صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذارانی که دانش مالی کافی برای سرمایه گذاری در بازار مالی را ندارند انتخاب صندوق های سرمایه گذاری می باشد. این صندوق ها انواع گوناگونی دارند که بر اساس شاخص های مختلف دسته بندی می شوند، گزینه مناسب برای افراد با ریسک پذیری متوسط صندوق سرمایه گذاری مختلط می باشد زیرا این صندوق سرمایه گذاری ترکیبی از صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت و صندوق سرمایه گذاری در سهام است و 60 درصد از سرمایه صندوق برای خرید سهام و 40 درصد از سرمایه و دارایی صندوق مختلط صرف خرید اوراق بهادار می شود. این صندوق‌ها نیز پتانسیل بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت دارند، سود تضمین‌شده در این صندوق وجود ندارد اما احتمال سوددهی بیشتر نسبت به صندوق درآمد ثابت وجود دارد.

هرچه مقدار سرمایه‌گذاری در بازار سهام بیشتر باشد انتظار سودآوری بیشتر می‌شود و به دلیل طبیعت نوسانی بازار سهام میزان ریسک‌ افزایش می‌یابد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ترکیب دارایی بهینه‌تری دارد. این صندوق‌ها بدلیل سرمایه گذاری بخشی از سرمایه در بازار سهام پتانسیل کسب بازده بالا و بدلیل سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت نوسانات قیمتی کمی دارند. در واقع دو مزیت کلیدی صندوق با درآمد ثابت و سهامی را با هم ایجاد می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط چه مزایایی دارند؟

- 1امکان کسب بازدهی بیشتر و ریسک کمتر

به دلیل اینکه بخشی قابل توجهی از دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص داده می‌شود این ظرفیت برای آنها وجود دارد که بازدهی مناسبی را از بورس کسب کنند.

از طرفی دیگر بخشی از سرمایه این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی و دیگر اوراق با درآمد ثابت اختصاص داده شده که می‌تواند ریسک این صندوق‌ها را تعدیل کند.

- 2سوددهی بیشتر در دوران رونق

اگر اقتصاد کشور در دوره رونق باشد، بازدهی و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط می‌توانند به مدد رونق بازار سهام، بسیار افزایش پیدا کند.

- 3زیان کمتر در دوران رکورد

اگر اقتصاد کشور وارد دوره رکود شود، بازدهی و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به نسبت صندوق‌های سهامی کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. به نحوی که در این حالت نیز باز هم بازدهی بیشتری از صندوق‌های درآمد ثابت دارند.

در دوره رکود؛ بازار سهام نیز با افت شاخص همراه می‌شود و صندوق‌های مختلط نیز از این نظر متحمل زیان می‌شوند. به همین دلیل قسمتی از سرمایه‌گذاری صندوق‌ها که در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود دچار زیان نمی‌شوند.

- 4مدیریت تخصصی

این صندوق‌ها از سوی یک تیم حرفه‌ای و تخصصی مدیریت می‌شود و همین امر منجر به کاهش ریسک سرمایه‌گذران می‌شود.

- 5نقدشوندگی بالا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند. از آنجایی که بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ضامن نقدشوندگی دارند، شما می‌توانید هر زمان که نیاز بود اقدام به فروش و نقد کردن سرمایه خود کنید.

صندوق سرمایه گذاری مختلط برای چه افرادی مناسب است؟

صندوق سرمایه گذاری مختلط برای افرادی که میانه رو هستند و به دنبال سود خوب اما ریسک پایین هستند بسیار کاربردی است.

ویژگی های صندوق سرمایه گذاری مختلط چیست؟

یکی از مهمترین ویژگی های صندوق سرمایه گذار ی مختلط این است که دو اصل خوب و مفید از صندوق های سهامی و درآمد ثابت را در بر دارد و مناسب افرادی که سود معقول و ریسک کم میخواهند است. لازم به ذکر است در زمان رکود اقتصادی، سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها به دلیل ترکیب همزمان اوراق درآمد ثابت و سهامی، زیان کمتری نسبت به صندوق‌های سهامی و در صورت رونق اقتصادی و رشد بازارِ بورس، سود بالاتری نسبت به صندوق های با درآمد ثابت را تجربه می‌کنند.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط:

برای سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط هر فرد فقط کافی است که به سایت های معتبر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا با مراجعه حضوری به دفاتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط اقدام به خرید (صدور) واحدهای سرمایه‌گذاری کند.

منظور از واحد یا یونیت های سرمایه گذاری کوچکترین جزء صندوق های سرمایه گذاری است که در این قسمت سرمایه گذاران به دو دسته عادی و ممتاز تقسیم بندی میشوند و میزان سود دهی و یا ضرر باهم برابر است و تنها تفاوت سرمایه‌گذاران عادی و ممتاز در این است با سرمایه‌گذاری به میزان مشخصی در واحدهای ممتاز امکان حق رای برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌شود در حالیکه سرمایه‌گذاران عادی تنها امکان فروش (ابطال)  واحد سرمایه‌گذاری خود را دارند. به منظور ورود به بازار سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط کافیست یک واحد سرمایه‌گذاری (unit) تهیه کنیم که با توجه به شرایط بازار می‌تواند با دامنه کوچکی نوسان داشته باشد. اگر قصد سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط را دارید بهتر است که در بازه زمانی بلند مدت کارنامه این صندوق ها را بررسی کنید تا به صورت قطعی و درست متوجه روند آن ها شوید.

یکی از صندوق های تحت مدیریت شرکت سبدگردان پاداش سرمایه صندوق مختلط ارمغان یکم ملل می باشد.در این صندوق حدود نیمی از دارایی ها در اوراق با درآمد ثابت و نیم دیگر در بازار سرمایه سرمایه گذاری می‌شوند. سرمایه گذاران با توجه به روند صعودی این بازار، شاهد افزایش میزان سوددهی این صندوق خواهند بود و در صورت ریزش بازار شاهد شکل گیری حالت تدافعی این صندوق در برابر روند نزولی بازار سرمایه و حفظ هر چه بیشتر دارایی ها و سوداوری  سرمایه گذاری  خود خواهند بود.سرمایه گذاران برای صدور واحدهای این صندوق می توانند ا طریق مراجعه به پرتال صندوق ارمغان یکم ملل اقدام به سرمایه گذاری کنند.




گام دوازدهم آموزش ; تاثیر و تشخیص حجم...
توسط مرضیه گل محمدی 04 مهر 1400 ساعت 13:32