معرفی  و مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق­‌ها

 

حالا که روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم رو انتخاب کردیم و میخواهیم تو صندوق‌­ها سرمایه‌گذاری کنیم چطور این کار رو انجام بدیم؟؟

 صندوقی که بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارد را چطوری انتخاب کنم؟؟

 چقدر از سرمایه مازادم یا سرمایه در گردشم رو به صندوق‌ها اختصاص بدم؟؟

حالا  کجا ! و چطوری ؟

اگر ذهنت درگیر این موضوع است ولی نمیدونی چکار کنی با ما همراه شو….

 

صندوق‌­های سرمایه‌گذاری فرصتی مناسب برای کسانی که زمان، دانش و تحمل ریسک کمتری دارند.

 

***قبل از هر چیزی باید کد بورسی داشته باشیم تا بتونیم یکی از صندوق‌­های سرمایه‌گذاری رو انتخاب کنیم  اگر هم کد بورسی نداشته باشیم می‌تونیم در سامانه صندوقی که می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم ثبت‌نام( تنها چیزی که لازم داری کارت ملی ) و فرایند خریدمون رو تکمیل کنیم ***

 

سرمایه‌گذاری در صندوق‌­ها چه مزایایی دارد؟

 

  1. ریسک و بازدهی سرمایه‌گذاری توسط تحلیل­‌گران و معامله­‌گران و تیم مدیریت سرمایه‌گذاری هر یک از صندوق‌­های سرمایه‌گذاری کنترل می‌­شود.
  2. برخلاف سرمایه‌گذاری در سهام که ممکن است در زمان فروش با صف­‌های سنگینی مواجه شویم و نتوانیم مقدار سرمایه مورد نیازمان را نقد کنیم، نقد شوندگی بالا در سرمایه‌گذاری در صندوق‌­ها به‌راحتی صورت می­‌گیرد.
  3. با توجه به انواع مختلف صندوق و سبد دارایی­‌های متنوع اون‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری به‌خوبی مدیریت می‌­شود .
  4. سرمایه‌گذاری در صندوق­‌ها نیاز به زمان و دانش و تخصص بازار سرمایه را ندارد و همه افراد به راحتی می‌­توانند سرمایه‌گذاری ­کنند.
  5. هر واحد صندوق رو می­‌توانیم با سرمایه خیلی کم خریداری کنیم .

 

چه مدت‌زمانی مناسب برای سرمایه‌گذاری کردن در صندوق‌­ها :

با توجه به اینکه نوسانات بازار سهام در روز و یا ... متفاوت هست و استراتژی معاملاتی که هر فردی می­تواند داشته باشد فرق دارد بهتر است در صندوق‌­های سرمایه‌گذاری به‌صورت بلندمدت حداقل یک یا دو سال سرمایه‌گذاری کنیم که اگر بازار در کوتاه‌مدت در شرایط اصلاحی قرار گرفت متضرر نشویم.

 

کدام صندوق سرمایه‌گذاری با توجه به استراتژی معاملاتی من سازگارتر هست و بهتر بازدهی می‌­دهد؟

صندوق‌­ها بر اساس نوع فعالیت، ترکیب دارایی­‌ها و میزان ریسک و بازدهی انواع مختلفی دارند که در بین انواع صندوق‌­ها صندوق با درآمد ثابت، مختلط، سهامی و مبنی بر سکه و طلا پرمخاطب‌ترین صندوق‌­های هستند که :

 

  • صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت( صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سرمایه بهگزین) : دارایی این صندوق­‌ها به سرمایه‌گذاری در سپرده‌­های بانکی و اوراق بهادار با درآمد ثابت (اوراق خزانه، اوراق مشارکت و...) می­‌باشد که ریسک سرمایه‌گذاری بسیار کم و بازدهی در این صندوق‌­ها ثابت می­‌باشد و مانند بازدهی ماهانه سپرده­‌های بانکی بلندمدت با سود بیشتر می­‌باشد .

 

  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی( صندوق سرمایه­‌گذاری پاداش سرمایه پارس/ صندوق مشترک بورسیران ) : دارایی این صندوق‌­ها در سهام سرمایه‌گذاری شده که ریسک سرمایه­‌گذاری بالا و بازدهی سرمایه‌گذاری در آن بسته به وضعیت کلی بازار سهام دارد .

 

  • صندوق­‌های سرمایه‌گذاری مختلط( صندوق ارمغان یکم ملل ) : دارایی این صندوق‌­ها از مجموع دارایی صندوق با درآمد ثابت و صندوق در سهام می‌­باشد. ریسک و بازدهی این صندوق بین صندوق­‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سهامی قرار دارد.

