیز از رفتارهای هیجانی

 

با پاداش سرمایه، آسوده و پرسود باشید...

 

مدیر آموزش: مرضیه گل محمدی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.







بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 22 خرداد 1401 ساعت 15:49
بررسی نمودار سپاها
توسط مجتبی ترکی 17 خرداد 1401 ساعت 14:18
تحلیل نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 04 خرداد 1401 ساعت 12:17
بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 02 خرداد 1401 ساعت 08:48