صندوق‌های سرمایه گذاری چه مزیت‌هایی برای سرمایه گذاران دارند؟

نقد شوندگی بالا:

از اصلی ‌ترین مزایای صندوق سرمایه گذاری نقد شوندگی بالای آن است .تمامی سرمایه‌ گذاری ‌ها بالاخره باید نقد شوند و به هدف از پیش تعیین شده خود برسند.چالش اصلی این است که آیا سرمایه گذار می‌ تواند هر زمان که خواست سرمایه خود را نقد کند یا خیر؟

از فاکتورهای مهم انتخاب سرمایه ‌گذاری مناسب، سهولت در خرید و فروش دارایی درکمترین زمان ممکن، بدون تغییر قابل ملاحظه در قیمت آن است.

اگراحتمال می‌ دهید که در طول دوره سرمایه‌ گذاری خود ممکن است به پول نقد احتیاج پیدا کنید، باید در دارایی‌هایی سرمایه ‌گذاری کنید که از نقد شوندگی بالایی برخوردار بوده و قابلیت تبدیل به پول نقد در کمترین زمان و با کمترین هزینه را دارا باشد.

حتی در بازار بورس و معاملات سهام نیز همیشه قابلیت نقد شوندگی وجود ندارد. گاهی اوقات ممکن است سهام شرکت‌ها به دلایل مختلف به حالت تعویق درآیند و متوقف شوند. یا سرمایه گذار در زمان خرید و فروش سهام گرفتار صف‌های خرید و فروش شود و نتواند سرمایه‌ خود را به ارزش روز، نقد کند.

قبل از سال ۱۳۸۶ سرمایه‌ گذاران صرفا می‌ توانستند سهام شرکت‌ها را معامله کنند اما امروزه که حدودا دویست صندوق سرمایه ‌گذاری مختلف در کشور فعالیت می‌ کنند، سرمایه‌ گذاران بدون نگرانی و با آسودگی خاطر می‌ توانند در بازار سهام سرمایه‌ گذاری نموده و دیگر دغدغه نقد شوندگی سهامشان را نداشته باشند.

سرمایه گذاری در صندوق این امکان را به سرمایه گذار می ‌دهد که خیلی زود پول خود را نقد کند. این کار توسط ضامن نقد شوندگی صندوق انجام می‌ شود. یعنی هر زمان که سرمایه گذار تصمیم به نقد کردن دارایی خود بگیرد ضامن صندوق، این وظیفه را به عهده می ‌گیرد.

 تبدیل سرمایه های خرد به سرمایه‌ گذاری‌ کلان:

هر شخصی می تواند با صرف سرمایه ‌ای هرچند اندک از مزایای صندوق سرمایه گذاری بهره ‌مند شود. صندوق‌های سرمایه‌‌ گذاری با تجمیع سرمایه ‌های خرد، قدرت این را پیدا می‌‌ کنند که از مزایای یک سرمایه ‌گذاری در مقیاس بزرگ بهره ببرند و از طرف سرمایه ‌گذاران این پول‌ها را در انواع اوراق بهادار مثل سهام و اوراق با درآمد ثابت کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه ‌گذاری ‌کنند.

از طرف دیگر تجمیع سرمایه‌ها به صندوق‌های سرمایه‌ گذاری این امکان را می‌ دهد که قدرت مذاکره و طلبکارانه ی خود را با نهادهای مالی مختلف نظیر بانک‌ها بالا ببرند و سود بالاتری برای سرمایه‌ گذاران خود فراهم کنند.

سرمایه گذاری آسان:

یکی از ویژگی های مهم صندوق‌های سرمایه ‌گذاری، این است که سرمایه ‌گذار وقت و انرژی خاصی برای افزایش سرمایه صرف نمی ‌کند.

تنها کاری که سرمایه‌ گذار انجام می دهد، این است که صندوق سرمایه گذاری مناسب را انتخاب نموده و به آن مراجعه می کند و کارهای مربوط به ثبت نام را انجام می دهد. ادامه کارهای مرتبط با سرمایه ‌گذاری توسط صندوق صورت می پذیرد و نیازی به پیگیری و تحلیل بازار توسط سرمایه‌ گذار نیست. بدین ترتیب، در وقت سرمایه ‌گذار نیز صرفه‌ جویی می ‌شود.

کاهش ریسک سرمایه ‌گذاری :

کاهش ریسک سرمایه ‌گذاری از مهم‌ ترین مزایای صندوق سرمایه گذاری است. روش های گوناگونی برای کم کردن ریسک ورود به بازارهای سرمایه وجود دارد.

صندوق‌ها بر اساس مدل و نوع سرمایه ‌گذاری خود در دارایی‌ های مختلفی سرمایه ‌گذاری می ‌کنند.