 

  • صندوق‌­های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه و طلا : دارایی این صندوق‌­ها به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا که در بازار سرمایه معامله می­‌شوند تخصیص داده می­‌شود و ریسک سرمایه‌گذاری بالایی دارد و بازدهی آن مشابه بازدهی سکه طلا  می‌­باشد.

 

  •  صندوق بازار گردانی( پاداش پشتیبان پارس ) : دارایی این صندوق­‌ها سهام شرکت­‌هایی که در بازار سرمایه فعال هستند را در اختیاردارند و با آن­ها خریدوفروش انجام می‌­دهند. هدف از این صندوق‌­ها دور کردن بازار از نوسانات شدید و رساندن ارزش سهام به ارزش ذاتی شرکت‌­های سهامی می­‌باشد که باعث نقد شوندگی و از دست‌کاری قیمت سهام توسط برخی از سودجویان بازار جلوگیری می‌­شود .

 

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا ETF چیست؟

 

صندوق‌­های سرمایه‌گذاری ازنظر چگونگی سرمایه­‌گذاری به دو دسته مبتنی بر صدور و ابطال و قابل معامله (ETF) تقسیم می­‌شوند:

سرمایه‌گذاری در صندوق‌­های مبتنی بر صدور و ابطال از طریق مراجعه حضوری به یکی از شعب صندوق یا درگاه اینترنتی انجام می‌­شود. اما صندوق ETF صندوقی هست که خرید و فروش واحد­های آن از طریق سامانه معاملاتی آنلاین همه کارگزاری‌­ها امکان‌پذیر می­‌باشد و این‌ که صندوق‌­ها مانند سهام شرکت­‌ها با نماد مربوط به خود در تابلوی معاملاتی درج‌شده و معامله آن­ها مثل معامله سهام می‌­باشد .

 

منظور از ارزش خالص دارایی (NAV) چیست؟

یکی از اصطلاحات پرکاربرد در سرمایه‌گذاری صندوق­‌ها NAV با ارزش خالص دارایی می‌­باشد. در سایت مربوط به هر صندوق به‌صورت روزانه سه نوع ارزش خالص دارایی گزارش داده می‌­شود .

 

NAV صدور: ارزش هر واحد صندوق را نشان می‌­دهد، که در واقع وجهی که باید بابت خرید هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق­‌های مبتنی بر صدور و ابطال باید پرداخت شود .

 

NAV ابطال: وجهی که پس از انصراف از سرمایه‌گذاری در صندوق‌­های مبتنی بر صدور و ابطال به ازای هر واحد به سرمایه­‌گذار پرداخت می‌­شود.

 

NAV آماری: در شرایط مشخصی مانند ایجاد صف فروش سنگین بر روی برخی از دارایی‌­های صندوق برای مدت طولانی، مدیران صندوق­‌ها می­‌توانند قیمت برخی از سهم‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری خود را تعدیل کنند که به ارزش خالص دارایی گزارش‌شده در این حالت NAV آماری گفته می‌­شود .

 

صندوق‌­های سرمایه‌گذاری از چه ارکانی تشکیل‌شده‌اند ؟

مدیر صندوق

متولی صندوق

حسابرس صندوق

مدیر ثبت صندوق

 

چطور می­توانیم صندوق­‌های سرمایه‌گذاری رو با یکدیگر مقایسه کنیم ؟

علاوه بر مقایسه بازدهی آن­ها ضریب بتا، ضریب آلفا همبستگی رشد شاخص و همبستگی با افت شاخص آن‌ها پارامترهای هست که باید موردبررسی قرار بدیم و اگر به دنبال سرمایه‌گذاری با پول کم باشیم باید NAV صدور صندوق­‌ها را در این مقایسه داشته باشیم. اساسنامه و امید نامه بهترین ابزار برای آشنایی بهتر با صندوق‌ها می­‌باشد .

 

با صندوق‌­های سرمایه گذاری پاداش سرمایه، پرسود باشید...

 

مدیر آموزش: مرضیه گل محمدی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.







بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 22 خرداد 1401 ساعت 15:49
بررسی نمودار سپاها
توسط مجتبی ترکی 17 خرداد 1401 ساعت 14:18
تحلیل نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 04 خرداد 1401 ساعت 12:17
بررسی نمودار نماد...
توسط مجتبی ترکی 02 خرداد 1401 ساعت 08:48