NAV در اصل مخفف کلمه Net Asset Value است که به معنای ارزش خالص دارایی است. در واقع از این معیار به منظور نمایش تمامی ارزش خالص دارایی‌های یک شرکت یا صندوق سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. از NAV می‌توان به عنوان ابزاری برای مقایسه عملکرد شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد. به زبان ساده NAV به عنوان یک شاخص در بازار سرمایه است که با استفاده از آن می‌توان برای ارزشیابی و کشف ارزش ذاتی سهام اقدام کرد این فرآیند برای صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم صادق است.

ارزش خالص دارایی (NAV) چگونه محاسبه می‌شود؟

ارزش خالص دارایی، ارزش خالص یک صندوق یا شرکت را نشان می‌دهد و بر اساس کل دارایی‌های مجموعه و کل بدهی‌های آن محاسبه می‌شود. بدین ترتیب که ارزش کل دارایی‌ها منهای کل بدهی‌های آن مجموعه، برابر است با ارزش خالص دارایی‌ها یا NAV آن مجموعه.

NAV= بدهی‌ها – ارزش کل دارایی‌ها

 

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بررسی NAV آن‌ها :

به منظور سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنایی با ارزش خالص دارایی (NAV) بسیار مهم است شما با استفاده از آن می‌توانید عملکرد صندوق موردنظر را بررسی و ارزیابی نمایید. سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از طریق خرید واحد‌های صندوق اقدام می‌کنند و با این کار در دارایی صندوق نیز سهیم خواهند شد پس این امر که هر سرمایه‌گذار ارزش خالص دارایی صندوق را بداند، یکی از مهم‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. قسمتی از دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سهام شرکت‌های بورسی تشکیل شده است که بنا به طبیعت بازار بورس، ارزش این سهم‌ها در روزهای مختلف ممکن است تغییر کند و دچار نوسانات مختلف شود افزون بر این مورد، سود سهام تقسیم‌ شده توسط شرکت‌ها نیز به دارایی صندوق اضافه شده و ارزش دارایی‌های آن و به دنبال آن، ارزش واحدهای خریداری‌شده را افزایش می‌دهد. این نکته شایان ذکر است که ارزش خالص هر واحد صندوق در انتهای هر روز معاملاتی مورد محاسبه و ارزیابی قرار گرفته و در سایت مربوط به صندوق اطلاع‌رسانی می‌شود حال اگر در این بخش بخواهیم بدهی‌های صندوق‌ را از دارایی‌های خود صندوق کسر کنیم، ارزش خالص کل دارایی صندوق مدنظر به دست می‌آید. در گام بعدی اگر عدد به دست آمده را بر تمام واحدهای صندوق تقسیم کنیم، ارزش خالص هر واحد صندوق به دست خواهد آمد. با این اوصاف ارزش سهام هر واحد صندوق به عنوان یک معیار برای بررسی و تصمیم‌گیری در حوزه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

NAV صدور به چه معناست؟

این عدد به مبلغی گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهای جدید صندوق سرمایه‌گذاری می‌پردازند. این میزان کمی بیشتر از ارزش خالص هر واحد است. دلیل این اختلاف این است که مدیر صندوق باید هزینه‌ای را به عنوان کارمزد برای خرید اوراق بهادار جدید پرداخت کند. به منظور جلوگیری از تحمیل این مبلغ به سرمایه‌گذاران قدیمی، کارمزد تنها از سرمایه‌گذاران جدید دریافت می‌شود.

NAV ابطال چیست؟

چنانچه سرمایه‌گذاری به پول نقد نیاز داشته باشد و قصد فروش واحدهایش را کند، قیمت واحدها به‌صورت NAV ابطال محاسبه می‌شود. قیمت هر واحد در زمان ابطال با فرض کسر هزینه‌های مربوط به معاملات از بهای فروش دارایی‌های سبد، تعیین می‌شود و مبنای خالص پرداخت به شخص قرار می‌گیرد؛ یعنی هزینه کارمزد معاملات فروش، در نظر گرفته می‌شود و از ارزش خالص هر واحد کسر می‌گردد. بدین ترتیب NAV ابطال معمولاً کمتر یا مساوی NAV هر واحد است.

بنابراین قیمت صدور و ابطال واحدها نیز بر اساس NAV تعیین شده و همسو با تغییرات آن نوسان می‌کند. در نهایت سود یا زیان هر سرمایه‌گذار از محل تغییر ارزش واحدهای صندوق مشخص می‌شود.

 سه نکته در مورد NAV صندوق‌های سرمایه‌گذاری :

 ارزش خالص دارایی‌ های هر روز یک صندوق سرمایه‌گذاری در پایان روز معاملاتی بعد از آن محاسبه می‌شود.
 NAV
صدور و ابطال یک واحد سرمایه‌گذاری بر اساس ارزش خالص دارایی‌های آن صندوق در روز کاری پس از اعلام درخواست است.
 NAV
صدور و ابطال یک واحد سرمایه‌گذاری از یک صندوق معین در یک روز مشخص باهم برابر نیستند.

برای مطالعه مطالب بیشتر در حوزه بازار سرمایه به بخش مقالات پاداش مراجعه نمایید.




بررسی ارزش دارایی های...
توسط الناز جمالی 12 مهر 1400 ساعت 07:24