در سرمایه‌ گذاری انفرادی میزان سرمایه، مطمعنا کمتر از سرمایه‌ گذاری جمعی است. در این صورت سرمایه‌ گذاری انفرادی امکان انتخاب گزینه‌های زیاد وجود ندارد و سرمایه گذار مجبور می‌ شود دارایی ‌خود را در تعداد کمی از سبدها قرار دهد.

اما در سرمایه ‌گذاری جمعی مدیران صندوق‌های سرمایه‌ گذاری به دلیل حجم دارایی بیشتر این امکان را دارند که سبدهای متنوع تری را انتخاب کنند. به تشکیل این سبد از دارایی‌ها در اصطلاح "متنوع سازی دارایی‌ها" گفته می‌شود. در نتیجه ریسک کلی سرمایه‌ گذاری‌ها کاهش پیدا می ‌یابد. این مسئله زمانی خودش را به خوبی نشان می ‌دهد که بازار سرمایه با افت جریان نقدینگی همراه باشد.

در این زمان صندوق‌هایی که از روی تجربه ی بالا و هوشمندانه در صنایع و بازارهای مختلف سرمایه‌ گذاری کرده‌اند، می ‌توانند از افت ارزش سرمایه ‌گذاری‌ شان در امان بمانند.

پس هر شخص با خرید واحدهای سرمایه‌ گذاری از یک صندوق سرمایه‌ گذاری، در آنِ واحد در چندین شرکت مختلف سرمایه ‌گذاری می‌‌‌ کند.

صرفه جویی ناشی از مقیاس:

از دیگر مزیت های صندوق های سرمایه گذاری، صرفه ‌جویی ناشی از مقیاس است. فرض کنید معلمی دانش آموزان کلاس خود را ملزم به تهیه ی یک کتاب خاص نموده است و دانش آموزان هر یک به تنهایی اقدام به جستجو و تهیه ی کتاب نموده اند.

راه بهتری هم در این مثال وجود دارد . یک نفر می ‌تواند به نمایندگی از جمع، تمام کتاب ها را خریداری کند. این مفهوم ساده صرفه‌ جویی نسبت به مقیاس است.

سرمایه‌ گذاری در صندوق های سرمایه گذاری هم به دلیل صرفه جویی ناشی از مقیاس، کم هزینه ‌تر از سرمایه‌ گذاری های فردی است. زیرا هزینه بکارگیری نیروهای متخصص  و تفسیر اطلاعات و تعیین سبد بهینه اوراق بهادار بین همه سرمایه ‌گذاران تقسیم می‌ شود و هزینه سرانه هر سرمایه ‌گذار کاهش می‌ یابد.

به غیراز این، صندوق سرمایه ‌گذاری از طرف سرمایه‌ گذاران، تمام هزینه‌های اجرایی مربوط به بورس مثل دریافت سود سهام را انجام می ‌دهد و در نتیجه هزینه سرانه هر سرمایه ‌گذار برای انجام سرمایه ‌گذاری کاهش می ‌یابد.

به بیان ساده تر، با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه گذاری از جمع آوری سرمایه‌ های خرد شکل می گیرند، بنابراین امکان استفاده از مزایای یک مجموعه سرمایه گذاری بزرگ برای دارندگان آن فراهم می ‌شود.

شاید با یک میلیون تومان، توانایی سرمایه گذاری در گزینه‌های متنوعی وجود نداشته باشد، اما با توجه به حجم بالای سرمایه در صندوق‌های سرمایه گذاری، این امکان فراهم می ‌شود.

 ضمنا به دلیل حجم بالای سرمایه صندوق‌ها هزینه‌ هایی مانند تحلیل، بررسی، ارزش ‌گذاری، خرید و فروش و سایر هزینه‌ها در بین سرمایه گذاران توزیع می ‌شود و برای سرمایه ‌گذار صرفه‌ جویی قابل توجهی را در پی خواهد داشت.

بازده مناسب :

یکی از مهم ‌ترین مزایای صندوق سرمایه گذاری بازده مناسبی است که برای سرمایه ‌گذاران به ارمغان می‌آورند. سرمایه‌ گذاران نسبت به قبول ریسک، انتظار بازده مناسبی دارند.

شفافیت اطلاعات :

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری یکی از ابزارهای جدید مالی در کشورهستند و تفاوت‌های زیادی با سایر ابزارهای پولی که تا کنون در شبکه پولی کشور تبلیغ شده‌اند، دارند.

