نسبت P/E  چیست؟

P/E یکی از نسبت های مهم مالی هست که از تقسیم قیمت (P= price) بر سود سهام (EPS)، محاسبه می شود. در واقع این نسبت به ما می گوید قیمت یک سهام چند برابر بیشتر از سود سالیانه اش است. نسب p/e یا پی به ای در اصطلاح فارسی به نسبت قیمت به سود هر سهم گفته می شود. P/E مخفف عبارت price/earning per share  می باشد.

 نسبت p/e در واقع انتظارات سرمایه گذاران از بازدهی آینده یک دارایی را نشان می دهد.به این معنی که یک سرمایه گذار حاضر است به ازای هر ۱ ریال بازدهی که بدست می آورد، چند ریال پرداخت کند.

نسبت p/e چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم در یک جمله و خیلی ساده بگوییم که p/e  چه کاربردی دارد،می توان گفت این نسبت یکی از ابزارهایی است که برای ارزش گذاری سهام مورد استفاده قرار می گیرد.تاکید می کنیم این نسبت فقط یکی از ابزارهای ارزش گذاری سهام است ، نه تنها ابزار ارزش گذاری.

اما چگونه از این نسبت برای ارزش گذاری استفاده می شود؟

یکی دیگر از نام های این نسبت،ضریب سهام است.برای ارزش گذاری با استفاده از p/e  باید عکس رابطه ای که توضیح دادیم مورد استفاده قرار بگیرد.به این شکل که یک p/e برای سهم محاسبه می شود،سپس در سود آن ضرب می شود و ارزش آن سهم بدست می آید.                P/E * eps = price

وقتی شما ارزش سهم را با این روش محاسبه می کنید،باید ببینید که قیمت آن سهم در بازار بیشتر از قیمت محاسباتی شماست یا کمتر.اگر قیمت سهم در بازار بیشتر از این عدد باشد،یعنی آن سهم ارزنده نیست.ولی اگر قیمت سهم در بازار کمتر از این عدد باشد،به این معنی است که آن سهم ارزنده است و قابلیت رشد دارد.نکته ای که اینجا وجود دارد این است که تمام این موارد به این بستگی دارد که شما نسبت p/e را به درستی محاسبه کنید درغیر این صورت ارزشی که برای سهام بدست می آورید اشتباه خواهد بود.

روش‌های محاسبه نسبت p/e

 p/e دنباله دار:

در این روش p/e بر اساس فرمول ذکر شده در بالا و از تقسیم price بر EPS بدست می‌آید که در واقع شکل ساده محاسبه نسیت p/e است.

p/e برآوردی:

این روش محاسبه نسبت p/e با نام های روش تحلیلی و پیشتاز هم شناخته می‌شود. این روش نسبت به روش دنباله‌دار پیچیده تر است. نسبت p/e در این روش با در نظر گرفتن عواملی نظیر تورم، نرخ سود شرکت و نرخ بهره بانکی محاسبه می‌شود.

 

جمع‌بندی

وقتی p/e یک سهم بالاست، نشان دهنده این است که بازار توقع دارد که سود آن شرکت در آینده رشد پیدا بکند. اگر انتظار بازار درست باشد وقتی سود شرکت زیاد شود، مخرج فرمول محاسبه p/e نیز بزرگ شده و در نتیجه نسبت p/e سهم مجددا متعادل می شود.

نسبت  p/e بالا همیشه به معنی ارزنده بودن سهم نیست. بلکه صرفا نشان دهنده توقع شرکت از سودآوری آن است. به همین شکل نسبت p/e پایین هم همیشه دلیل بر گران بودن سهم نیست.  بلکه نشان دهنده انتظار بازار از آن مبنی بر کاهش سود ان است. نکته مهم این است که باید توجه داشته باشید خیلی از اوقات بازار دچار اشتباه می‌شود. بنابراین بهتر است سرمایه‌گذار روش محاسبه این نسبت را فراگیرد و از آن استفاده کند.

برای مطالعه مطالب بیشتر در حوزه بازار سرمایه به بخش مقالات پاداش مراجعه نمایید.