صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت:

صندوق با درآمد ثابت بهترین انتخاب برای اشخاصی است که سرمایه گذاری با کمترین ریسک را انتخاب می کنند. بیشتر دارایی های این صندوق در قالب اوراق بهادار، سپرده های بانکی، اوراق مشارکت و ... می باشند. از میان تمامی این دارایی ها نیز، تنها بخش محدودی در بازار بورس سرمایه گذاری می شود. به همین دلیل کمتر ریسک از بین رفتن اصل سرمایه در این صندوق وجود دارد.


افرادی که در صندوق های درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند، طبق قواعد سپرده گذاری یا به صورت ماهانه و یا هر سه ماه یک بار سود سهام خود را دریافت می کنند. از سوی دیگر نیز اگر سرمایه گذاری قصد داشته باشد واحد های خود را در این صندوق سرمایه گذاری باطل کند، می تواند اقدام به این عمل نموده و سرمایه خود را به صورت نقدی از صندوق دریافت کند.

 

صندوق با درآمد ثابت چطور کار می‌کند؟

در بازارهای مالی مواردی از سرمایه‌گذاری وجود دارند که می‌توانند به درآمدهایی ثابت منتهی شوند.

برای مثال اوراق دولتی و سپرده بانکی بازدهی مشخصی دارند و برای ریسک‌گریزها گزینه‌های خوبی به حساب می‌آیند.

صندوق درآمد ثابت (با توجه به امیدنامه شرکت) بخش عمده سرمایه را به این موارد کم‌ریسک می‌برد. بخش کوچکی هم ممکن است به مواردی دیگر مثل سهام اختصاص پیدا کند.

سپس صندوق، این دارایی‌ها را به صورت واحد یا Unit منتشر می‌کند. سرمایه‌گذاران در هر زمان که مایل باشند می‌توانند با ابطال واحد، سرمایه خود را از صندوق خارج کنند.

صندوق درآمد ثابت چطور سود می‌دهد؟

ارزش هر واحد از صندوق برابر است با خالص ارزش دارایی‌های صندوق تقسیم بر تعداد واحدهای منتشر شده.

دو حالت برای سود گرفتن از این نوع صندوق‌ها قابل تصور است.

حالت اول این است که قیمت واحد در بازار به صورت روزانه تغییر کند. و شما از اختلاف قیمت ابطال و صدور سود ببرید. مثلا اگر سال گذشته یک واحد را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریده‌اید، الان همان واحد را ۱۲۰ هزار تومان بفروشید و ۲۰ هزار تومان سود شناسایی کنید.

حالت دیگر این است که صندوق، سود تقسیم کند. یعنی در موعد مقرر به هر شخصی که مالک واحد باشد، سود مشخصی تعلق بگیرد. در این صورت شما می‌توانید تعداد واحدهای خود را بیشتر کنید و سال بعد مبلغ بیشتری سود بگیرید.

دقت کنید که بهره این صندوق‌ها، مرکب است. یعنی اگر امسال به ۱۰۰ میلیون تومان دارایی شما، ۲۰ میلیون سود تعلق بگیرد، سال بعد باید ۲۰ درصد از ۱۲۰ میلیون (۲۴ میلیون) را دریافت کنید.

چطور واحدهای صندوق را بخریم؟

برای خرید صندوق‌ها معمولا دو راهکار وجود دارد.

ممکن است صندوق، در بورس قابل معامله باشد. به این صندوق‌ها، ETF می‌گویند. در این صورت می‌توانید صندوق را مثل سهم، به صورت آنلاین یا آفلاین خریداری کنید. البته این روش، تفاوت‌هایی با خرید سهم دارد. برای مثال بعد از فروش واحد، بجای ۲ روز، یک روزه پول به حسابتان می‌آید.

همچنین صندوق‌ها از مالیات معاف هستند. در نتیجه هزینه تراکنش خریدوفروش آن‌ها نسبت به سهم پایین‌تر است.

روش دوم برای خرید واحدهای صندوق این است که شرکت سرمایه‌گذاری، واحد را برای شما صادر کند. در زمانی که می‌خواهید پول خود را خارج کنید، واحدها را ابطال می‌کنید.
 

صندوق درآمد ثابت بهگزین در حال حاضر جوابگوی نیاز شما برای ایجاد حساب است .
جهت اطلاعات بیشتر در زمینه صندوق های درآمد ثابت با کارشناسان ما در پاداش سرمایه در ارتباط باشید.

 




معرفی صندوق با درآمد ثابت...
توسط مجتبی ترکی 26 دی 1400 ساعت 12:06
در ریزش بازار چگونه بازدهی کسب...
توسط مجتبی ترکی 19 دی 1400 ساعت 09:42
سرمایه گذاری برای آینده...
توسط مجتبی ترکی 08 دی 1400 ساعت 13:43
گام سیزدهم آموزش ; عرضه و تقاضا در...
توسط مرضیه گل محمدی 11 مهر 1400 ساعت 15:59