سهام شناور آزاد چیست؟

سهام شناور آزاد یا (Free Float) بخشی از سهام یک شرکت است که دارندگان آن، آماده عرضه و فروش آن سهام هستند و آنها قصد ندارند با حفظ آن قسمت از سهام، در مدیریت شرکت مشارکت کنند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک، آن سهام، قابل معامله  باشد.به طور کلی در بازار سرمایه، سهامداران شرکت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. سهام‌داران خرد و سهام‌داران عمده یا راهبردی. سهامداران عمده کسانی هستند که برای دوره‌ای‌ بلندمدت روی شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اما دسته‌ی دوم از سهام‌داران، سهام‌داران خرد هستند که به دلایل مختلف، بخشی از سهام قابل معامله‌ی‌ شرکت در بازار را خریداری کرده‌اند.  به سهامی که در اختیار سهامداران خرد یک شرکت قرار می‌گیرد، «سهام شناور» می‌گویند.

آیا درصد سهام شناور آزاد در بورس بر قیمت سهم و تصمیم سهامداران تاثیر دارد یا خیر؟

پاسخ قطعاً مثبت است. هرچقدر که شناوری سهمی بالا باشد، آن سهم زودتر و سریع‌تر عرضه می‌شود. پس تعداد سهامداران مردمی که راغب به خرید این سهم باشند، بیشتر می‌شود. در نتیجه امکان دست‌کاری قیمتی توسط تصمیم‌گیرندگان شرکت در چنین سهم‌هایی کاهش می‌یابد. در چنین شرکت‌هایی به‌راحتی نمی‌توان معاملات سهام را تحت تاثیر قرارداد. اما چنانچه شناوری سهم در شرکت‌هایی پایین باشد، مدیران و سهامداران عمده می‌توانند سهام آن شرکت را به سمت اهداف موردنظر خودشان هدایت نمایند. وقتی سهام شناور آزاد کم باشد، حتی با سرمایه‌ی کم هم می‌توان قیمت آن را در دست گرفت و افزایش یا کاهش کاذب در آن ایجاد نمود و با شایعات سهام‌داران آن را فریب داده و یا افراد را ترغیب به خرید آن نمود.

سهام با چه میزان شناوری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم؟

هرچقدر که درصد سهام شناور آزاد در بورس بالاتر باشد، افزایش قیمت آن به سرمایه بیشتری نیاز دارد. برای مثال دو شرکت با شناوری ۶۰ درصد و ۸ درصد را در نظر بگیرید. شرکت اول برای تغییر قیمت به سرمایه‌ی بیشتری نیاز دارد. ضمن اینکه شرکت دوم با سرمایه‌ی کم هم می‌تواند صف خرید شود و رشد قیمتی پیدا کند. به زبان ساده‌تر، زمانی‌که تعداد بیشتری از سهام، آماده‌ی‌ عرضه باشند، رشد قیمت با تاخیر همراه خواهد بود. شرکت‌هایی با شناوری بالا عرضه‌کنندگان بالقوه بیشتری دارند. پس سهام این شرکت‌ها در هنگام عرضه و تشکیل صف فروش، سریع‌تر وارد صف فروش می‌شود.

شاخص سهام شناور آزاد :

در این شاخص هر سهم بر اساس سهام شناوری که دارد روی شاخص تاثیر میگذارد .

د لیل اهمیت شاخص شناور به این خاطر است که تاثیر گذاری هر سهم، بر مبنای میزان اثرگذاری سهام قابل معامله‌ شرکت در بازار سهام محاسبه می‌شود. به همین علت ، قابلیت تحلیلی بالایی دارد و می‌تواند اتفاقات بازار سرمایه را کاملا پوشش دهد.

شناوری چه اثری بر حباب قیمتی دارد؟

ارتباط نزدیکی بین سهام شناور آزاد شرکت و حباب قیمتی وجود دارد. در حالت کلی، شرکت‌های با سرمایه پایین، پتانسیل بالایی برای رشد قیمتی در آینده دارند. ولی میزان ریسک این شرکت‌ها نیز بالا است. درواقع باید گفت که تغییرات سود در شرکت‌های با سرمایه کمتر، زیاد است. این فرایند برای شرکت‌های بزرگ‌تر برعکس است. یعنی پتانسیل کمتر و از طرفی ریسک کمتر

 

 با عنایت به مطالب شرح داده شده ، شناوربودن سهام یکی از مواردی است که در خرید سهام یک شرکت اثر مهمی دارد چرا که تعیین میکند برای خرید سرمایه گذاران چه مقدار سهام وجود دارد جالب است بدانید میزان خریدوفروش سهام یک شرکت در شناوری آن اثری ندارد.

برای مطالعه مطالب بیشتر در حوزه بازار سرمایه به بخش مقالات پاداش مراجعه نمایید.




گام دوازدهم آموزش ; تاثیر و تشخیص حجم...
توسط مرضیه گل محمدی 04 مهر 1400 ساعت 13:32