سود مرکب چیست؟

سود مرکب، سودی ترکیب‌ شده و مضاعف می باشد به این معنی که در محاسبه سود مرکب (بر خلاف سود ساده که در محاسبه سود فقط به اصل سرمایه تعلق میگیرد) علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می گیرد، سودی که به سودها تعلق میگیرد هم در نظر گرفته می شود.

به بیان دیگر سود مرکب سود حاصل از اصل سرمایه به علاوه سود حاصل شده از سودهای قبلی که به آن «سودِ سود» یا «بهره بر سود» نیز گفته می‌شود، می باشد.

در محاسبه سود ساده، فقط اصل سرمایه و سودی که به آن تعلق می‌گیرد مهم است. مرکب کردن بهره، یعنی دریافت بهره از محل بهره؛ نتیجه این کار، آن را بهره مرکب می نامند در بهره ساده، بهره دریافتی سرمایه‌گذاری نمی‌شود و بنابراین بهره‌ای که در هر دوره بدست می آید ، فقط از محل سرمایه‌گذاری اولیه خواهد بود. اثر، مرکب کردن در بلندمدت واضح‌تر است و سرمایه رشد زیادی خواهد کرد همچنین می توان گفت سود یا بهره مرکب عبارتند ار نوعی از سود  که برای محاسبه آن علاوه بر اصل سرمایه، میزان سود حاصل از بهره‌های جمع شده از دوره‌های قبل سپرده یا وام نیز اضافه می شود.

چگونه از سود مرکب بهره ببریم؟

برای بهره‌گیری از این مفهوم نخست باید تعریف مشخصی از دارایی داشته باشیم. دارایی به هر چیز با ارزش مادی گفته می‌شود که با واحد پول، قابل اندازه‌گیری باشد؛ مانند پول، سکه، خانه، ماشین و… .

این دارایی می‌تواند برای مرکب شدن در حساب بانکی یا کسب و کار به کار گرفته شود. پس ما هم باید سعی کنیم کسب و کاری داشته باشیم که حتی وقتی در خواب هستیم نیز برایمان سودآوری کند و سود آن را نیز بتوانیم دوباره در کسب و کار فعلی یا سایر کسب و کارها سرمایه گذاری کنیم تا منجر به پیشرفت فوق‌العاده ما در کسب ثروت شود.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد سود مرکب، توجه به سرمایه‌های کوچک است. در واقع، با به‌ کارگیری سرمایه‌های اندک و قرار دادن آن در مسیر درست سرمایه‌گذاری، فرد می‌تواند اندوخته خود را چند برابر کند.

ازجمله راه‌­هایی که می‌تواند ما را به این هدف برساند، خرید اوراق بهادار و شرکت در بازار سرمایه است. نظام پرداخت سود بانک‌ها بر اساس سود مرکب نیست. چون اگر از این راه استفاده کنند به سرعت ورشکسته خواهند شد.

بنابراین نمی‌توان با پس‌انداز سرمایه در بانک به سود مرکب رسید. اما اگر فرد از دانش و تخصص کافی بهره‌مند باشد می‌تواند با سرمایه‌گذاری و خرید و فروش اوراق و سهام خود در زمان مشخص، به بهره مرکب برسد.

روش کار به این صورت است که با هر بار سوددهی در فروش سهام، مبلغ به دست آمده را نیز دوباره سهام می‌خرند و آن را به اصل سرمایه اضافه می‌کنند.

اصول مهم در سود مرکب:

دو اصل مهم در سود مرکب به شرح زیر می باشد؛

  1. در سودمرکب ، زمان نقش مهمی دارد و هرچه بیشتر صبر کنید سود بیشتری را به دست خواهید آورد.
  2. اصل پایداری بر سود مرکب حاکم است به این معنی که باید به آن اجازه رشد بدهید و به هیچ وجه نباید به سرمایه اولیه و سود های حاصل از آن دست بزنید.

چرا سود مرکب را انتخاب کنیم؟

اگر قرار باشد ما با یک میزان مشخص در طول زمان سود به دست آوریم، انگار راه درآمد کارمندی دیگری را به زندگی باز کرده‌ایم. شاید این مقدار، کمی از مخارج ما را تأمین کند، اما اگر بتوانیم از راه مناسبی سود مرکب سرمایه خود را فعال کنیم، هم از نرخ تورم پیشی می‌گیریم و هم سرمایه خود را چند برابر می‌کنیم. وقتی سرمایه ما قابلیت چندین برابر شدن را داشته باشد، چرا از این خوان بازدهی روزی کمتری برداریم؟ اما یادمان باشد که رسیدن به ثمره سود مرکب، نیاز به صبر و اراده محکمی دارد. باید شکیبایی به خرج دهیم و تا رسیدن به سودهای کلان مورد انتظارمان، دست به سرمایه‌مان نزنیم.

برای مطالعه مطالب بیشتر در حوزه بازار سرمایه به بخش مقالات پاداش مراجعه نمایید.