به طور خلاصه صندوق‌های سرمایه گذاری در بازه‌های زمانی مشخصی توسط سه نهاد سازمان بورس و اوراق بهادار، متولی و حسابرس مورد بازرسی قرار می ‌گیرند و تمام فعالیت‌های آنها به صورت شفاف اطلاع‌ رسانی می‌ گردد. متولی صندوق نیز به صورت مستمر بر عملکرد صندوق نظارت دارد.

شفافیت بالای صندوق‌های سرمایه ‌گذاری، از مهم ‌ترین دلایلی است که سرمایه ‌گذاران مختلفی از هر قشر و سطح مالی را به خود جذب کرده‌ است. ارزش دارایی‌های سرمایه‌ گذاری شده در صندوق‌های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس، هر دو دقیقه و غیرقابل معامله‌ها، هر روز اعلام و منتشر می‌ شود.

علاوه بر این، صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری موظف به ارائه گزارش‌های منظم از ریز معاملات و نحوه سرمایه ‌گذاری‌های خود هستند. این امر در بستر قوانین شفاف و سخت ‌گیرانه سازمان بورس انجام می ‌گیرد. برای مثال در انتهای هر ماه صندوق‌های سرمایه ‌گذاری گزارشی از تمام سرمایه ‌گذاری‌های انجام شده و تغییرات احتمالی در ارزش دارایی‌ها ارائه می ‌کنند.

ضمنا هر شخص به راحتی می‌ تواند از طریق سایت اختصاصی هر صندوق سرمایه ‌گذاری، به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند و برای انجام سرمایه گذاری در آنها اقدام کند.

مدیریت حرفه‌ ای دارایی‌ها:

صندوق‌های سرمایه ‌گذاری توسط اشخاص متخصصی مدیریت می‌ شوند که سرمایه ی صندوق را در بازارهای مالی مختلف به جریان می ‌اندازند.

بررسی و تفحص تمام فرصت‌های سرمایه ‌گذاری در بازار و انتخاب بهترین گزینه سرمایه ‌گذاری، برای افراد غیرحرفه ‌ای بسیار زمان بر بوده و به مطالعه و دانش قبلی نیاز دارد.

ورود مستقیم به بازار سرمایه برای افراد عادی خطرناک است و حتی ممکن است اصل سرمایه آن‌ها نیز به خطر بیفتد.

شناخت بازار سرمایه و کسب سود از آن خواسته هر سرمایه گذاری است، اما همیشه نمی‌توان امیدوار بود که بهترین سهم بازار به ما رخ نشان دهد. یک سرمایه گذارهمیشه نمی‌تواند با دقت و اعتماد  کامل بهترین گزینه را انتخاب کند و از انتخاب خود راضی و خرسند باشد. ذات بازار سرمایه و تجربه سرمایه‌ گذاری خلاف این موضوع را نشان می ‌دهد.

موفقیت حاصل دانش و تجربه ی بسیار است. مطمعنا درصد احتمال موفقیت یک سرمایه گذار، اگر با تمرکز بالا بازار را رصد کند و حرفه اصلی‌ او معامله ‌گری باشد، خیلی بیشتر از افراد عادی خواهد بود. صندوق های  سرمایه گذاری این امکان را به هر فرد می ‌دهند تا بتواند با خیال راحت و در شرایط گوناگون از حداکثر ظرفیت بازار استفاده کند.

تنوع در سرمایه ‌گذاری:

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری تنوع زیادی دارند و به انواع مختلفی تقسیم می‌ شوند. تقریبا برای هر نوع سلیقه سرمایه گذاری و هر میزان ریسک‌ پذیری، نوعی صندوق سرمایه گذاری وجود دارد.

 در واقع، تفاوت اصلی انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در ترکیب دارایی‌های آنها است. به این معنی که صندوق‌ها با توجه به ماهیت و نوعشان درصدی از سرمایه خود را در گزینه ‌های کم ریسک مثل سپرده بانکی، اوراق مشارکت و در گزینه‌های با ریسک بیشتر در بازار بورس سرمایه گذاری می‌ کنند.

 بعضی از صندوق‌ها برای کسانی مناسب‌ اند که اهل ریسک زیاد نیستند و قصد دارند از سرمایه‌ گذاری خود سود منظم و ثابت دریافت کنند. صندوق‌های با درآمد ثابت برای این افراد مناسب هستند.

شرکت سبدگردان پاداش سرمایه با اتکا به دانش و مهارت مدیران و کارشناسان خبره خود مدیریت 4 صندوق سرمایه گذاری را در اختیار داشته و آماده اراِئه خدمات به سرمایه گذاران محترم برای تجربه یک سرمایه گذاری پربازده می باشد. 

 




سرمایه گذاری برای آینده...
توسط مجتبی ترکی 08 دی 1400 ساعت 13:43