صندوق بازارگردانی یکی از کاربردی ترین انواع صندوق های سرمایه گذاری در بازار است. یکی از فاکتورهای مهمی که در بازار نباید دستخوش تغییرات غیر واقعی شود، “ارزش سهم” است. صندوق بازارگردانی به این موضوع به عنوان یکی از اهداف خود نگاه می‌کند. هر بازارگردان در بورس وظیفه دارد از قفل شدن قیمت در صف خرید و فروش جلوگیری کند. صندوق های بازارگردانی مقدار قابل توجهی از سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه را در اختیار دارند و هر وقت که لازم باشد با آن خرید و فروش را انجام می‌دهند.

بازار بورس یکی از بازارهایی است که عده زیادی به آن روی می آورند. در نتیجه شرکت‌‌‌های بورسی جهت کسب موفقیت بیشتر به سبدگردان‌‌‌هایی نیاز دارند که بتوانند بر بازار سرمایه مسلط شوند. در نتیجه صندوق سرمایه بازارگردانی به وجود آمده است تا قسمتی از سهام شرکت را در اختیار گرفته و با آن ها معامله انجام می‌‌‌دهند.

هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی، جمع‌‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و خرید و فروش اوراق بهادار در چارچوب تعهدات بازارگردانی آن اوراق مطابق امیدنامه و کسب منافع از این محل است.

صندوق‌های اختصاصی بازارگردان در بلندمدت، کمک شایانی برای دوری از نوسانات شدیدی که هر از گاهی شاهد آن در بازار سرمایه هستیم، خواهند بود. هدف بازارگردان این است که همواره سهام را متعادل نگه دارد و صف خرید و فروش را از بین برده و قیمت سهام را به‌سوی ارزش ذاتی‌اش سوق دهد که این ارزش ذاتی بر مبنای تنظیم عایدات آتی سهام شرکت به دست می‌آید؛ بنابراین صندوق بازارگردانی از صف‌های خرید و فروش بی‌مورد و معامله نشدن سهم در این مواقع جلوگیری و به روان شدن معاملات، افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از دست‌کاری قیمت سهام به دست برخی سودجویان بازار جلوگیری می‌کند.

وظایف بازارگردان ها چیست؟

افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه و تقاضا در بازار

کنترل قیمت اوراق بهادار در محدوده مشخص و جلوگیری از نوسانات شدید آن

 

مزایای صندوق های بازارگردانی چیست؟

کاهش کارمزد و هزینه‌های معاملات صندوق به واسطه معافیت هایی که برای صندوق های بازارگردانی در نظر گرفته شده است.

کاهش محدودیت های اعطای اعتبار دهی و تسهیلات به صندوق

در اختیار قرار دادن ایستگاه معاملاتی برای انجام معاملات

ایجاد تعادل در بازار و دور کردن بازار از نوسانات شدید

از بین رفتن صف های قفل شده خرید و فروش و افزایش نقدشوندگی در بازار

یکی از صندوق های تحت مدیریت مجموعه پاداش سرمایه ، صندوق بازارگردانی اختصاصی پاداش پشتیبان پارس بوده که به بهره گیری از معاملات هوشمند الگوریتمی و مدیریت حرفه ای تیم خود به شکل گیری روند با ثبات در قیمت بازاری سهم های تحت مدیریت خود کمک شایانی کرده و با توجه به عملکرد دوره فعالیت خود جزو یکی از بهترین صندوق های بازار گردانی فعال در بازار سرمایه می باشد.